• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adria & COC-dokument

F

F.d. 410

Guest
Hejsan

Jag undrar om det finns någon i Husbilsklubben som höjt totalvikten på sin Adria 660 eller 690 från 3.500 - 3.850 kg?

Om så, hur gjordes då med COC-dokumentet. Fick ni ut ett nytt med 3.850kg, jag har också hört att det kan finnas dom som har bägge totalvikterna angivna på COC-dok. eftersom dom är helbilsgodkända för bägge viktklasserna.

På mitt COC-dokument står bara 3.500kg (en 690SL 2008).

Tacksam för hjälp

Anders
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Adria & COC-dokument

Vi har också en 690 SP. Har för mig att du måste ha betäckningen
130 JTD (2,3)-35H eller 160 JTD (3,0)-35H för att kunna höja totalvikten. Har du

130 JTD (2,3)-35L eller 160 JTD (3,0)-35L går det inte. Hör med din handlare. / Jeanette
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Tack Jeanette

Jag har 2,3 35L och det var väl därför handlaren lät tveksam utan att kunna svara så klart som du. Vilken model har ni? Har eran också totalvikt 3.500kg?
Jag tycker det är omöjligt att hålla vikten under denna gräns även om man skall ut bara för en helg. Jag har visserligen CE-kort och får väl bara böter för överlast, åtminstone i Sverige, men har förstått att väger den t.ex 3.650kg och man blir stoppad i Europa kan det tydligen bli så att man får lasta ur för att få fortsätta.
Ja, ja ny bil eller släpvagn.

Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adria & COC-dokument

När vi beställde vår 660SL försökte jag få höjt totalvikten. Jag ringde runt en del men det visade sig enligt alla jag talade mig vara omöjligt, oavsett om det var 35L eller 35H.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Michael, börjar fatta att det inte går. Synd, för som sagt det är ju omöjligt att få ner vikten under 3.500. Får väl börja plocka bort grejer. En sak jag vet du har gjort och som jag därmed börjat snegla på är sätet med säkerhetsbältet vid dörren. Helt onödigt och extra bädden behöver vi inte. Har skissat på att göra en garderob för ytterkläder där men jag lär ju inte tjäna någon vikt isåfall. Sneglar även på reservhjulet, det tar ju dessutom stor plats.
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Kanske du kan börja köra med vädigt lite färskvatten och inget avloppsvatten i tankarna. Full tank lär väga en hel del, nackdelen är att det blir omständligt att tappa ur och i varje resdag föståss.

(Eller så kör du med fulla tankar och tappar diskret ur vid kontroll)

Skämt åsido så kan det finnas skäl till att en maxvikt är satt. Något kanske brakar vid överlast.
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Adria & COC-dokument

Vi har samma som ni, dvs 3500kg. Ligger precis på gränsen med lasten. Ska gå igenom sakerna vi har i garaget och tänka till mer än en gång vad som verkligen är nödvändigt. Annars ser jag ingen annan råd än att både jag och "guben" får ta en intensiv bantningskur. (Det finns att ta av hos oss båda!) :twitcy:
Vi har förvisso även en 32 kg hund och en 4 kg katt inklusive mat till båda samt låda och bur till katten med oss när vi kör i Sverige. När vi kör utomlands får de stanna hemma så då kan vi lasta lite mer, sisådär 45-50 kg.

Har du kollat med Adria i Tenhult beträffande möjligheten till uppvägning? /Jeanette
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Adria & COC-dokument

Jag har samma erfarenhet som Michael. Men har aldrig förstått varför det är så. Andra husbilar som är byggda på samma chassi (FIAT MAXI)går att väga upp om jag har förstått det rätt.Enligt min mening mycket konstigt. Finns det någon som har ett bra svar på detta förhållande? Mvh Lasse
 
F

F.d. 29809

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Föraren behöver inte banta, föraren väger alltid 70 kg oavsett vad han åt till frukost sa alltid min körlärare.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Tenhult har jag inte kollat med, men där jag köpte bilen, sedan har jag hittat någon lista på AL-KO:s sida som vl styrker det Jeanette skriver om 35L samt att Michael tydligen försökte INNAN köp. Det verkar dock som jag får anamma tipset som har skrivits av några, att banta.
Tack svar allihop
Anders
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Föraren behöver nog banta eftersom ni vid en vägning måste sitta kvar i bilen.....
Lätt förare - mer last...

Lasse
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adria & COC-dokument

Det som retar mig är att det på den lilla plåtskylten i motorrummet står 2000kg respektive 1850kg. Så vitt jag förstått är det CoC-dokumentet som lägger hinder i vägen. Hade detta varit skrivet med ovanstående vikter hade det inte varit något problem. Då hade man kunnat väga in bilen på 3500kg eller 3850kg.

Kanske anledningentill 3500kg är andra lagar och förhållanden i något annat EU-land med en marknad som är större än vår?

Någon nämnde reservhjul här ovanför. Vår bil levererades utan och det sparar ungefär 25kg kompressor och punkaspray inräknat.

En annan viktbesparing kan vara stödbenen som kanske inte används så ofta.

På batterierna kan man spara en del om man väljer AGM i stället för GEL men det blir ju lite dyrt att byta ett eller två nya batterier. Jag såg att ett 85Ah AGM väger ca 10kg mindre än ett GEL.

Gasolflaskorna kan också betyda en del. Svensk stålflaska tror jag väger ca 16kg, svensk aluminiumflaska ca 8kg och tysk aluminiumflaska ca 5,5kg. Detta är tomvikt för 11kg flaskor.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Michael,
så din bil kom utan reservhjul och istället med kompressor o punkaspray. Jag har använt punkaspray ett par gånger på personbilen och förvånats över att den fyller däcket så bra som den gör. Frågan är om två st punkaspraysflaskor klarar att fylla husbilens däck hjälplig så man kan ta sig till gummiverkstan?

Vi helgturer med bilen är det nog onödigt att ha med sig dubbla gasflaskor framförallt på sommaren då värmen inte behövs. Jag har alltid ett litet campingkök (gas) med för att vi inte skall behöva stå och steka inne i bilen. Funkar jättebra.

Ta bort stödbenen är ett bra tips, skall genast plocka bort dess som jag inte använt en endaste gång.

Blir det bara lite varmare ute så skall jag vika en heldag åt husbilsbantning, kanske det löser problemen till en del.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Adria & COC-dokument

Använder man punkaspray, är det viktigt att tömma hjulet ordentligt på luft innan så man verkligen får in all gummilösning i hjulet. Man kanske inte tänker på det om man har en pyspunka.
Sätt ett spännband runt hjulet(diametern, på mitten av slitbanan) och dra åt med ventilen urskruvad. Sätt tillbaka ventilen och ta bort bandet. Fyll med liten 12 v kompressor om du tycker sprajen fyller för dåligt. Glöm inte att du måste köra bilen c:a 10 minuter så gummilösningen fördelar sig i hjulet.
Calle
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Tack för tipset Calle.
Att se till att däcket är tomt hade jag ingen tanke på, tar till mig rådet.
Kompressorn hade jag tänkt klara mig utan om det går det var väl därför jag var inne på att spruta in två punkasprays burkar om det kan räcka månne. Det handlar ju för mig om att jaga vikt.
Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.260
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Adria & COC-dokument

Knepigt att du inte fick med spraykitet i stället för reservhjul. Du har ju en -08 precis som vi. Spraykitet är av allt att dömma Fiat original.

Enligt instruktionen skall man hissa upp hjulet innan sprayen trycks in. Sedan skall man pumpa upp trycket till någorlunda rätt nivå med kompressorn.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Kan bero på att jag köpte bilen i Pukavik och han tar dom ju ifrån Tyskland.
Anders
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Adria & COC-dokument

Tack för tipset Calle.
Att se till att däcket är tomt hade jag ingen tanke på, tar till mig rådet.
Kompressorn hade jag tänkt klara mig utan om det går det var väl därför jag var inne på att spruta in två punkasprays burkar om det kan räcka månne. Det handlar ju för mig om att jaga vikt.
Anders
Det där med kompressor är lätt ordnat. Byt upp dig till en gammal Benz med tryckluftsbromsar :)
Calle
 
Senast ändrad:
G

gigge

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Hej Anders.
Hoppas jag kan hjälpa dig lite på vägen.

Vi importerade en 2006-mod 660 Sp från Tyskland hösten 2007.

Vi ville ha den upp från 3500 till 3850 och ringde rundt lite.
Vi fick hjälp av importören i Tenhult, och ordnade detta förra sommaren. En ren administrativ besiktning hos bilprovningen som tog 15 min:).

Personen hos Adria i Tenhult hette Joakim Hermansson, men han skulle sluta jobba där förra sommaren. Men, det måste väl finnas andra på företaget som kan hjälpe dig med detta.
Jag fick jättebra service.
Skickar kopi på mitt mail som jag fick från han/dom.

PS! Våran bil har inget ALKO-chassi

Tlfnr 036-393750 (Joakims nummer)

Ha en bra dag

//Gigge





Från: Hermansson Joakim [mailto:joakim.hermansson@adria.nu]
Skickat: den 7 maj 2008 09:36

Ämne: VB: Fråga om ändring av totalvikt


Hej,

Vi kan ta fram nya papper (coc-certifikat) och skylt med tekniska data för 3850 kg. Vi skriver även ett brev till Er/Bilprovningen som beskriver vad som måste göras. För detta tar vi ut en avgift på 350 EUR. Förutsättningen är att Adria hade modellen typad för 3850 kg under 2005.

Jag antar att ni har importerat bilen begagnad till Sverige?

Jag gör gärna en beställning om ni accepterar kostnaden?

Med vänliga hälsningar:
Joakim Hermansson
Adria Caravan AB
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Adria & COC-dokument

Hejsan Gigge

Tack för det. Jag skall ringa Tenhult och höra mig för. Vad hände i ditt fall med vägskatt och försäkring? Har hört om olika resultat på forumet.

Anders
 
Toppen