• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC och strömförbrukning

Andywood

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41075
Medlemskap
2025
Hej på er alla.

Jag har en fråga angående en AC och ampere.
Vi ska ner till en camping i södra Italien i sommar och campingen kan endast erbjuda 6 ampere.
Min AC har en max effekt på 1500 watt. Kan det bli problem att driva den utan att säkring går?
Tänker på att den kan jobba hårt vid kanske 35 grader

Elusive

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
36364
Medlemskap
2025
Hej det blir inget problem med 6ah säkring
Vi har den modellen på husbil vi var nere förra
Året på en camping och det funkar bra. Om du hänger på tångamper mätare och kör ac’n
Så drar den inte 1500w vi hade som mest 850 watt,

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sedan är campingarnas elnät ofta väldigt långa och inte så väldimensionerade. Har legat på camping i Italien där 6 A utlovades. Men eftersom vi låg långt ut på campingens elnät, smällde vi säkringen gång på gång. Normalt 230 V och 6 A skulle ge oss 1380 W. Det visade sig att spänningen ut till oss var under 200 V, så vi smällde säkringen t o m med kaffebryggaren, som var klart under 1000W. AC var inte att tänka på. Vi skippade AC f o m 2022, mycket p g a anfdra orsaker och kör nu enbart med MaxxFan. Vi är inne på vår fjärde resa. Kroatien, Italien, Spanien och nu åter Kroatien. Det blir aldrig AC mer.

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Hej
Vi har en Dometic FreshJet 2200
Det är väl så på många av de lite nyare är inverter styrda, så den startar mjukt .
Vi har klart oss på 6 amp i Italien
Men då stänger jag av all onödig el.
Varmvatten kör vi då på gasol.

Morris

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Långa klena ledningar gör inte att säkringen går lättare utan tvärtom, att den inte går tillräckligt snabbt vid en kortslutning.
Men vid nära överbelastning måste väl säkringen gå om spänningen sjunker? 1380W / 230V = 6A (=max A), om spänningen sjunker till 200V så blir det 1380W / 200V = 6,9A. Om jag nu minns rätt från matteläran i skolan (fast det var ett tag sedan).

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025
Vi har en Dometic Freshjet 2200 som vi kör på nätterna eller några tim innan sänggående via invertern. Vi har en inverter med nätprioritering. När stolpens säkring är <6 A så stänger jag ingången 230 V till invertern. Då går laddare och kyl på nätet. Det är ju sällan AC-kompressorn går hela tiden då vi har AC bak i sovrummet som går att stänga till så AC inte behöver kyla hela 9 m husbil. Vi brukar ha ca 16-18 grader när vi sover. På dagarna laddar solcellerna på 220 W och laddarna. Står vi inte kopplad till stolpe kyler vi ner 2-3 timmar innan sänggående.

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Men vid nära överbelastning måste väl säkringen gå om spänningen sjunker? 1380W / 230V = 6A (=max A), om spänningen sjunker till 200V så blir det 1380W / 200V = 6,9A. Om jag nu minns rätt från matteläran i skolan (fast det var ett tag sedan).
Nix. Om vi räknar lite förenklat/teoretiskt så innebär 230 V och 6 A att ACn har en resistiv last på 38,3 Ohm (230/6). Den resistiva lasten förändras naturligvis inte när spänningen sjunker till 200 V och strömmen sjunker därför också och blir 5,2 A (200/38,3). Effekten på ACn sjunker då till 1043 W (200x5,2). Sedan har ACn med all sannolikhet också en induktiv last och den påverkar det hela en smula men inte så värst mycket.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Nix. Om vi räknar lite förenklat/teoretiskt så innebär 230 V och 6 A att ACn har en resistiv last på 38,3 Ohm (230/6). Den resistiva lasten förändras naturligvis inte när spänningen sjunker till 200 V och strömmen sjunker därför också och blir 5,2 A (200/38,3). Effekten på ACn sjunker då till 1043 W (200x5,2). Sedan har ACn med all sannolikhet också en induktiv last och den påverkar det hela en smula men inte så värst mycket.
Ok. Så resultatet blir ”bara” att grejorna inte får rätt effekt? Du menar att strömuttaget sjunker ”proportionellt” med spänningsfallet pga oförändrad resistiv last, i stället för att öka för att kompensera för den lägre spänningen? Även vid långvarig belastning? Fan tro`t! . Det jävliga är ju att du har haft rätt förr!

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Ok. Så resultatet blir ”bara” att grejorna inte får rätt effekt? Du menar att strömuttaget sjunker ”proportionellt” med spänningsfallet pga oförändrad resistiv last, i stället för att öka för att kompensera för den lägre spänningen? Även vid långvarig belastning? Fan tro`t! . Det jävliga är ju att du har haft rätt förr!
Ja, så är det alltid att en lägre spänning ger en lägre effekt.
Visserligen är det mer än 55 år sedan jag tog min gymnasieingenjörsexamen i elkraftteknik men helt gaggig har jag inte hunnit bli. ;)

Jan K

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
Lik förbannat small säkringarna i Italien! Men deras elnät är inte alltid top notch!
Jag skrev tidigare att den induktiva lasten troligen inte påverkar så mycket men där kanske jag har fel. Den induktiva lasten, som man inte kan använda till något nyttigt ger upphov till en induktiv ström, som geometriskt adderas (Pytagoras sats!) till den resistiva (nyttiga) strömmen, kanske ökar? Det är mer än vad jag kommer ihåg men det finns säkert yngre förmågor här inne, som kan berätta om det skulle kunna vara den induktiva strömmen, som blir för stor.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Ja, vid en resistiv last sjunker strömmen proportionellt i förhållande till spänningen.
Exempel:
Om spänningen sjunker 10 % sjunker även strömmen 10 %.
Då effekten är ström gånger spänning sjunker effekten 19 %.
(90 % spänning * 90 % ström = 81 % effekt)

Senast ändrad:
Toppen