• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
I vår Adria Coral 670 SL -11 sitter manöverrattarna till Trumavärmaren i garderobsväggen, d.v.s. i fotändan av den vänstra långbädden.
Manöverratten för temperaturregleringen sitter längst ner d.v.s. endast en aning över madrasshöjd. Med min längd kommer jag oavsiktligt åt reglagen med fötterna i sömnen vilket betyder att jag reglerat temperaturen hur tokigt som helst ibland. Senast den gångna natten. Detta kan även hända då sängen bäddas.
Tacksam om någon, som antingen löst detta eller har ett bra förslag på lösning, även tipsar mig om hur problemet kan åtgärdas.
Hälsningar
Kjell
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Det är precis samma problem på 660SL -08. Jag löste det genom att flytta reglagen till panelen över dörren.

DSC04086.JPG


Hålen i garderobsväggen täckte jag med en smal och hög tavla med några trevliga bilder. Sitter hålen alltför långt ner mot sängen kan detta se konstigt ut. Då kan de kanske döljas med en tunn skiva som kläs med vadd och ett snyggt tyg.

Förlängningskablar finns att köpa till ena reglaget. Det andra kan enkelt klippas och lödas in en förlängning.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Det finns sådana där nedfällbara kåpor man sätter över låsvreden på ytterdörrar för att förhindra inbrott. En sådan kan säkert monteras över tempreglaget.
//W
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Vilken väg drog Du, Michael kablarna till montaget ovanför dörren?
I vår bil sitter både panna och reglage intill garderoben på den motsatta sidan, vilket sannolikt innebär att det blir svårt med dold kabeldragning.
Vet någon om Adria uppmärksammat problemet?
//Kjell
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Michael: Gasdämparen på dörren är den original eller har du monterat?
Gärna lite detaljbilder eftersom det ser ut som en Hartal dörr, hur stor är öppningsvinkel?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Vilken väg drog Du, Michael kablarna till montaget ovanför dörren?
I vår bil sitter både panna och reglage intill garderoben på den motsatta sidan, vilket sannolikt innebär att det blir svårt med dold kabeldragning.
Vet någon om Adria uppmärksammat problemet?
//Kjell
Under golvet i garderoben finns 6 kablar för solcell, AC och parabol. De mynnar ut vid EBL,en. Är de inte upptagna så kan du använda dessa.
//W
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Mona & Kjell, jag är övertygad om att det går att fixa en dold kabeldragning. Det gäller bara att ha tålamod och kanske demontera en massa olika delar av bilen för att komma åt.

Det borde väl vara möjligt att få ut kablarna i garaget och sedan dra dem via bilens högersida nere vid golvet bakom toaletten. Jag vet inte exakt hur en 670 ser ut men har den inte en vinkel i hörnet i toaletten nära ytterdörren. Där går det antagligen att dra upp kablar och sedan få ut dem ovanför dörren.

Går inte det kanske det är möjligt att dra fram kablaget längs bilens vänstersida fram till dinetten. På vår bil är det möjligt att dra kablar under den upphöjda golvdelen fram till den lilla soffan på högersidan och sedan upp till skåpet ovanför och in i instrumentpanellådan över dörren.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Hej !
Har samma problem med reglagen till värmaren, där har varit en skarp hjärna som föreslagit placeringen!
Någon som vet var temp.givaren sitter, följer den med vid en flytt av reglagen till panelen över dörren?
Mvh.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Tempgivaren sitter över dörren, om liten svart "plupp".
Jag har inga problem med att tempen ändras när jag ligger i sängen.
Jag är 1,87 meter lång.
//W
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Hej Wizard!
Tillhör samma längdkategori som Du. Tror egentligen inte att det är jag och mina 190 cm som är det huvudsakliga problemet till eländet.
Kan det vara så att reglaget i Er bil inte är lika lättmanövrerat som det i vår bil? Går det kanske att spänna åt och göra mer trögmanövrerat, tro?

Vårt reglage är så lättmanövrerat så jag tror bestämt att om jag blåser på det så ändras inställningen. Råkar något som exv. lakan, överkast eller ett täcke ens nudda vid reglaget vid bäddning/uppbäddning så rubbas temperaturinställningen totalt.
Nåväl, jag äger självfallet detta lilla problem, men ställde i all enkelhet en fråga i fall någon annan ägare till Sveriges mest sålda husbilsmodell händelsevis råkat ut för samma sak som vi.
//Kjell
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Adriaproblem med Trumas manöverpanel.

Jag tog ut dynorna som ligger i mitten och lade dem på samma sida som reglagen ,tog sedan in dem i huset, kommer tillbaka efter en liten stund och värmen bara sprutar emot mig. Jag hade råkat komma åt reglagen med dynorna. Barnbarnet prövade den nya husbilssängen, och vips så var värmen på för fullt, liten pillig pojk. Kan tycka oxå att de sitter helt galet placerat. Men man lär väl sig så småningom att hålla kolla på händer o fötter.
 
Toppen