• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ac på taket

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej min fråga, skall jag montera ac i befintlig taklucka, eller göra nytt hål i tak, vill helst ha kvar ljuset från tackluckan , jag har en demokörd ac till kanon pris,dumt att inte montera den ,jag står oftast på ställplats, men man kan köra in på camping om det blir väldigt varmt och få 220v mvh håkan
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: ac på taket

Hej

Har alltid monterat i befintlig taklucka. I den senaste Frankian var det till och med kabelkanal klar i taket, bara att dra igenom kablar.

Men, har du plats och utrymme att öppna upp ett 40 x 40 hål till så kanske det är en god idé.

Lycka till, AC är toppen :D
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: ac på taket

Eftersom en befintlig taklucka med största sannolikhet ingår i bilens säkerhetsventilation, ska denna absolut inte tas bort. (Det finns folk som dött i fritidsfordon på grund av att de satt en tätslutande gardin vid takluckan!)

Tidigare kontrollerades att koldioxidhalten i luften inte översteg 1 % när det fanns så många personer i fordonet som det fanns bäddar. Numera förlitar man sig på att tillverkaren följer de regler som ska se till att koldioxidhalten inte blir för hög.

Enda säkra sättet är att därför att göra ett nytt hål för luftkonditioneringen.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ac på taket

En må ta rede på om det finnes bærende rammeverk inne i taket, dette må en ikke kutte og så sette en tung ac i hullet. Mange biler i dag er bygget med et sandwich tak som er selvbærende, her kan en ta hull der det passer best. Andre har fortsatt et tak bygget med treramme og bærelekter mellom isolasjonsplatene - her blir det å lete etter treverk og unngå dette når en plasserer hullet. Enkelte produsenter er så omtenksomme at de har en 40x40 takluke uten tvangslufting avsatt for å byttes ut med en ac.

Selv vil jeg foretrekke en AC som ikke sitter på taket, men dette krever mye mer av fremlegging av luftslanger slik at en kan få den kalde luften inn helt oppe under taket.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: ac på taket

tack för alla svar , jag skall kolla om det finns en golv monterad ac till kanonpris, knut kom med en bra ide. men det blir ett nytt hål om nu tillverkan godkänner, det det är en rapido 7065+skulle nog tala om det från början mvh håkan
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: ac på taket

Jag hade försökt få tag i en Truma Saphir Comfort som golvmonteras.Med utsläpp högt i bodelen blir det en optimal och tyst installation.Den kan utan problem köras på en camping nattetid.Jag vet för jag har en sådan installation!
//Lars
 
Toppen