• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Reparation och inköp av verktyg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Finns det någon som har tipps på var man kan köpa:
Manometerställ med slangar för HFC-gaser (alltså inte bara en typ)
samt vakuum pump till vettiga priser?
Även en 134a gas flaska av engångsmodell på ett par kilo.

Tänkte renovera min Ac i bildelen då den släppt gasen över vintern, troligen o-ringar eller kondensorn som rasat.

Och JA.. jag har kyl-certifikat. Men inte några kontakter på området när det gäller att inhandla utrustning till vettiga priser. Kan ju även tänka mig att hjälpa andra som har liknande problem till en självkostnad för att finansiera prylarna.. Det är tyvärr gasen som är det dyra i sammanhanget.. :(

/Freddy
 
F

F.d. 23327

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

klockor pump mm hittar du på ebay men gasen är nog värre pga frakten,tidigare har faktiskt biltemas drivgasflaska till airbrusch varit just R134A men frågan är om den inte är bytt numera
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Efter att läst en del på nätet, samt gjort en beräkning i progget "cool-pack" så kommer jag köra in gasol med 60 -70% propan och 40-30% butan.

Det bestämde jag mig för efter att läst om kylmediet r134a och dess dödlighet vid inhalering.. Hjärta som stoppar efter 0,4 viktprocent och 4,5Min... Då jag bara har 0,725 kg i systemet anser jag att den minimala risk för den brandrisk detta utgör. Eftersom gasen oftast pyser ut, och i en diesel bil inte finns några större gnistgivande källor får man väll anse att brandrisk är minimal. Fördelarna både för människa och miljö större, samt att det gör hela operationen mycket enklare.

/Freddy
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Ursäkta men det är du verkligen seriös att du vill fylla ACn med PROPAN? :wideeyed:Alla vet att propan är farligt att leka med. Den fungerar finfin som köldmedium i ett kylskåp som har lödad kopparrör och sitter lugnt och fint på köksgolvet. Bilens AC system är tillverkad med gummislangar som ligger i närheten av varma motor och avgasdetaljer, kondensorn (glort av TUNNT aluminium) sitter precis bakom stötsfångaren och har en mycket stark elmotor som är monterade precis framför eller bakom den. Ni som har en gasolkök förstår att det räcker med en liten gnista för att kunna tända gasolen. Det räcker faktiskt med statiskt elektricitet.

Det finns även AC rör och komponenter som innehåller köldmedium i kupèn, och ja, det är inte helt ovanligt att dom läcker och jag menar inte att den pyser ut sakta heller.

Du skrev själv att systemet läcker, vill du verkligen att den nu läcker ett potentiella explosionsrisk istället? Eller är du övertygad att det är värt att ta det chansen istället för att använda gasen som finns i ALLA bilar på jorden PGA det finns ingen explosionsrisk? Hur mycket är livet värt för dig? Om du fyller på med gasol, då kan du lika väl montera en bensindunk framför stötsfångare och köra runt med det. Bränslerören på bilen är välskyddat, och finns inte i kupèn heller.

Varenda kyltekniker som jag har träffad under mina 25 år i branschen har en vakuumpump och manometer, det är det ABSOLUT MINSTA som man måste ha. Köldmedium är inte dyrt om man har certifiering= tillstånd att kunna köpa. Du hittar säkert någon som kan serva ACn utan att låtsas som köldmedium kostar sin vikt i guld.

Tycker inte när folk delar ut farligt råd. Var så god, är AC systemet tom då kan du byta själv den som är trasigt, men för Guds skull ta dom pengarna som du sparade och använda pengarna till en påfyllning med äkta R-134a köldmedium istället.

Innan någon försöker snacka om "statistik" när det gäller säkerheten och propan i AC systemet, tänk själv vad DU skulle säga till försäkringsbolaget om din bil brann upp. "Just det! Den kanske exploderade pga jag hade fylld min AC med propan!" Nej, du skulle lova på heder och samvete att du har INGEN ANING varför. Det propan som används som köldmedium har ingen doft, den luktar inte "GASOLLÄCKAGE".

Ta din propan och grilla lite korv. Bon appetit. (istället för Rest in Peace)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Tack för din syn på saken.. Och tack för systemuppbyggnads informationen (jag orkade inte själv skriva allt det ;)

Men jag är inne på att R290 och R600 (isobutan och propan) är en optimal blandning. Särskilt ur säkerhetssynpunkt, då R134a är mycket mer giftig för människan än propan blandningen. Ett läckande ac system som sitter kombinerat med en värmekälla luktar inte utan medför hjärtsopp utan förvarning. Således finns det fördelar och risker med samtliga system. En annan fördel är att ett system som rymmer 700 gram R134a endast kräver 300 gram HR12. således är det mycket lite gas i förhållande mot övriga system.

Om man tittar lite på Australien så har man där en blandning av isobutan och propan, vilket uppenbarligen fungerar mycket bra i bilar. Dessutom ökar verkningsgraden i systemet, dock har man en glide på ca 6 grader.
läs gärna mer på HyChill Refrigerants - Manufacturers of Hydrocarbon Refrigeration Gases, HC's, HR12, ER12 - CFCs, HFCs, HCFCs, hydroflurocarbons, R12, R22/502, R290, R600a, and R134a Replacements

Själv har jag inte arbetat med så små system tidigare som i bilar, utan med system mellan 20 - 140 Kg gas.. Men principerna i kylprocessen är ju densamma. Jag har nu inhandlat manometerställ och vaccumpump och insett att jag inte behöver fylla mitt system just nu, då det var gas och tryck i systemt. Dock är det strypventilen som kärvar, så på sikt kommer jag få tömma systemet och byta den. då blir det HR12!

Även om jag är certifierad kyltekniker får jag inte handla gas.. företagen vill endast handla med företag och ej privatpersoner. Min tidigare arbetsplats har bara 45 Kg:s flaskor och är lite svåra att komma åt.. ;)

Det här med farliga råd kan man ju alltid fundera på, självklart så är det upp till var och en vad de gör. Här berättar jag bara hur jag tänker, och hur en del andra gör. Men att jag skulle vilja påstå att det ligger mycket politik bakom vilka gaser som är ok, och mycket skrämsel propaganda. Hur skulle man annars lyckas behålla monopolet på en direkt giftg gas i kylsystemen i våra bilar?

Kommentarer som "att leka med" eller att påstå att undertecknad skulle ljuga vid tillbud avstår jag från att kommentera, då den barnsliga nivån ej lämpar sig här.

Ha en bra dag

Freddy
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Hej.

Finns det någon som har tipps på var man kan köpa:
Manometerställ med slangar för HFC-gaser (alltså inte bara en typ)
samt vakuum pump till vettiga priser?
Även en 134a gas flaska av engångsmodell på ett par kilo.

Tänkte renovera min Ac i bildelen då den släppt gasen över vintern, troligen o-ringar eller kondensorn som rasat.

Och JA.. jag har kyl-certifikat. Men inte några kontakter på området när det gäller att inhandla utrustning till vettiga priser. Kan ju även tänka mig att hjälpa andra som har liknande problem till en självkostnad för att finansiera prylarna.. Det är tyvärr gasen som är det dyra i sammanhanget.. :(

/Freddy

Bara för att du har Kylcert är man inte ett proffs. Du vet inte ens vart man införskaffar utrustningen. Nej jag håller med Henry Warden!!
:wideeyed:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

ja så kan man se på det, eller så kan man ju kanske fundera på om frågan handlar om var man kan hitta prisvärd utrustning, jämfört med ordinarie leverantörer som endast säljer dyra prylar till företag...

Proffs eller inte, vem bryr sig... ambitionen är att lära sig mer, den som tror han är proffs eller kan allt bedrar sig själv..

/Freddy
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Biltema har det mesta, kylspray och dust off är enligt wikipedia samma gas som r134a Biltema har en nedladdningsbar pdf fil med data.
Knepigt att samma gas som var så miljövänlig för några år sedan nu har blivit så farlig att en vanlig privatperson inte får köpa den men så fort man stoppar in den i en sprayflaska är det fritt fram.
Det är 400ml i flaskan för 100kr så det blir väl inte så dyrt problemet är ju att ansluta flaskan till lt-porten. Har någon en lösning, borde gå att flytta gasen till en bättre flaska. Har själv använt en kylskåpskompressor som vakumsug har ju varit gratis att ta. Men inte använt den till ac men enl. uppgift kan det duga i nödfall, man kan ju låta den gå länge.
Ska fylla på min bil, så jag måste lösa det här med koplingarna. Så enkelt det skulle vara om man kunde tillverka en liten adapter då kunde man ju fylla på när det behövs på några minuter.
Men då kommer väl en liten kylnisse och påstår att det går inte och det får man inte. Men den som är klarsynt förstår ju att här handlar det bara om pengar.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Jag vet inte var du fått info om att 134a är så farlig den används bl.a. som drivmedel i inhalatorer. Den finns i väldigt många sprayburkar som drivgas och i div. andra produkter. Den förekommer under olika handelsnamn men det är bara R134A som är kopplat till ac, samma gas under annat namn används alltså för att blåsa damm ur tangentbord och datorer. Är väl rätt stor risk att få i sig en del har själv använt det och även ett antal kylsprayburkar i elektronikfelsökning.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Hej..

Jo jag har läst en hel del om hur man kan nyttja dess olika flaskor från biltema och andra företag som säljer liknande produkter som kylspray och liknade med just r134a.

Problemet som de flesta har är dock just det med adaptrar, för att inte få in luft i systemet. Dock är giftigheten inte så stor så länge gasen ej hettas upp, sedan handlar det också om hur stort rummet kring dig är mm. Sen finns det "top up" flaskor att handla på blocket om man vill...

Efter att ha diskuterat med en vän som doktorerat i ånga och kylteknik, så är jag personligen helt inne på att HR12 blandningarna är överlägsna gällande verkningsgrad och kylförmåga. Personligen gillar jag att tänja gränserna och testa mig fram. Således är det inget jag rekommenderar andra att göra ;)

Men att kylnissarna är väl indoktrinerade av kylbranschen känner jag väl igen, Som en gammal chef myntade "de är ju inga ingenjörer" ;) Denna misstänksamhet råkar man utför titt som tätt, senast när jag skulle köpa kontakt massa för att byta i kylskåpet i bilen. Jag blir så trött hela tiden på dessa misstänkliggöranden, så fort man ska få tag i lite prylar som inte finns på biltema så är man tydligen ett hot i deras värld ;)

/Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Om jeg oppfattet situasjonen rett så er det i dag i Australia ikke lengre lovlig å etterfylle AC i bil, er det lite gass igjen så må anlegget tømmes og HR12 fylles.
I NSW og ACT så er det endast firma med rett certifikat som får gjøre slike jobber, hvordan det er i de andre delstatene har jeg ikke sjekket.
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Va kul att det finns folk som har kylcertificat men har ingen egna verktyg samt ingen riktigt aning var man kan hitta utrustning til ett bra pris, och ändå kommer att beställa sin ompaketerade propanflaskor "HR12" från Australien.

Produkten "HR12" hittar man på HyChill Refrigerants - Manufacturers of Hydrocarbon Refrigeration Gases, HC's, HR12, ER12 - CFCs, HFCs, HCFCs, hydroflurocarbons, R12, R22/502, R290, R600a, and R134a Replacements

Klick gärna på HR12 eller en Hychills andra produkter, men innan du bestämmer dig att produkten är så underbart tycker jag att du borde även klicka på "emergency procedures" och läsa dokumenten som kommer direkt från själva Hychill. Ganska intressant! Skrive rhär några rad tagit från den.

"HIGHLY FLAMMABLE: Will be easily ignited by heat, sparks, or flames."

"May decompose explosively or polymerize violently when heated or involved in a fire"

"IMMEDIATELY CONTACT POLICE OR FIRE BRIGADE. Spill are should be isolated immediately for at least 100m in alla directions."

"Spill or leak : Eliminate all ignition sources (no smoking, flares, sparks, or flames) within at least 200m.- all equiptment used when handling the product must be earthed."

Trots det så skrev trådsparen " Kan ju även tänka mig att hjälpa andra som har liknande problem till en självkostnad för att finansiera prylarna.."

Passa på! Han har i alla fall kylcertifikat och hans "tidigare arbetsplats har bara 45 Kg:s flaskor och är lite svåra att komma åt.. "

Jo, VÄLDIGT svårt att komma åt, eftersom det finns ingen 45kg flaskor köldmedium, standarden är 12kg, 14kg, och 60kg. Nej vänta, jag är inte 100% men jag tror att det finns 45kg flaskor på dårhuset. Har själv aldrig varit där men misstänkar att "någon" har varit där (eller borde vara).
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Alltid lika trevligt med infantila människor.

Själv håller jag mig till fakta, även om du nu uppenbarligen haft fel i dina tidigare inlägg gällande "alla bilar i världen" och vilka storlekar som finns på köldmedia.. Så hoppas jag du har en trevlig kväll, och slutar med att skriva inlägg som får dig att framstå som den infantila person du just nu utmålar dig till.

Du kanske kunde hjälpa mig med att maila nedan bifogad leverantör och hälsa dem att de har fel, eftersom deras produkter inte finns enligt dig..

Unicool R-404A 45 kg refrigerant
Unicool R-507 45 kg refrigerant


Vänligen

Freddy

Ps.
Jag hoppas att dina kunder i din kylfirma som du har registrerad slipper liknande bemötande som du uppvisar här.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Va kul att det finns folk som har kylcertificat men har ingen egna verktyg samt ingen riktigt aning var man kan hitta utrustning til ett bra pris,
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag har egna verktyg men inget certifikat................Jag vet inte om det är bättre :D.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Tack för din syn på saken.. Och tack för systemuppbyggnads informationen (jag orkade inte själv skriva allt det ;)

Men jag är inne på att R290 och R600 (isobutan och propan) är en optimal blandning. Särskilt ur säkerhetssynpunkt, då R134a är mycket mer giftig för människan än propan blandningen. Ett läckande ac system som sitter kombinerat med en värmekälla luktar inte utan medför hjärtsopp utan förvarning. Således finns det fördelar och risker med samtliga system. En annan fördel är att ett system som rymmer 700 gram R134a endast kräver 300 gram HR12. således är det mycket lite gas i förhållande mot övriga system.

Om man tittar lite på Australien så har man där en blandning av isobutan och propan, vilket uppenbarligen fungerar mycket bra i bilar. Dessutom ökar verkningsgraden i systemet, dock har man en glide på ca 6 grader.
läs gärna mer på HyChill Refrigerants - Manufacturers of Hydrocarbon Refrigeration Gases, HC's, HR12, ER12 - CFCs, HFCs, HCFCs, hydroflurocarbons, R12, R22/502, R290, R600a, and R134a Replacements

Själv har jag inte arbetat med så små system tidigare som i bilar, utan med system mellan 20 - 140 Kg gas.. Men principerna i kylprocessen är ju densamma. Jag har nu inhandlat manometerställ och vaccumpump och insett att jag inte behöver fylla mitt system just nu, då det var gas och tryck i systemt. Dock är det strypventilen som kärvar, så på sikt kommer jag få tömma systemet och byta den. då blir det HR12!

Även om jag är certifierad kyltekniker får jag inte handla gas.. företagen vill endast handla med företag och ej privatpersoner. Min tidigare arbetsplats har bara 45 Kg:s flaskor och är lite svåra att komma åt.. ;)

Det här med farliga råd kan man ju alltid fundera på, självklart så är det upp till var och en vad de gör. Här berättar jag bara hur jag tänker, och hur en del andra gör. Men att jag skulle vilja påstå att det ligger mycket politik bakom vilka gaser som är ok, och mycket skrämsel propaganda. Hur skulle man annars lyckas behålla monopolet på en direkt giftg gas i kylsystemen i våra bilar?

Kommentarer som "att leka med" eller att påstå att undertecknad skulle ljuga vid tillbud avstår jag från att kommentera, då den barnsliga nivån ej lämpar sig här.

Ha en bra dag

Freddy

Hej Freddy!

Förr kunde man fylla AC:en med Iceon 69 (har jag för mig att det hette) som var en blandning av olika gaser, bla propan. Nu mera är det dock helt förbjudet att fylla en bils AC med någon form av brandfarlig gas. Att du skulle dö av en läcka då du har 134 i AC-:en är nog en aning överdrivet. Att du skulle få hjärtstopp kan hända om du har en öppen låga då gasen läcker ut. Jag har aldrig hört talas om att förångaren (lågtryckssidan) skulle läcka i en bil, och det är ju den del som sitter inne i bilen. Däremot är det vanligt kompressorn läcker i packningen eller att kondensorn gått läck. Inget av detta sitter väl inne i din bil hoppas jag;). Nu vet jag inte om företaget du jobbar på har brandfarliga/explosiva köldmedia i sina anläggningar, men om så är fallet bör du ju veta om vilka säkerhetsföreskrifter som gäller och inte fundera över att använda blandningen som du skriver om, 300g räcker för att det skall bli en rejäl smäll. Du kan tryggt köra med 134a i stället (har för mig att 134a har används i inhalatorer för astma...).

Det är inte politik som styr att vi inte får använda de kölmedia som du beskriver, utan det handlar om uteslutande om säkerhet.

Det är väl ok att skriva vad du tänker att göra, men det kan ju få andra att tro att det är helt ok att göra som du beskriver, och vet man inte om vilka risker det medför så kan det ju hända en olycka. Tror nog inte du skulle tycka det vara så trevligt om någon råkade ut för en olycka pga av att dom följt ditt exempel. Det är nog bara med välmening som folk kommenterar detta inlägg.

Litet utdrag om kölmedia:
"FC (R290) Propan är ett miljövänligt köldmedium som tillsammans med RC270 (Cyklopropan), R600 (Isobutan) och ingår i grupp 3, R717 (Ammoniak) grupp 2 är de köldmedier som inte påverkar ozon skiktet då dessa är så kallade naturliga medier, däremot påverkar dessa på växthuseffekten.
Vid installation av FC- system måste tillstånd ansökas hos den kommunala byggnadsnämnden. Mer information finns i SÄIFS 1997:3.
Alla CFC/HCFC/HFC- köldmedier i allmänt bruk är i princip:

obrännbara och icke explosiva

låg giftighetsgrad

icke korroderade under normala förhållanden
Dessa egenskaper har produkterna under normala korrekta användningsförhållanden.
Om köldmedium läcker ut från köldmediesystemet sker detta i regel i form av gas.
CFC/HCFC/HFC- köldmedier luktar endast vid mycket höga koncentrationer och kan därför vara svåra att "upptäcka". Gasen är tyngre än luft och samlas då lätt utefter golvet.
Om köldmediegasen utsätts för öppen låga eller mycket heta ytor, över c:a 300ºC, inträffar en termisk sönderdelning. Vid denna sönderdelning bildas bland annat giftiga och sura gaser, vilka är irriterande, bla för ögonen och automatiskt varnar för sin förekomst.
Utläckande medium i form av vätska (vilket kan ske vid stora läckage , typ rörbrott eller liknande) kan vålla frysskador om vätskan kommer i kontakt med huden.!

Mvh Rickard
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

Biltema har det mesta, kylspray och dust off är enligt wikipedia samma gas som r134a Biltema har en nedladdningsbar pdf fil med data.
Knepigt att samma gas som var så miljövänlig för några år sedan nu har blivit så farlig att en vanlig privatperson inte får köpa den men så fort man stoppar in den i en sprayflaska är det fritt fram.
Det är 400ml i flaskan för 100kr så det blir väl inte så dyrt problemet är ju att ansluta flaskan till lt-porten. Har någon en lösning, borde gå att flytta gasen till en bättre flaska. Har själv använt en kylskåpskompressor som vakumsug har ju varit gratis att ta. Men inte använt den till ac men enl. uppgift kan det duga i nödfall, man kan ju låta den gå länge.
Ska fylla på min bil, så jag måste lösa det här med koplingarna. Så enkelt det skulle vara om man kunde tillverka en liten adapter då kunde man ju fylla på när det behövs på några minuter.
Men då kommer väl en liten kylnisse och påstår att det går inte och det får man inte. Men den som är klarsynt förstår ju att här handlar det bara om pengar.

Tror tyvärr inte att din kylskåpskompressor kommer att gå så länge om du tänkt att använda den som vacuumsug, den kommer att skicka ut oljan och ingen kommer att tillföras. Testade för några år sedan att köra en kylskåpskompressor utan ett slutet system och den brände rätt fort kan jag säga:(

Mvh Rickard
 

Påsse

FD HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
10185
Medlemskap
2021
Sv: AC Reparation och inköp av verktyg

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, jag har egna verktyg men inget certifikat................Jag vet inte om det är bättre :D.

M.v.h. JANKRO.

Jo, det är nog bättre JANKRO, bara för att man har cert. så är det ju inte säkert att man kan. Men har man verktyg så bör man ju veta hur man använder dom.:twitcy: (Detta är inget påhopp på dig DJ Freddy utan bara en påminnelse om att praktik brukar vinna över teori)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen