• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGM-batteri

EgoNoiZe

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Hässleholm
Jag ska köpa batterier till husbilen och har letat efter batteri som skulle matcha mitt behov/plånbok. Jag fann av en slump dessa Product och EnerSys - Power/Full Solutions som jag kan köpa begagnat till en rimlig peng. De är av typen AGM och används tydligen i första hand till reservkraft vid strömavbrott och liknande.
Nån som har erfarenhet av batteri av denna typ eller liknande eller har mer info? Hur klarar de djupare cykler (ca 50% urladdning)? Tacksam för svar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Alla agm klarar upp till 500 cykler, ifall man sköter dem bra och inte tar ut mer än 50% av Ah.
Djupurladdar man klarar de ca. 100 cykler.

Man måste först ha full koll på sin förbrukning, sen bestycka batteribanken med det dubbla Ah.

Nu hittade jag inget pris, men jag själv har inte funnit något blybatteri som skulle vara prisvärda.

Vad skulle du få betala per Ah?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Agm går bra att belastningstesta.
Jag har Biltemas batteritestare Batteritestare Pro
När jag körde dem på mina gamla agm från Biltema så dömde den ut dem, trots bra vilospänning, och fungerar bra som startbatterier.
Så utan att testa gamla blybatterier, så vet man inte vad man får, så det blir svårt att sia om de är prisvärda.
 

EgoNoiZe

HBK Intresserad
Inlägg
4
Kommun
Hässleholm
Agm går bra att belastningstesta.
Jag har Biltemas batteritestare Batteritestare Pro
När jag körde dem på mina gamla agm från Biltema så dömde den ut dem, trots bra vilospänning, och fungerar bra som startbatterier.
Så utan att testa gamla blybatterier, så vet man inte vad man får, så det blir svårt att sia om de är prisvärda.

Om de är prisvärda eller ej är ju självklart svårt att säga i nuläget.
Min frågeställning var snarare om de lämpar sig för mitt ändamål eller de är ämnade för endast reservkraft och därav låg eller ingen urladdning.
Har sett att de brukar gå under namnet "telekom-batteri" men har funnit sparsamt med info angående hur deras cykelliv ser ut.
 
Toppen