• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC - tagmonteret eller monteret i garage

F

F.d. 54888

Guest
Fundere på at anskaffe AC til husbilen.
Hvad er bedst - tagmonteret eller monteret i garage/under seng?
Johnny
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

Enligt fysikens lagar så är kall luft tyngre än varm luft, så för att få en effektiv blandning mellan den varma luften i bilen och den kylda från AC:n är takmontering den enklaste varianten. (Exempelvis brukar alla varmluftsinblås ligga nära golvet,förutom ev. defrostern, av samma orsak.)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.300
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

När man golvmonterar en AC drar man slangar upp till taknivå.
Dessutom drar man dessa slangar (3-4 st) till alla ställen där man vill att kylan skall nå.
Till exempel sovrum, toa/badrum.

Fördelen med golmontering är mycket lägre ljudnivå, lägre tyngdpunkt, bibehållen höjd på bilen. Vår är så tyst att man kan sova med full effekt på ACn.

Nackdelen är att det är mycket tidskrävande (dyrt om man köper tjänsten)/omöjligt att eftermontera på bästa sätt.
Om det inte är möjligt att montera på bästa sätt, går många av fördelarna förlorade.
Om så är fallet, är en takmonterad AC att föredra.

Inte så bra, välj takmonterad i stället:

A78055%20Install%202-600x600.jpg





Bästa sätt:

49516_4_popup.jpg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

Hej
Har haft båda typerna och den golvmonterade är helt klart tystare. En sak vi upplevde var att de grova luftslangar som sprider den kylda luften blev blöta av kondens när acn gått en tid. Vud lång drift blev det ganska mycket kondens.
På en takmonterad rinner kondensen normalt ut på utsidan. Upplever att den takmonterade gav mera kyla men då det var två olika bilar och vid olika tillfällen är det en subjektiv känsla. Skulle inte vilja vara utan AC på sommaren söderut. För eftermontering tror jag nog att en takac blir lättare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.954
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

Alla delar som är "kalla" måste isoleras ifall man inte vill ha kondensering,
antingen som Michael's eller i efterhand.
Kondensvatten från förgasardelen i AC brukar alltid ledas bort på lämpligt vis utanför husbilen, oavsett modell.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

Jag ha monterat ac inne på dom två senaste bilarna med Trumas värmeslangar. Ingen kondens. Däremot när jag gått över vissa sträckor till plaskanal blir det lite kondens.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

Jag har använt denna slang vid eftermontering, samt den sitter orginal i vår Flair.
Med denna isolerade slang har jag inte märkt någon kondens.

29029_6a6bacac.jpg

Hade också Trumas slang och de dröp av kondens vid långvarig ac körning.
Nuvarande Flair har takac som får hårdtestas nästa sommar :)
 
B

Brincken

Guest
Sv: AC - tagmonteret eller monteret i garage

Jag vet eftersom det var jag som monterat den. Har nu varit nere i Italien i en dryg månad. Långt över trettio grader vissa dagar men inga problem att hålla vettig temperatur inne i bilen. Och det bästa av allt , ett svagt surrande under bilen hela natten. Underbart att sova till skillnad från de takmonterade vi haft tidigare.
Mvh Bosse
 
Toppen