• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Ac

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Hej var fyller man på ac i bildelen? Jag har en dethlefs 7910 -09?
 

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Hos auktoriserad AC-reparatör.

(Att själv mixtra med en AC är inte tillåtet.)

Google kan säkert hjälpa dig att hitta en i din närhet.

Pålle
Tack för svar men när vi var till en auktoriserad och skulle fylla på så sa dom att den inte gick att fylla på för det fanns ingen nippel. Därför undrar jag om det är nån som har fyllt på sin bodels ac
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Det kanske inte är svar på frågan men vad är felet? Hur vet ni att den behöver fyllas på? Branschen tenderar ungefär att mena att man inte får fylla på läckande ac, och en tom ac läcker, så då måste man laga något, ofta dyrt. Normalt monterar man dit portar om det saknas, och det går ju heller inte att mäta tryck om det saknas portar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ac:n i bodelen går inte att fylla. Det saknas alltid nipplar.
Det är så liten fyllnadsmängd och nipplarna läcker alltid lite därför fyller man upp rätt mängd och löder ihop röret.
Man får kontakta ett vanligt kylföretag så får de punktera kretsen och tömma ur kvarvarande köldmedium.
Sedan löder man in en koppling, provtrycker, läcksöker, tätar läckan, släpper ut provtrycker, vacuumsuger och i med nytt medium.
Brukar kosta runt 8-10 000kr.

Hur vet ni att det behöver fyllas på?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Ac:n i bodelen går inte att fylla. Det saknas alltid nipplar.
Det är så liten fyllnadsmängd och nipplarna läcker alltid lite därför fyller man upp rätt mängd och löder ihop röret.
Man får kontakta ett vanligt kylföretag så får de punktera kretsen och tömma ur kvarvarande köldmedium.
Sedan löder man in en koppling, provtrycker, läcksöker, tätar läckan, släpper ut provtrycker, vacuumsuger och i med nytt medium.
Brukar kosta runt 8-10 000kr.

Hur vet ni att det behöver fyllas på?
Fel
 

situj

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Arjeplog
HBK-Nr
11928
Medlemskap
2024
Ac:n i bodelen går inte att fylla. Det saknas alltid nipplar.
Det är så liten fyllnadsmängd och nipplarna läcker alltid lite därför fyller man upp rätt mängd och löder ihop röret.
Man får kontakta ett vanligt kylföretag så får de punktera kretsen och tömma ur kvarvarande köldmedium.
Sedan löder man in en koppling, provtrycker, läcksöker, tätar läckan, släpper ut provtrycker, vacuumsuger och i med nytt medium.
Brukar kosta runt 8-10 000kr.

Hur vet ni att det behöver fyllas på?
Tack för svar
 
Toppen