• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Adblue

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Fiat skriver enligt nedan,har du provat att trycka in plastpipen i röret,samma princip som på bensinbilar där det också finns lock på vissa.

Påfyllningen kan ske med tankpistol, dunk eller flaska. Kom ihåg att fylla tanken med minst 5 liter AdBlue®.
Om du spiller AdBlue® utanför påfyllningsmunstycket, ska du noggrant rengöra området och utföra en ny påfyllning. Om vätskan kristalliseras, avlägsna den med en svamp och varmt vatten.
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Tips!
Om man köper Ad Blue i dunk hos Biltema så når inte den medföljande pipen ner till blecket i påfyllningen och därmed fungerar det inte att fylla på. Jag gjorde då så att jag skar till en bit av en vanlig trädgårdsslang (10-15 cm), trädde in den i pipen så att den blev en förlängning som trycker undan blecket. Med rätt dimension på slangen så håller det tätt vid övergången mellan pip och slang.
 
F

F.d. 22252

Guest
Och varför välja en bil med Adblue när man kunde välja. Betala för att sprida urea i naturen kanske?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Finns nog inget alternativ, ifall man bestämt sig för att skaffa en ny husbil.
Det finns iofs några nya usa-husbilar fortfarande med bensinmotor
 
F

F.d. 22252

Guest
För några år sedan kunde man välja.
Finns på nätet vägar att gå förbi att tanka Adblue. Tror det kostar lite men då är det en engångsavgift. Eftersom Urea tillsätts i avgasdelen så har det ju ingen inverkan på motorn så det enda tvingande är ju givare till datorstyrningen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ok, men ifall man lurar systemet att fortsätta fungera utan denna avgasrening, så måste den ändå ingång till besiktningen, för att klara utsläppskravet på NOx.
Men visst är allt enklare före adblue-tiden, äger själv inget modernt fordon, inte värt pris och värdeminskningen anser jag på ett hobbyfordon.
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Kan ej fylla adblue i min nya husbil från dunk! Ser ut att sitta ett plåtlock ivägen för plastpipen.
Måste jag åka till Fiat för att fylla?
Tacksam för svar
Gammal tråd...
Men vilken uppgift har detta plåt lock?
Spjäll,
Mitt är inte där efter röret bytts pga otätt.
 
Toppen