• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Sonic

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Grattis och lycka till med nya husbilen. Hoppas ni ska trivas lika bra med er som vi gör med vår. Vi har nu kört 185 mil och den är helt underbar att köra. Hoppas vi ses någonstans på vägarna.

Ha en fortsatt bra sommar!

Rolf o Marie:)
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Adria Sonic

Snygg bil, är den tyst och skrammelfri? Har den förstärkta fjädrar fram?
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Vår Sonic är tyst och skrammelfri. Om det är något som skramlar ibland så är det saker som vi har i skåpen. Den har inte förstärkta fjädrar fram vad vi vet men den går väldigt stadigt på vägen även när det blåser lite.
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic

Hej o tack vi är nu i Surböle efter Ö-vik fortsätter i morron mot så småningom Arvidsjaur o sedan mot Silver vägen o Lofoten. Bilen går som en dröm, strax midnatt men fortfarande inte mörkt, hoppas att mötas någonstans, Freeman
 
Senast ändrad:

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Hej på er Sonic-åkare

Ush vad man blir avundsjuk på er när man läser om eran framfart i vårt avlånga land, medan jag sitter vid skrivbordet och kan på sin höjd titta ut på det väder som för tillfället råder utanför fönstret.
Vi har beställt en Sonic SC, men när de sa att den skulle komma i september, så satte vi datumet till strax innan påsk 2012, så vi har ett tag till att vänta, men det är otroligt kul att höra att ni som fått era fina bilar är nöjda.

En Sonic-sektion, vore kanske inte fel :D
/Curre
 
Senast ändrad:

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic

Hej hoppas du inte får vänta så länge..men den som väntar på något gott....
Vi har precis kommit tillbaka till Sverige efter en tur till Lofoten o vidare ner till Trollstigen (som var häftigt måste upplevas) sedan till Geiranger som var fantastiskt vackert.
Vi har kört 421 mil o allt funkar som det ska vi är nöjda med bilen som går jättebra o tyst o stadigt på vägen även om det blåser. men det är skönt att komma tillbaka till Sverige igen Norrmännen skinnar oss.... köpte en l jordgubbar o 1 l oräller utanför Oslo 97:- Nok. Förr vet jag att Lagos var världens dyraste huvudstad o Oslo på andra plats..kanske Oslo gått om.
Freeman
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Vi har inte något stort garage men om man håller en viss ordning så går det att få med en hel del.

Jag köpte en masonitskiva med hål i för krokar och satte fast den på bakväggen, resultatet blev så här.
 

Bilagor

  • Torsdag 11-07-28 007.JPG
    Torsdag 11-07-28 007.JPG
    108,6 KB · Visningar: 14
  • Torsdag 11-07-28 008.JPG
    Torsdag 11-07-28 008.JPG
    106,9 KB · Visningar: 13
  • Torsdag 11-07-28 009.JPG
    Torsdag 11-07-28 009.JPG
    103,7 KB · Visningar: 15

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic

Vi har inte något stort garage men om man håller en viss ordning så går det att få med en hel del.

Jag köpte en masonitskiva med hål i för krokar och satte fast den på bakväggen, resultatet blev så här.

Snyggt jobbat bra att få lite tips..
 
F

F.d. 10868

Guest
Sv: Adria Sonic

Tack för tipset med hålskivan?
Vi får våran H-B på måndag det ska bli intressant o en ny upplevelse att köra nytt igen:spinny:
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic

Vi har äntligen fått vår Sonic levererad denna veckan. Har bara hunnit lite småturer i närområdet, men den känns bra. Är imponerad av den mysiga innerbelysningen. (100% LED).

Vi är glada att vi valde 4-tons versionen. Vägde den tom på bilprovningen igår - 3350kg med 75% diesel och 50% vatten. Så med mej och Angeline, samt fulla tankar blir det ca 3600kg. Då är kylen, garderoberna och garaget tomma! Det enda som är monterat extra är en markis och en tv-antenn. Hur gör den som köper 3,5-tonnaren? Lämnar frun hemma och tankar bara halv tank?

Bilen känns stadig och fin på vägen, samt ganska tyst. Både framstolarna och sittgruppen är bekvämare än på vår förra Adria (660SP-08).

Lite snålt att man inte kostat på en enda krok innanför dörren till ytterkläderna, men det är ju lätt att fixa själv...

Vi har inte hunnit provsova ännu, så det blir väl fler kommentarer framöver.

Janne
:swoon:
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic

Grattis till nya bilen, vi kom hem för fem min sedan efter 4 veckor o 500 mil till Lappland o Lofoten med Norge ner. Tycker som du att borde varit mera krokar o 12 volts uttag. Annars är vi nöjda med.
Freeman
 

Freeman

FD HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
6293
Medlemskap
2022
Sv: Adria Sonic

Nu har vi kört vår Sonic ca 550 mil, vi har haft krångel med centrallåset på högersidan som började bra men sedan gick varannan gång och nu har den slutat fungera. Kanske skulle det vara mer 12 volts uttag men det får man fixa själv. Annars har allt funkat bra vi har varit i Lofoten helt underbart.
Vi vill gjärna höra hur det gått för er andra??? Synpunkter o råd. Roffe hade ju en lösning för garaget. Ha en go helg..
Freeman
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic

Vi har äntligen fått vår Sonic levererad denna veckan. Har bara hunnit lite småturer i närområdet, men den känns bra. Är imponerad av den mysiga innerbelysningen. (100% LED).

Vi är glada att vi valde 4-tons versionen. Vägde den tom på bilprovningen igår - 3350kg med 75% diesel och 50% vatten. Så med mej och Angeline, samt fulla tankar blir det ca 3600kg. Då är kylen, garderoberna och garaget tomma! Det enda som är monterat extra är en markis och en tv-antenn. Hur gör den som köper 3,5-tonnaren? Lämnar frun hemma och tankar bara halv tank?

Bilen känns stadig och fin på vägen, samt ganska tyst. Både framstolarna och sittgruppen är bekvämare än på vår förra Adria (660SP-08).

Lite snålt att man inte kostat på en enda krok innanför dörren till ytterkläderna, men det är ju lätt att fixa själv...

Vi har inte hunnit provsova ännu, så det blir väl fler kommentarer framöver.

Janne
:swoon:

Hej Janne.
Lycka till med nya bilen, jag hoppas vi kan ses inom kort, på Lergökarallyt.
Annars är ni är alltid välkommen till Utvälinge.
Det är bara att slå en signal. Vi har plats hos oss.

Mvh PeO
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic

Hej Janne.
Lycka till med nya bilen, jag hoppas vi kan ses inom kort, på Lergökarallyt.
Annars är ni är alltid välkommen till Utvälinge.
Det är bara att slå en signal. Vi har plats hos oss.

Mvh PeO

Hej P-O (och A-L)
Tack! Hoppas också att vi ses på gamla F10. Vi får väl se om det blir några x-tra platser. Annars glider vi kanske förbi Utvälinge en dag, men ni är lika välkomna till Hbg
Janne
 

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Adria Sonic

Nu har vi kört 250 mil med vår Sonic, en liten tur till DK, DE, NL. Det mesta har gått bra. Förbrukning 1,1/mil (ca 80-90km/h). Man sover bra, den känns bra att köra, bra sikt.

Problemen vi haft är att innerbelysningen spökar, den slår till då och då fast vi är parkerade. Som om dörren öppnades. Som jag skrev tidigare saknar vi krokar innanför dörren, och 12v i garaget. En del mindre problem: repa i glaslocket över spisen vid leverans (bytes), ugnen vill ibland inte tända med pietzotändaren (tändstickor funkar, åtgärdas på garantin), List på toa har lossnat etc.

Vi är lite frågande till placeringen av elintaget på höger sida, strax framför garagedörren. Det gör att om kabel är ansluten kan man inte använda spärren till garagedörren. Varför sitter det inte framför bodelsdörren vid EBL och batteri? Eller intag under bilen via garaget som en del märken har? Kanske kan man själv fixa något?

Troligen vanligt med en del småfel vid leverans, det var likadant med vår förra bil.

Vi känner ialla fall att vi har gjort rätt val för oss.

Janne
:swoon:
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Hej!

Roligt att höra att ni också trivs med ert val. Vi har samma elfel på våran och skall in på verkstad i morgon för att få det åtgärdat
.
Jag skriver här om vad det var som orsakade felet när de har åtgärdat det.
Krokar innanför dörren har vi satt upp ett par stycken som sitter fast med dubbelhäftande tejp samt en likadan fast mindre för handduk i köket.
Vi har kört 540 mil och snittförbrukningen ligger på 1,08 enligt färddatorn. Brukar hålla 90km/t enligt gpsenpå motorvägar, så ligger man på samma hastighet som långtradarna.

Har vägt den vid några tillfällen med all packning som vi behöver ex två gasolflaskor, full vattentakt, 3/4 tank diesel då väger den ca 3800 kg.

Hälsningar
 

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Hej!

Nu är det snart vinter och 2011 säsongen är över.
Jag för min del går fortfarande och väntar på Påsk 2012, då vårt husbilsliv börjar.
Jag lyckades byta bort min Sonic, som jag skrev kontrakt på i våras, innan den ens var tillverkad, och nu går jag istället och väntar på en Super Sonic, men leveransveckan står fast, och nu börjar det kännas som om vi snart är där, bara 22 veckor kvar. :)
Hoppas vintern blir kall, så det blir mycket is, så vi halkar fram fortare till våren.

Jag är lite nyfiket på er som har köpt Sonic, hur ni har löst försäkringsfrågan.
Såg att Miata valt Caravan, men vad har ni andra valt, och vad har ni för pris/villkor.

/Curre
 
Senast ändrad:

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Och så kom nyheten man inte vill höra.
Vår husbil kommer INTE innan påsk, då vi planerat att åka till Tandådalen.
Nu får vi bo i tält.
icon8.gif


/Curre
 

cjuhlin

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
7519
Medlemskap
2024
Sv: Adria Sonic

Äntligen.

I morgon skall vår efterlängtade bil vara klar i Novo Mesto.
Får hoppas allt går i lås, för vecka 19 bär det av på första resan.

/Curre
 
Toppen