• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Reparation och inköp av verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Finns det någon som har tipps på var man kan köpa:
Manometerställ med slangar för HFC-gaser (alltså inte bara en typ)
samt vakuum pump till vettiga priser?
Även en 134a gas flaska av engångsmodell på ett par kilo.

Tänkte renovera min Ac i bildelen då den släppt gasen över vintern, troligen o-ringar eller kondensorn som rasat.

Och JA.. jag har kyl-certifikat. Men inte några kontakter på området när det gäller att inhandla utrustning till vettiga priser. Kan ju även tänka mig att hjälpa andra som har liknande problem till en självkostnad för att finansiera prylarna.. Det är tyvärr gasen som är det dyra i sammanhanget.. :(

/Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Jo det är klart att det är intressant att diskutera, sen är alla vuxna människor här. Således kan alla ta ansvar för sig själva.

Om du läser inlägg 8 och tittar på länkarna, kan du utläsa Bla. följande:

Following the 2006/40/CE directive which has been acknowledged by all the member states, the European Commission has decided to gradually ban the use of the current R134a refrigerant within mobile AC system in vehicles under 3.5 tons.

It is understood that, although this refrigerant does not affect the ozone layer, it does contribute to the global warming problem known as the greenhouse effect. The R134a refrigerant used on vehicles with an engine which is less than 3.5 tons must be replaced by an alternative refrigerant with GWP (Greenhouse Warming Potential) less than 150.

From 1st January 2011, this directive will be applied to any newly type approved vehicles. Whereas, from 1st January 2017 it will apply to all newly manufactured vehicles.

The new refrigerant which has been introduced for AC systems within the new type approved vehicles will be the R1234yf from 2011.

Och vad är då detta för ny gas??


1234yf is safe. Though 1234yf is mildly flammable, studies have concluded that the flammability risk of 1234yf is significantly less than the flammability risk associated with the use of gasoline itself in a passenger automobile.


Så av detta kan man då utläsa att brandriskerna med de nya gaserna är lägre än tex bensinen i en bensindriven bil..
Men vi får väll se om några år vad som gäller då, reglerna förändras ju löpande..

/Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Det var intressant läsning i din hänvisning. Den tackar jag för..
Och nej, jag har inte arbetat med brandfarliga köldmedia tidigare. jag har reparerat ett flertal kondensorer och kompressorer till Co2 tankar. Men då är det mest R-404 som används. På den arbetsplatsen så fanns alla verktyg som vi behövde för tömning, fyllning och läckage tester. Således behövde jag aldrig köpa egna verktyg tidigare.

Ett litet urklipp ur SÄIFS 1997:3 klargör ganska tydligt vad som gäller för privatpersoner.

Enl. SÄIFS 1997:3
Tillstånd behövs inte för:
1) förvaring i mark av brandfarlig vätska klass 3.
2) hantering av 10 m3 eller mindre av brandfarlig vätska klass 3 för el- och värmeproduktion eller drivmedel.
3) kyl- och värmepumpaggregat i utförande som enhetsaggregat där det brandfarliga köldmediets vikt understiger 30 kg.

/Freddy
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Helt rätt, du behöver inte tillstånd men du måste anmäla till kommunenom om du tex tänker göra en propananläggning, blir kanske lite jobbigt med en bil som kanske befinner sig utanför kommungränsen ;-). Att man inte behöver tillstånd är ju inte heller det samma som att det är tillåtet att göra allt. Om du läser texten noga så står det "enhetsaggregat" och dit räknas inte bilAC och klass tre-vätskor är diesel, eldningsolja och tändvätska/lampolja.

/Rickard
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Dj Freddy, det var elakt av mig att skriva som jag gjorde och jag ber om ursäkt.

Jag är ny på forum, men inte ny på jorden och inte heller ny på mitt jobb som AC tech. Jag har yrkeserfarenhet med allting från kärnkraftsdrivna ubåtar till bärbara kylskåp till gårdagens Mercedes Sprinter. Jag delar gärna ut tips och råd, och jag gör min bästa att se till att det tips och råd som du får av mig är professionellt, lagligt, säkert, och är inte skrivit i vinstgivande syftet.(fast kanske inte på världens bästa svenska) Men.. jag har ingenting emot att ge en "skriftligt örfil" till någon som skriver råd som är ett fara mot allmännheten eller ansvarslös.

Det som du skrev vid början påminnade mig om dagispersonalen ute på promenad på trottoaren, där varken personalen eller barnen har säkerhetsväst på sig. Jag lovar dig att jag skulle stoppa gruppen och ringa Polisen direkt.

Häftigt att du har jobbat med industrikyl förrut, men synd att du inte fortsätt med den. Jag fick känslan av att din fd arbetsgivaren kanske var en asshole.

Ni som är intresserad av den nya HFO-1234 köldmedium, här finns det senaste:

"On April 18th the EU has allowed carmakers to fill new types of vehicles -that according to Directive 2006/40/EC can only be filled with a refrigerant with a GWP<150 with R-134a (GWP 1400) until 31-12-2012. The decision is due to a shortage of HFO-1234yf which is expected to be resolved in the 4th quarter of this year. Mid January Subaru introduced the new XV with HFO-1234yf system. And, Hyundai brought in the i30. Due to problems in HFO-1234yf supplies, the EU already allowed Mercedes to temporarily bring the first new B-Class vehicles with R-134a until HFO-1234yf mass deliveries have started."

Med andra ord, det är lag att nya bilmodellen måste använda (köldmedium HFO) men det är OK om dom inte gör det. Det som jag har märkt är att INGEN av billtillverkaren nu skriver ett enda ord på sina hemsidor att "våran bilar använder HFO". Det kan vara så att bilarna som tillverkades under veckan 4, 2012 har HFO och nästa veckans bilar har R-134a. Ett system avsedd för HFO skulle FUNGERA med R-134a men en R-134a system är inte godkänd för HFO (pga brandrisken).

Jag har faktiskt sett Mercedes HFO prototype system på en bilmässa i Frankfurt 2010, systemet ser ut som den skulle passa AC i ett stridsvagn! Årets mässan ska handla mycket om den nya gasen. Har någon lust att lånda ut husvagnen så jag kan köra mer till Frankfurt mitt i september så är det bara att skicka PM till mig. Jag LOVAR att ta massa bilder och överlämna husbilen med ett kylskåp fyllt med Tyska öl som tack.

Här kan du titta på HFO systemet som finns på dagens nya Subaru XV, det som bilderna INTE visar är varningsdekalen som har brandsymbolen på.

http://www.unicorn-tools.com/index.php?option=com_content&view=frontpage

En bra grej är att ÄNTLIGEN kommer biltillverkaren att sluta använda dessa löjliga gummi o-ringar på skarvar, här ser du bilden på den efterlängtade mekaniskt skarven. Nu måste tillverkaren BRYR sig att skarvarna håller sig tätt och kanske bli ett längre tid än bara "under nybilsgarantin". Humm, på andra sidan blir man kanske tvungen att byta hela röret om skarvet skulle läcka, inte bara byta oringen. Dyrt!

bayimg - image: mekanisktskarvbilac.jpg - free uncensored image hosting

Skulle gärna vilja se hur Toyota tänker göra med HFO AC på Toyota Prius där AC kompressorn är eldrivna och systemet kyler även batterierna.

Ett särskilt TACK till Påsse för sina kloka orden. Läs gärna det som han skrev i tråden. Bra exempel på sunt förnuft/bondförstånd med mera.:yes:
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Helt rätt, du behöver inte tillstånd men du måste anmäla till kommunenom om du tex tänker göra en propananläggning, blir kanske lite jobbigt med en bil som kanske befinner sig utanför kommungränsen ;-). Att man inte behöver tillstånd är ju inte heller det samma som att det är tillåtet att göra allt. Om du läser texten noga så står det "enhetsaggregat" och dit räknas inte bilAC och klass tre-vätskor är diesel, eldningsolja och tändvätska/lampolja.

/Rickard

Ser framför mig den USA versionen = 50st Polis som står på kommungränsen med utdragna vapen i väntan att Tant Agda ska köra över kommungränsen med sin lilla Hyundai (som har gasol AC tillstånd som gäller bara hennes egen kommun).

Propan i bilens AC också bryter mot EUs "Pressure Equiptment Directive" eftersom den är inte godkänd som tryckbehållare. Det har att göra med att AC systemet är inte nödvändigt till bilens funktioner, dvs att ta dig från punkt A till punkt B.

I USA så finns det ett slags ventil på alla nya bensindunkar, som stängs när du tar bort munstycken från påfyllningsröret. Dom flesta har ett fjädersystem och är INTE LÄTT att använda! Man måste nästan vara ingenör att tanka grässklipparen.
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg


STOR VARNING OM ANNONSEN PÅ BLOCKET!

Produkten är en liten flaska med nästan ren propan (inget "gasoldoft") som säljs tillsammans med en 15 kronors kinaslang. Kanske "miljövänligt" men LIVSFARLIGT.

Läs här på forum "AC problem i Turkiet", en av medlem berättade att "En slang till AC:n har brustit". Om ACn var fyllt med propan då är chansen 100% att den skulle brinna eller explodera. Står ingenting om det faktum på annonsen. Vad tror du att säljaren kommer att ta för ansvar om det händer nåt? Köp en ny bil åt dig? Garanterad att försäkringsbolaget inte kommer att ersätta dig.

Här finns bild på en kund som tyckte han skulle fylla ACn med "Enviro-Safe" (det som egentligen säljs på annonsen trots det finns inte ens bild på flaskan). Bilden är tagit på en bilträff, en slang hade fått en liten hål och gasen tändes av fläktmotorn.

http://www.imcool.com/articles/airc..._Fire/Louie_Ott_Using_fire_Extinguisher-1.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Köpte en anslutning till service porten LT r134a av en kylfirma avantia. Kostade 252kr över disk, köpte den billigaste utan kran, sätter dit en plastslang med slangklämma och andra änden på biltem Dust off eller kylspray, har ju gas i mitt system och pumpen snurrar så det är väl lite för lite efter 9 år.
Avantia finns på nätet och säljer till privatpersoner över disk får man dock köpa från verkstaden på andra sidan gården på tenngatan i Norrköping.
Det är alltså proffgrejor de säljer.
Att det ska vara så ruggigt farligt med ett halvkilo gasol, ska ju själv använda ett gaskök med engångspatroner 250gr 19kr på Jula.
Tänk på alla installationer med gasol med 11kg och en kylskåpslåga som brinner hela tiden där man sover. Har ni en siren som går på sprayflaska, akta er om man läser på flaskan är det ren gasol i den och den ska man sitta på läktaren och tuta med, tänk om han framför tänder en cigarett!!
En del av luftgaserna som man ska blåsa rent med luft står det!! är det gasol i och mängden är väl samma som i ett fyllt ac.
Så det där med farligheten kan diskuteras, i många fall används gasol och sprutas ut utan att folk har en aning om att det är gasol, andra är skiträdda för att bilen ska explodera om motsvarande mängd är inneslutet i acsystemet, trots att de sover gott fast kyl och frys hemma har gasol i kylsystemet.
Antingen är man rädd för allt helt enkelt och då är det det man ska söka för, eller också handlar det om pengar som det nästan alltid gör i slutändan. Tiokronors kina slangen ser bra ut med pressade kopplingar, tänkte köpa en sån själv men ville göra en enkel adapter som jag kan ha liggande i bilen och när man gör det själv vill det ofta bli bra!!
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Var så god, tejpa fast en gasolflaska på stötsfångaren och krocka bilen, då kan du testa din teori om ofarligheten. Du kan fråga någon i förhand att ta med din bärbar dator till sjukhuset så du kan posta testresultaten.
 
F

F.d. 1804

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Som sakkunnig inom detta område anser jag att detta inte ska diskuteras på HBk`s forum.
En AC på en bil är inget enhetsaggregat utan typ "split" och det är direkt olagligt att själv laborera med detta.

HBK som klubb tar direkt avstånd från dessa disk som uppmanar till lagbrott.
Vill ni diskutera lagbrott / Gör det någon annanstans.

Härmed stängs denna tråd
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen