• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC på batteridrift

pegosa59

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
24749
Medlemskap
2021
Hej på er!

Har någon av er erfarenhet eller kunskap om det går att driva en AC på bodelsbatterier med en konverter, eller suger det ur kraften totalt. Bodelsbatterierna laddas med solceller samt 230 när man står uppkopplad mot el.
Går det att ha en omkopplare så man kan välja mellan el eller batteri? Typ som kyl/frys?

Tacksam för lite tips.
GS
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en automatisk omkopplare mellan landström och utan i min inverter på 1500 Watt. Har kört någon halvtimme utan landström och längre när jag åker om bilen blivit uppvärmd och hjälper motorns AC. att få ner temperaturen snabbare.
 
F

F.d. 22252

Guest
När en värmepump går i ac läge drar den mycket mer än i värmeläge, de som varit söderut har fått erfara att det är ganska dyrt att betala för ac eftersom elpriserna är höga.
I praktiken kan man glömma att köra en ac på batteri det krävs fast elanslutning. Sen är det ett utmärkt sätt att döda bobatterierna med hög belastning via inverter.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
När en värmepump går i ac läge drar den mycket mer än i värmeläge, de som varit söderut har fått erfara att det är ganska dyrt att betala för ac eftersom elpriserna är höga.
I praktiken kan man glömma att köra en ac på batteri det krävs fast elanslutning. Sen är det ett utmärkt sätt att döda bobatterierna med hög belastning via inverter.
I vår bil är den ena AC:n kopplad så man kan köra den med batteriström eller låta bilens 24 V generator driva den via batteriladdaren o invertern. Vår AC drar lika mycket oavsett om den värmer eller kyler.
Vi betalar 3 € per dygn för 10A i Spanien. Vi kan köra AC antingen att kyla med eller värma. Det är billigare än med GLP gas.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
När en värmepump går i ac läge drar den mycket mer än i värmeläge
Selve varmepumpen trekker like mye uansett hvilken vei den flytter varmen, det som avgjør et totale forbruk er driftstiden. Varmen fra motoren på kompressoren kan om den føres inn gi en noe bedre virkningsgrad for oppvarming enn for kjøling. Avgis denne varmen på utsiden så spiller den ingen rolle.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
När en värmepump går i ac läge drar den mycket mer än i värmeläge.

Funderar på varför denna skröna rullar runt i Sverige, det är som att oljefyllda elradiatorer är billigare i drift än vanliga elradiatorer, råttan i pizzan syndromet eller att Löfven har svetsutbildning mm mm.
Jag skulle tro att den ac-skrönan kommer från dom som bor på varmare breddgrader och som nästintill alltid måste kyla och sällan köra i värmedrift, därför är det svindyrt att köra i ac läge..

En 2Kw AC/Värmepump kan aldrig dra mer än 2Kw oavsett kyla eller värme!!!
Har 2 st pumpar på ca 2Kw, den ena går på max värmedrift hela vintern med högsta fläktläge och den hamnar på ca 1.8Kw i snitt. Sen har jag en pump som går på ac i maxkyla och högsta fläktläge under 1 eller ett par sommarveckor, det driftsnittet blir ca 0.7Kw.


Så om skrönan åtminstone i våran del av världen hade påstått att ac-läge är billigare än värmedrift så hade det känts mer rätt.
Vi betalar typ 10000kr för värmedriften i huset och ca 200-250kr för kylan varje år, då sover vi perfekt på sommaren också, fast i sommar har vi bara förbrukat 112Kwh på kyla, vi var i Norrland med husbilen då det var som varmast hemma.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Här är en genomgång av hur länge en ac kan gå på batterier:
Så jäkla viktig info här som för få tagit till sig, hoppas alla som har frågor om energiförbrukning i husbil kan ta till sig all info i denna mycket nyttiga video, tacka Jonas för tipset :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jo mycket folk som tycker här. En värmepump tar ju egentligen värmen från uteluften och konverterar 10grader till 20grader värme inneluft. Gör man tvärtom och tar 30grader inneluft och konverterar från 30grader ute luft för att få 20grader inne så jobbar ju pumpen på ett helt annat sätt och med betydligt mer effektförbrukning.
Att använda en mindre värmepump som värme i husbilen skulle vara bra med ett coop på 5,3 som min pump har borde man ju få 1000w värme på 200w förbrukning. Har letat men inte sett någon sådan pump. Alla pumpar har varit avsedda för fast nätanslutning. De går naturligtvis att köra via inverter men drar enormt med ström vilket laddar ur ganska ordentligt tilltagna bobatterier mycket fortare än det var tänkt om man tittar i databladen.
Sunt förnuft och logiskt tänkande även om man inte förstår så mycket el ger tillhanda att man ska undvika att belasta bobatterierna på det sättet.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Men frågan var ju ifall man köra en AC på batteri i husbil, ingen har frågat något om värmepumpar.
Min gamla tak-AC Dometic B1901 från 2005 drar 915W, min inverter klarar 1500W kontinuerligt, och mitt bobatteri har fulladdat 5kWh, så ja, jag kan köra AC på batteri, men gör det inte,
ställer jag husbilen i solen en övervarm dag för att handla m.m. så trycker jag igång elverket+AC och håller ner tempen så istället.
Hur ni med värmepumpar i husbilen gör har jag inte listat ut på era kommentarer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En varmepumpe blir på engelsk omtalt som reverse cycle air conditioner. Den kan flytte varme begge veier. Forbrukt energi er den samme begge veier. Forskjellen på en enkel AC og en varmepumpe er noen flerveis ventiler. Kompressor motoren går med samme effekt hele tiden den er i gang.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
För att ta ett exempel. En AC kyler luften inne och flyttar värmen till utsidan. Om kompressorn drar 1 kW och den tex kyler 3 kW har den en köldfaktor på 3/1 = 3. Till omgivningen ute avger den då dels de flyttade 3 kW, men också den tillförda driveffekten 1 kW, dvs 4 kw värme till omgivningen. Körs AC omvänd blir det en värmepump, som förbrukar 1 kW och flyttar 3 kW värme utifrån och in. Avgiven värmeeffekt inne blir då 3 kw flyttad plus driveffekten 1 kW, dvs 4 kW. Värmepumpen har då en värmefaktor på (3+1)/1 = 4
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan inte vara någon större vits att köra en värmepump på batteri. Kollar man i mitt fall med litium så kan jag köra ca tre timmar sedan är det sopslut i batteriet (om jag haft värmepump). Den ger då knappt 3,5kW värme per timme.
Brassar jag pannan så får jag 6kW per timme och har efter tre timmar både helt batteri och nästan full gasol....
 
F

F.d. 22252

Guest
Gasol liksom diesel är helt oöverträffad när det gäller ennergi, vilket de flesta elbilsägare börjar fatta, har själv en elcykel och en räknare som jag kan använda. Kommer finnas mycket konstiga påståenden en tid framåt för att lura upp folk. Det vänder jag mej emot för den tiden kommer när sanningen finns i alla medier som tidigare tagit betalt för att sälja in en batteriteknik som egentligen inte existerar i verkligheten.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Gasol liksom diesel är helt oöverträffad när det gäller ennergi, vilket de flesta elbilsägare börjar fatta, har själv en elcykel och en räknare som jag kan använda. Kommer finnas mycket konstiga påståenden en tid framåt för att lura upp folk. Det vänder jag mej emot för den tiden kommer när sanningen finns i alla medier som tidigare tagit betalt för att sälja in en batteriteknik som egentligen inte existerar i verkligheten.
Nu blir jag nyfiken! Vad är det för sanningar som vi får höra som inte stämmer?
 
Toppen