• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AdBlue adapter

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
För att tanka AdBlue på macken krävs ofta adapter på tankmunstycket, en ganska dyr pryl,finns det andra billigare lösningar?
Det är minst halva priset att tanka lösvikt, jag tankar ca 40 L/år

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Jag köper en 10 liters dunk på Biltema. Den räcker över 600 mil. Skulle jag köra adblue tanken tom borde dom 19 liter den rymmer räcka över 1000 mil. Fyller på när mätaren visar ca 42% för då vet jag att 10 liter går i. Fattar inte problemet att fylla i dunkar för att spara en struntsumma. Men alla är vi olika.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag köper en 10 liters dunk på Biltema. Den räcker över 600 mil. Skulle jag köra adblue tanken tom borde dom 19 liter den rymmer räcka över 1000 mil. Fyller på när mätaren visar ca 42% för då vet jag att 10 liter går i. Fattar inte problemet att fylla i dunkar för att spara en struntsumma. Men alla är vi olika.
80kr sparar jag på att köpa 10 liter i lösvikt, istället för på Biltema, alla är vi olika

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Adblue: 6,94 kr/liter på Preem med vår rabatt. Biltema 10 l dunk 149:- = 14,90/liter, man får ju med en praktisk dunk med lös pip som sitter snyggt i en hållare på dunken i och för sig. Jag tankar på mack samtidigt som jag ändå tankar diesel, denna vecka Evolution Diesel: 15,08 kr/liter med vår rabatt.

LarsEss

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35502
Medlemskap
2025
Använd en någorlunda stark magnet och håll den mot undersidan av munstycket på pistolventilen. Den ska placeras relativt nära plastskyddet. I vissa fall kan man höra när ventilen öppnar. Sedan är det bara att tanka adBlue i dunk eller i bil som saknar egen magnet i tanköppningen. Magneten behövs för att förhindra att det tankas AdBlue i dieseltanken. Jag använder en magnet som suttit i en havererad hårddisk. Den är väldigt stark, risk för klämskador om man inte är försiktig.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
så om jag förstår dig rätt så spar du 80kr mot mig när jag kör minst 600mil? Högst 13 öre milen.
Nu drar min bil nästan dubbelt så mycket AdBlue som din, drygt 300mil på en dunk 10L, jag tankar diesel på Preem enligt vårt avtal, för att spara lite det blir också ett antal öre milen, varför skall jag betala mer än jag behöver, men det är valfritt

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Nu drar min bil nästan dubbelt så mycket AdBlue som din, drygt 300mil på en dunk 10L, jag tankar diesel på Preem enligt vårt avtal, för att spara lite det blir också ett antal öre milen, varför skall jag betala mer än jag behöver, men det är valfritt
Ok då förstår jag

Toppen