• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria Coral S 670 SLT

F

F.d. 2872

Guest
Hej. Är det någon som har monterar en solcell på denna bil? Det skall ju finnas fördragna ledningar - var finns dom och hur kopplarman ihop i entralen:confused:
 
F

F.d. 2872

Guest
Adria Coral S670 SLT

Har någon monterat en solcell på denna bil. Det lär ju finnas fördragna ledningar på Adria Coral. Var hittar man dom och hur kopplas dom in i ekcentralen på bilen ?
 

RiRos

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1793
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral S670 SLT

Pröva med att ringa JR Larm i Lindome de satte in vår solpanel.Det finns kablar under sitsen till hö när du kommer in i husbilen. En hel knippe med trådar framdragna batteriet o laddningsrelät sitter där oxå.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral S670 SLT

Vi har en 670 SL och kablarna finns under golvet i garderoben, och under sitsen till höger om bodelsdörren.
Det finns även kablar för parabolantenn och AC.
Jag skickade efter en original regulator från Schaudt. Bara att plugga in på EBL, och man ser hur mycket solcellen laddar på panelen.
Då laddar den även bilbatteriet.
Det finns många trådar om detta.
//W
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: Adria Coral S670 SLT

Hej Gerhard.
Jag monterade in en 120 W solpanel i vår Adria Coral S 670 SL-11 i somras.
Placerade solpanelen på taket ovanför garderoben. Drog ner solpanelskablaget genom taket via en kabelgenomföringsdosa ner i garderoben och med kabelkontakter kopplade jag ihop kablarna med det det befintliga kablarna som finns under garderobsgolvet. Det fördragna kablaget mynnar ut i närheten av EBL:en i en av dinettlådorna. Mellan kablage och EBL monterade jag in en Schaudt solcellsregulator m.h.a. medföljande kablage. Mycket enkelt. Bara att följa medföljande bruksanvisning. Solpanelsfästen och kabelgenomföring limmade jag på husbilstaket med Sikaflex 252.
Hälsningar
Kjell
 

nolbacka

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
7937
Medlemskap
2025
Sv: Adria Coral S 670 SLT

Hej vi har en Adria Coral S 670 SLT - 2011 och har monterat en 100 watt solcell. Kablarna ligger i en plastslang vid värmepannan tillsammans med kablar till parabol och ac. I andra änden så finns dom i skoskåpet innanför bodelsdörren. Skruva loss botten i skoskåpet och dra ut kablarna vid batteriet - elektroblocket, där monterar du också reläet. Vi hade ett MPPT - relä men det laddade bara bodelsbatteriet så vi fick köpa ett Schaudt - relä( LR 1218 ) kostnad 1595 kr. Kablar fanns med som passade i elektroblocket vid solcellingång. Allting har fungerat till belåtenhet.


Mvh Ewabritt o Eive
 
Toppen