• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AGA eller Primagaz

L

Lelle_22

Guest
Jag har en P11 stålflaska "tyskemodell" med en taravikt på 12,7 kg. Jag försöker banta ner lite vikt och har annonserat ut den men ingen tycks vara intresserad.
AGA-handlarna vill inte byta in den till en kompositflaska. Däremot gör Granngården i Kungälv det, men då till Primagaz-flaska.

1:a april 2009 och 6 veckor framåt har de också en särskild kampanj med starkt reducerat pris för byte till Primagaz kompositflaskor.

Vad är det för skillnad på de två märkena/varumärkena AGA - Primagaz?
Är det samma standard vad avser koppling?
Är jag alltid hänvisad att byta/fylla till Primagaz?

Granngården tar 300 kronor för senare flaskbyte till Primagaz. Det lönar sig knappast att köra från Kungälv till Frölunda för påfyllning.

Lelle_22
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: AGA eller Primagaz

Hej hur verkar det i övriga sverige det är ju inte alltid man e hemma när gasolen tar slut?!
det är säkert standard anslutning på flaskan men frågan är om den har en annan "krage"
som gör att den kanske inte får plats har varit så med sk liquids "felstavat"flaskor i min
bil de har blitt trångt?!
 

Home-car

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2024
Sv: AGA eller Primagaz

Hej!

Jag har två komposit flaskor, en AGA och en Primagaz. AGAs flaska kan man byta nästan överallt. Många har lågt gasolpris som lockvara. Primagaz har jag bara sett hos Statoil och Silvan (jag har i och för sig inte letat efter återförsäljare). Silvan tog 400 kr för att byta Primagaz. Det är 100 kr dyrare än vad jag byter AGAs för. Byter du en Primagaz för 300 kr är det helt OK enligt mitt tycke.

MVH

Home-car
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: AGA eller Primagaz

Hej och tack för svaren.
Jag får nog kolla upp det där med måtten på de olika flaskorna. Jag tyckte det såg ut som rätt bra med plats ovanför den AGA-PK11 som nu sitter i (tom förstås). Det kanske inte skiljer decimetrar iallafall.
Lelle_22
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: AGA eller Primagaz

Verkar som om topparna på flaskorna är olika jag får plats med 2 st aga komposit men inte air liq(primagaz"?)komposit utan att lossa regulatorn vid varje byte sen tyckte jag att 467 spänn för byte var lite häftigt!
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: AGA eller Primagaz

Det blir nog en Primagazflaska från Granngår´ni allafall (gratis eller för en liten peng)...

Citat från Gasolmästarna:
"Hej
Vi och ingen annan i sverige byter tyska flaskor mot komposit vill du ha en till så kostar den 1 455kr
Med vänliga hälsningar..."

Lelle_22
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: AGA eller Primagaz

Hej Mikael och Carina!
Jag vet inte. Kampanjen startar först den 1 april 2009 och pågår i 6 veckor.
Vad jag förstod av "gasgubben" på Granngår´n skulle det vara, om inte gratis, så väldigt billigt. Han ringde till Primagaz och frågade när jag var där i tisdags (18 nov.)

Hälsningar
Lelle_22
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: AGA eller Primagaz

Nu har jag mätt en Primagazflaska, PC10. Den är 59 cm hög från asfalten. Något så när plats kvar för kopplingen.

Men... hör här!!

Den lilla söta tjejen i Granngårdsbutiken, som mest säljer hästgrejer och talgbollar till fåglarna, upplyste att AGA och Primagaz nyss har gjort en överenskommelse om att ta emot bytesflaskor från varandra. Sålunda skulle man kunna byta en Primagaz-flaska mot en AGA-flaska och vice versa.

Kan detta vara riktigt? Finns någon som kan bekräfta?

Lelle_22
 
Toppen