• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC problem i Turkiet

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej.!

En slang till AC:n har brustit..... fick en ny slang (är just nu i turkiet med H-bilen) och körde sen ca 1 mil, allt fungerade då bra
Nu har bilen stått i flera dagar, men startade den i dag... och fick ingen kyla...
Jag såg också att de inte vägde gasflaskan innan de fylde min ac (för att se när jag har 8,5 kg gas 123b).... Ej häller fyllde de på med olja i ac:n
Jag är tacksam om jag kan få lite råd hur det skall vara.... misstänker att de satte inte i nya packningar till den nya slangen, men det kanske inte är nödvändigt...???
Har en FIAT 2,8 turbo HOBBY 2005
Det blir nog inte roligt i morgon när jag kör tillbaka till verkstaden.... undrar hur det fungerar här nere med "garantin" på jobbet...

Tack på förhand
Peter
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: AC problem i Turkiet

O-ringar bör man byta vid varje tillfälle man arbetar med systemet, gröna viton ringar skall det vara.

8,5Kg låter oerhört mycket och dyrt.. 5 kg 134a ligger på ca 4500:-
Ett modernt system brukar ligga runt 1 kg. Om man vet trycken som skall vara i systemet behöver man inte väga flaskan, man tittar på manometrarna hur trycket beter sig. Dock är det viktigt att de vacumsuger systemet för att få ut all luft, då behöver man även fylla på olja.


/Freddy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AC problem i Turkiet

Hej Freddy..!!

Tack för din information... Jag blev först lite förskräckt... men kollade nu och ser att där står 850gr... men dåligt skrivet så det ser nästan ut som 8500... och gasen är som du skriver 134a .... de körde vacumsug.... men jag såg aldrig att de la i olja... kan den vara i gasen.??... Hoppas verkligen att problemet inte har blivit värre nu... Skall köra till verkstaden i morgon.... så vi får se..... eller som man säger här... in schalar



O-ringar bör man byta vid varje tillfälle man arbetar med systemet, gröna viton ringar skall det vara.

8,5Kg låter oerhört mycket och dyrt.. 5 kg 134a ligger på ca 4500:-
Ett modernt system brukar ligga runt 1 kg. Om man vet trycken som skall vara i systemet behöver man inte väga flaskan, man tittar på manometrarna hur trycket beter sig. Dock är det viktigt att de vacumsuger systemet för att få ut all luft, då behöver man även fylla på olja.


/Freddy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: AC problem i Turkiet

Hej igen..!

Då är problemet fixat :yes:..... men jag blev av med 40.-Tl :mad: (ca 160.- Skr)
Konstigt nog :twitcy: så var det reläett som hade lagt av.... men nu har jag ett nytt....
Tack ialla fall för tippset Freddy.... alltid bra att veta lite mer om bilen då jag använder den varje dag.... även om jag inte kör varje dag...
I dag är det kvavt och varmt...+ 26 ute :swoon:

Kram Peter & Wovi

Fotot: Man öppnar inte gärna fönstren när man kör på denna typ av vägar här nere
 

Bilagor

  • P1000203.JPG
    P1000203.JPG
    1,3 MB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Toppen