• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ACP-diesel från Preem

F

F.d. 4610

Guest
Jag har förstått att jag skrev fel rubrik.
Men jag är inte så bra på det här med datorer. Min fråga är om det finns någon som har såväl positiv eller negativ erfarenhet av Preems ACP-diesel
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: ACP-diesel från Preem

Tankar den med 50 öre rabatt på Motormännens kort och har inte sett några nacktdelar.
Min son kör sin taxi på Preemdisel och säger att taxin går bättre på preem än på shell som han tankade tidigare. Men vi kör hela året så vi vet inget om vad som händer när bilen står flera månader.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: ACP-diesel från Preem

Än så länge har jag bara Positiva saker att säga om Preem. / Kurt.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: ACP-diesel från Preem

Är det inte MK1 diesel i alla pumpar i sverige??

// Pär
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: ACP-diesel från Preem

På Preems hemsida kan man läsa följande:
"ACP Diesel är förmodligen världens bästa diesel. Den innehåller en tillsats som håller motorn ren medan du kör. Det bevarar effekten och sänker din bränsleförbrukning. Resultatet blir att du får mer pengar över i plånboken och att utsläppen i miljön minskar, jämfört om du kör med vanlig diesel. Du kan tanka den i vilken dieselbil som helst, men den kan bara tankas på Preem. Välkommen in på Preem och prova själv, eller klicka på knappen nedan för att läsa mer om ACP Diesel."

Preem anger också att:
"ACP står för Active Cleaning Power och betyder att dieseln innehåller en rengörande tillsats som håller motorn ren medan du kör.
RME betyder rapsmetylester är ett förnyelsebart bränsle som tillhör gruppen FAME – fettsyrametylestrar – och används som låginblandning i diesel. Diesel med olika FAME kan du också hitta hos andra leverantörer.
ACP Diesel har låginblandning av RME, men den innehåller dessutom en rengörande tillsats. Det är det som gör den unik. Och den finns bara på Preem."

Det är MK 1 diesel med ACP-tillsats.
Läs mer här Preem :: ACP - dieseln som håller din motor ren
V-backen
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: ACP-diesel från Preem

Det här med olika tillsatser har varit ett tema genom många år inom drivmedelsbranchen. Alla dessa dyra reklaminsatser för att öka sina andelar av marknaden. Vill inte påstå att det är bluff och bedrägeri, men nyttan av dessa olika dundermedel är nog väldigt begränsad. Kan inte oljebranchen i detalj, men det är ju ändå så att råoljan raffineras av ett fåtal stora raffinaderier och sedan säljs vidare i olika led. Att man sedan pytsar i lite olika medel här och där för göra sin produkt speciell är nog mest kosmetika. Om någon skulle komma på något, som vetenskapligt kan bevisas ha helt nya fantastiska egenskaper så skulle nog alla i branchen snabbt ha samma blandningar. Att tillverka något helt unikt av samma råvara är nog näst intill omöjligt.
Läste i tråden om Preem APC diesel. Följande är kopierat direkt ur Preemsidan.

Mindre rost

Kondensvatten i bränslesystemet är en av de vanligaste orsakerna till motorkrångel. Active Cleaning Power har god vattenseparation som motverkar att vatten kommer in i bränslesystemet. Dessutom skyddar den mot rostbildning, vilket ökar motorns livslängd.


Min kommentar: Har jobbat som maskinist till sjöss och på varv med motorer frå 10 till 22000 hk Inne i ett bränslesystem, ledningar, pumpar insprutare är det ytters sällsynt att man hittar rost. Finns det rost inne i systemen är när de varit ur drift i många år.
Separation bedyder ju delning. Separerar man vattnet och dieseln betyder ju detta att det blir vatten i botten på tanken. Mindre rost ??? Inte i tanken i alla fall.


Också kopierat.

Håller motorn ren när du kör


Active Cleaning Power håller bränslesystemet fritt från beläggningar så att motorn presterar optimalt. En motor tappar effekt i takt med att den blir nedsmutsad (se diagram). Active Cleaning innebär att dieseln håller motorn ren – och en ren motor får mer power, mer kraft. ACP Diesel innehåller även en smörjande tillsats som skyddar bränslesystemet mot slitage.

Kommentar:

Två staplar utan någon som helst dokumentation om var och hur de skapats, trovärdigt, vetenskapligt ???????



Också kopierat;
Lagring i godkända cisterner

För att säkerställa att kvaliteten bevaras ska all diesel förvaras i lagringsgodkända cisterner som inte släpper igenom ljus.

Kommentar:
Vilket oljebolag förvarar sin diesel annat än i stora plåtcisterner, tankbilar, underjordiska tankar.

Jag fortsätter nog med mitt sätt att tanka husbilen:

1: Om det börjar bli kväll och vi inte ännu hittat nåt ställe att övernatta på. Vill helst inte bli stående nattetid utan soppa.
2: Vid färd på vanliga vägar dagtid börjar jag kolla efter bensinstationer när tripmätaren, som jag alltid nollar när jag tankar, visar ca 40-45 mil då har jag 15- 20 mil på mej att fylla.


När något av dessa kriterier uppfylls tankar jag på den station som råkar dyka upp oavsett märke.
Hittills har det aldrig varit något problem att göra så.
Tror inte skit på oljebolagens reklamklychor oavsett märke. Tankar dock oftast på Shell, men bara för att jag råkar ha en bra rabatt där.
Ove.G
 
F

F.d. 29828

Guest
Sv: ACP-diesel från Preem

Har en kompis som kör lastbil. han säger att hans bil tar 2-3 dl mer per mil.
med preems diesel vet ej om det stämmer men han har testat flera gånger
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ACP-diesel från Preem

2 frågor:
1. hvor mange prosent mer, det er stor skilnad på 2 dl på en som bruker ca. 1 l og en som bruker 5 l pr. mil
2. sammenlignet med hva: eurodiesel eller annen svensk suppe?
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: ACP-diesel från Preem

Frågan är ställd till Preem angående ACP-dieselns eventuella motverkan på algertillväxt i tanken. Återkommer med deras svar.
V-backen

Nu har det kommit svar från Preem som sänder över två skrifter "Behåll kvaliteten" och "Bränsle för motorer på sjön" som bifogas. Skrifterna innehåller en hel del intressant information om diesel och lagring av diesel.

Visa bilaga Preem_hant_folder_A4.pdf

Visa bilaga Bränsle för motorer på sjön.pdf

V-backen :santa-3-icon:
 
Toppen