Sv: AGM vs Fritidsbatteri
Min bil ble levert orginalt med 2 stk 138 Ah Gel, de varte i 5 år. Nå sitter det i samme batterirom ett 400 Ah Winston LiFeYPO4 (det er 4 celler med nominell spenning 3,2 V - totalt 12,8V) Denne pakken har endel parametere felles med orginalbatteri - cutoff på 11V og maks ladespenning <16V - optimal ladespenning 14,6V. Float ladning på 13,8V holder 100% ladning.
Eneste vesentlige parameter som er forskjellig er hvor mye en trygt kan ta ut - blypakken regnes som for sterkt utladet når det kommer til 12V, det er da fortsatt endel mer å hente i LiFe. Med ny pakke var det faktisk mulig å ta ut 110% av de 400Ah og fortsatt ha sikkerhetsmargin. Mer fornuftig er å holde seg til 80% uttak, skal en ta ut mer trenger en et aktivt batterivern som holder kontroll på spenningen i hver enkelt cell og stenger vekk uttaket når en celle kommer under 2,5V - om en gjør dette så ser det ut til at 100% uttak kan fungere daglig i flere år. Slike løsninger er i bruk i hybride solaranlegg (gridconnected med batterilagring) hvor en har restriksjon på hvor mye el en kan levere til en hver tid og batteriene strekker tiden utover døgnet fra en panelmatrise som er vesentlig større enn det somkan leveres.