Sv: Agenterna lurar - lura agenterna
Går tillbaka till starten av tråden som handlade om "agenter", eller kanske ett bättre namn är mellanhänder, mellan produkten och konsumenten, i resebranschen.
Jappe, när jag läser ditt inlägg så får jag känslan av att det var bättre förr, men var det verkligen det?
I min värld har den nya tekniken gett konkreta konsumentfördelar, ja t.o.m. ökad konsumentmakt, som skapat ett bredare utbud av service, tjänster och produkter, samt lägre priser.
Det har även gett de mindre företagen helt nya möjligheter att nå marknaden, som Chippen berättade om tidigare. Idag kan t.ex. det lilla hotellet, utan stora investeringar, nå ut i marknaden på precis samma effektiva sätt som bara de stora kedjehotellen tidigare var förunnade.
Resebranschen har också jämförelsesajter, s.k. "Affiliates" som de kallas i branschen, som kan jämföras med t.ex. Prisjakt, Pricerunner, Compricer och Insplanet.
I resebranschen är det t.ex. Trivago och Momondo som du nämner, men de finns flera. Nu är det här självklart inga filantroper bakom dessa sajter som bara har konsumentens väl för ögonen, men visst har de skapat ett viktigt och bra verktyg för oss konsumenter för att hitta den bästa dealen, när vi är ute för att handla.
För mig är det mera en WIN-WIN-situation för både konsumenten och jämförelsesajten, där båda parter tjänar en slant. För leverantören är det en mindre kostnad, men i många fall mindre än den kostnad han hade tidigare i den "gamla världen, innan internet".
Leverantörerna i resebranschen, hotell, färjor, flyg, hyrbilar, restauranger, osv har alltid varit i händerna på "mellanhänder". Deras produkter är tjänster, upplevelser, som man inte kan ta på, äta, eller ens handla direkt i sin närhet.
Det har varit researrangörer, resebyråer, GDS (Global Distribution Sytem) och till och med inkastare som hjälpt till att distribuera och sälja leverantörens produkter till konsumenten.
Det har varit dyrt och det har ofta skapat osunda relationer där leverantören helt varit i händerna på återförsäljaren/agenten. Där leverantörens eget handlingsutrymme blivit mycket begränsat eftersom återförsäljaren ur sin styrkeposition bestämt både pris och produktinnehåll.
Men visst förstår jag att många ser den nya resebranschen som en djungel av nya aktörer som skapar osäkerhet för konsumenten. Exemplet med "muskatten", i en annan tråd, där han kände sig lurad eftersom han inte förstått var han köpt biljetten, är sånt som uppstår när man inte är observant.
Nu var hans exempel lite speciellt, eller kanske "grekiskt" eftersom mellanhanden fördyrade biljetten med 20% om jag kommer ihåg rätt. Normalt är att man inte får en fördyrad produkt när man köper av en s.k. "onlineresebolag". Tvärtom
Men som Roger67 skriver i inlägget nr 7 här i tråden, så ställs det idag högre krav på oss själva, konsumentens svenska skyddsnät är inte längre lika finmaskigt som tidigare.
Men visst har vi konsumenter fått mera att välja på, ökad flexibilitet i vårt resande utan att det kostar mera och generellt lägre priser.
Förlorarna är de traditionella resebyråerna, researrangörerna och kanske inkastaren.

Dessa aktörer har fått se om sitt hus, eller så har de redan dött sotdöden eftersom de inte kunde anpassa sig efter de nya spelreglerna.
TommyD