• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ac när det är 40 plus

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej jag har funderat en del vi var i Kroatien nu i tre veckor det var varmt varmt. Vi har en 6,8 meters bil. Harven portabel Ac som kyler bra i Sverige men i Kroatien var det lika varmt ute som inne trots allt mörklagt och stängt. Vad göra vad köpa tak eller golv Ac. Finns det grejer som funkar i denna värmen. Var montera golv respektive inbyggd Ac hur beter sig kall luft. Med vänlig hälsning, ulf
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Ac när det är 40 plus

Första gången vi körde till Kroatien hade vi med en portabel AC, samma erfarenhet. Den orkade inte hålla tempen.
Anledningen är troligen att man blåser ut mycket luft och ny varm luft tas in via ventilationen. Det funkar i Sverige när det är 25-26 grader ute, men inte vid 35-40 grader.

Har därefter varit nere med både Dometic B2200 och en Telair silent monterad på taket (olika fordon). Inga problem att hålla behaglig temperatur fast det varit över 35 grader ute. Luften cirkuleras bara inne i fordonet.
Ingen av de är ett under av tystnad, men accepterar oljudet till förmån för behagligt klimat.
Kall luft sjunker så takmontering funkar bra. Monterar du golvmodell tar den plats i någon soffa / sänglåda. Slangarna måste dras upp till taket för att få effektiv spridning + att slangarna måste isoleras för att inte vatten ska kondenseras på de. Sen är en bra installerad golvversion normalt sett tystare.
 
Toppen