• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC:n i hytten fungerar dåligt

G

GunDogs

Guest
När AC:n är på verkar det som om luften bara är obetydligt kallare än
om bara friskluften är på.

Är det något man kan kolla själv innan man låter en verkstad ta över?

Bilen är en Renault Master dCi 140 -07.

Hälsningar
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Allt beror på hur bevandrad man är i tekniken. För att läcksöka på AC-systemet behövs
specialvertyg, för att kolla elektroniken behövs mätteknik och dator.

Det du skulle kunna göra själv är väl att kolla om det är tryck i systememet genom att
delar av en sekund trycka på den ventil som man oftast fyller på köldmedia igenom.

Att sen avgöra om det är mycket eller lite tryck är svårt, om man inte har provat ett antal gånger eller jobbat med AC system.

Så om du inte är insatt i det hela blir det nog att uppsöka verkstad.

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Kolla om kompressorn startar till kylanläggningen brukar kunna höras om magnetkopplingen slår till men det smidigaste är nog och åka till nån ackrediterad ac firma det brukar vara gratis felsökning det är fyllning och matrial typ kondensor som kostar pengar lycka till
 
Senast redigerad av en moderator:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Låter som samma sak som på vår bil (en dCi120 -06).
Undrar vart kompressorn sitter? Den borde väl sitta nånstans efter generatorremmen, fast på den sidan är det inte mycket plats att se.
M.v.h Åke
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Tycker att det är väl tidigt att acn "pajar"har en gammal 940 -94 som acn fortfarande funkar på tycker ni har för nya bilar kan ju även vara nåt elfel.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Vinterkörning tar hårt på acn...vägsaltet fräter på kondensorn och allt annat som är i aluminium.Man kan felsöka genom att kortsluta lågtrycksgivaren som brukar sitta på torkfiltret,man tvångskör då kompressorn.Blir rören kalla då kan det vara elfel men även för lite gas utan att det är helt tomt.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Som ovan skriver så kolla så kompressorn startar och då är det enkelt om du öppnar huven startar bilen samt ber någon trycka på AC-knappen då ser du om den går igång .


Här finns det verkstäder : Avantia Air Condition - Nordens kyligaste företag. Reparation av Din AC och jag vet att dom hade tidigare en kontroll för 495:- och var systemet okay så ingick 1 års försäkring som täckte skador upp till 10000:- med en självrisk på 595:- .


Det är inte så att du har lite värme igång samtidigt ?
 
G

GunDogs

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Jag ska kolla i morgon om kompressorn startar.

Nej, jag har inte haft värme på när jag kört AC:n.

Tack för tips om verkstäder. Hoppas det inte behövs ;-)
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Stick in en termometer i mittutblåsen. Luften som kommer ut bör max hålla 10-12gr. Det är svårt att kolla funktionen så länge det här sk*tvädret håller i sig. Med vanlig bil kan man alltid köra in i varmgarage om det inte är tillräckligt varmt ute, men lite svårt att hitta tillräckligt höga garage...
Sen brukar kylrören i motorrummet få frost på sig.
Om inte, åk till aukt. AC-verkstad.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25148

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Hej kolla om det finns ett luftfilter till Acen det blir lätt igensatt av damm jag har haft samma problem på min bil jag bytte filter sen var det kallt igen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Men ??? Vad är det som kostar 11000:- ?? Kondensorna kan ju kosta max 3000:- plus arbete och påfylling brukar kosta 1500:- .

Vart har du åkt och kollat detta ? Har du kollat med flera ?

Om du kan mecka själv så kan du ju montera kondensorn själv och att dom sedan trycktestar och fyller på .

Kolla vad det är för pris på delarna .

Åke : jag kollade lite snabbt på nätet :
Klima Kondensator - Van Wezel - 43005352 - AUTOplus Kfz Werkstatt in Ihrer Nähe! Autoteile Autoersatzteile Shop
Kondensator, Klimaanlage - Van Wezel - 43005342 - AUTOplus Kfz Werkstatt in Ihrer Nähe! Autoteile Autoersatzteile Shop

samt
http://begogruppen.fbt.se/?index=groupsearch&link=item&group_id=5&searchmode=1&listmode=3&vc[]=184132100&vc1=184&vc2=132&pc[]=118101103&pc[]=118101104&pc[]=118101105&pc1=118&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=17530633&PHPSESSID=7abb2763a1ffffcad8e6549c8cb0d8be


Hmmm du får kopiera länken med det är en ny från jönköpings bildemontering 3750:-
 
Senast ändrad:
L

Lelle_22

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

... startar bilen samt ber någon trycka på AC-knappen då ser du om den går igång .

Min AC blåser också ljummen luft.
Jag har fingrat på alla knappar på min Fiat 2,8 JTD, 05:a men kan inte hitta någon som skulle kunna vara en "AC-knapp". Jag har rattar och vred.
Har jag missat något väsentligt?

Lelle_22
 
F

F.d. 16304

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

En husbil används mycket på sommaren men de flesta står helt still på vintern. Där ligger problemet med husbilars AC på motorn. Packningar torkar och krymper eller spricker helt enkelt när den inte används. Köldmediet försvinner därmed. Troligtvis har du inte kvar mer än ca. 100 gram kvar i ett system som rymmer mer än 1000 gram. En påfyllning kostar runt 1800:-. Är systemet mycket torrt kan du ha oturen att mycket av köldmediet ånyo läcker ut innan smörjmedlet hunnit runt. En AC som får gå en kort stund varannan vecka året runt behåller mjuka o fina packningar och kommer då också fungera klanderfritt till sommaren.
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Johoo!

Jag måste va´ knäpp!
Jag hitta en knapp - med en liten snöflinga på - och en grön lampa som lyste när man tryckte in knappen. Det va´ nåt´ som susade också, när man tryckte in knappen. Och ingen mer varmluft i ansiktet!!!

Så visst har jag en AC - som fungerar.

Knappen satt mitt framför ögonen men det första man blir blind på är ju ögonen.

Nöjde Lelle_22
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: AC:n i hytten fungerar dåligt

Köpt nyss?

Ja, i höstas. Säljaren (privatperson) sa att det "nog" var en AC i bilen. Hittade en fin sådan i taket i bodelen och trodde att det var den han menade. Hade ingen AC i båten. Har en i "civilbilen" men den är automatisk och kräver inget engagemang - den bara är där och fungerar.

Kört med varmluft i ansiktet, riktigt varm varmluft alltså. Satt igår i "trafikhinderkö" i två timmar mellan Göteborg och Kungälv. Normalt tar det 12 minuter.

Nu skall det bli svalare i den 30-gradiga yttertemperaturen.
Kanske husbilslivet blir ännu lite behagligare.

Lelle_22
 
Toppen