• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Polaris

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Någon som har erfarenhet av Alko bakfjädring, separat bakhjulsfjädring på mb-bakhjulsdrivna husbilar, Adria, Frankia, Burstner bla har haft det tidigare -2010 till ca 2015, tror inte det är kvar i produktion idag, någon med erf kanske vet om det blev problem eller?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte hört talas om några specifika problem, däremot blev de väldigt dyra och väldigt få tillverkade, det har hänt ett flertal gånger med premiummodeller, troligtvis är det mer lönsamhet att bygga enkla husbilar, återförsäljarna får ju ändå bygga klart de enkla modellerna, måste vara rejäl advance I flera led.
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Ja dyr konstruktion ser det ut att vara, Frankia har haft en med luftfjädrad tvillingaxel o lyft på bakre axeln snyggt o lågt bygge, men försvann fort, jag tänkte mest på beg marknad med underhållskostnad, såg en lös bakaxel hos Alko på Elmia för "några" år sen!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har blocketbevakning på Frankias modell, det brukar dyka upp typ 1ex om året. En del av dem hade även en thelmabroms på kardanen, vad kostar inte bara den.
Det brukar begäras runt 1,2milj för de som dyker upp till salu.
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Jag har sett det, är mer intresserad av en Polaris, men det är en udda fågel på beg marknaden det också, men något billigare, det behövs drömmar i denna värld för lite positiva tankar!
 

arnil

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
626
Medlemskap
2024
Jag har kört med en Polaris i 5 år och kan verkligen rekommendera den. Den är välplanerad och välbyggd. Har inte hittat något annat jag vill byta mot.
Dessutom är den en dröm att köra med den starka V6;an med automatlåda.
 
Toppen