• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ac läckage

Burstnersolano585

HBK Intresserad
Inlägg
277
Kommun
Piteå
Hej! Har för mig att jag läst nånstans, kanske på detta forum, om att Fiat ducato 244 ibland kan ha ac-problem i form av läckage. Händer inte mycket när jag trycker in ac-knappen, känner ingen skillnad på kyla. Är det nåt känt bekymmer, att det läcker från nåt visst ställe? Nån som har nåt tips?
 
Har inte hört att just Ducato skulle ha mer än något annat fordon.

Däremot så brukar det vara antingen packningar som torkar ut, eller korrosion på all-delar, oftast torkfiltret.

Det kan även vara ett helt naturligt förlopp. Molekylerna i r134a-gasen är så små att dom inte helt hindras av gummislangarna som används. Efter ett tiotal år så har gastrycket sänkts så mycket att lågtrycksgivaren slår till och stoppar pumpen från att gå.

Du kan bygla givaren och köra nån kort sekund för att se om solenoiden till pumpen är riktigt och att pumpen slår till. Om du ser/hör att du har ett tryck kvar genom ett sekundsnabbt tryck på schröderventilen på lågtryckssidan (med motorn avstängd) så kan det räcka med en ”toppning”
Lagom toppning brukar vara ca 4-500 gram på ett system som innehåller 900-1000g media.

Vill du göra det riktigt och rätt så tömmer du systemet, vakuumsuger och tätkontrollerar på det sätter innan du tillsätter rätt mängd )vikt) kylmedia igen
 
Hej, som Ch & lb skriver ovan så försvinner kylmediet vartefter. Det finns oftast mer än vad som behövs från början, så inte funktionen försvinner allt för fort.
Med tanke på naturligt förlopp eller något fel så skriver du inte om du nyligen köpt bilen för då vet man inte hur länge felet varit och hur det uppstått.
Om du ägt bilen under längre tid och den har funkat bra hela tiden fram till i år så kan ju något ha hänt. Men under sommar och användning så kanske man inte märker om det blir lite sämre vartefter, för det börjar bara med lite sämre kyla och att kompressorn slår till och från ofta men det kanske man inte märker när man kör med bilen.
Vid kyligt väder ute så är det också sämre tryck i systemet som kan påverka funktionen, och sist så kan det också vara tryckvakterna i systemet som inte funkar som de skall, eller funktionen som framkallar kylan som stryper flödet.
En mätning av trycket i systemet när bilen varit avstängd och kall ett tag brukar ge ett hyfsat besked. Då skall det vara samma tryck på högtryckssidan och lågtryckssidan och trycket som då bör vara är delvis beroende av yttertemperaturen.
Om det inte är något mekaniskt fel så finns det så man kan fylla upp systemet själv med ersättningsmedia om man skulle vilja..... Men det är just att veta om det är något fel eller bara dåligt med kylmedium som är problemet.

M.v.h. JANKRO.

Ps. kolla om kompressorn slår till ö.h.taget när du har startat AC med "knappen".
 
Senast ändrad:
Om den har nyligen slutat fungera så går det att felsöka med en uv lampa du ser att det är gult/grön där det är en läcka det finns spårämne i gasen.
 
Vår kyla försvann rätt vad det var, åkte in till verkstad hemmavid. Dom tömde och fyllde systemet men ingen skillnad. Då kröp mecken under bilen och såg att remmen som driver ac:n inte fanns där längre! Dom satte dit en ny och sen fungerade kylan igen. Detta var förra våren, dessvärre har nu samma sak hänt igen, (alltså remmen borta) dom har beställt ny som förhoppningsvis kommer före semestern.
Så kolla att alla remmar i motorrummet finns där, på vår 2013 sitter dom på höger sida (vänster om man står vänd mot fronten).
 
Om den har nyligen slutat fungera så går det att felsöka med en uv lampa du ser att det är gult/grön där det är en läcka det finns spårämne i gasen.

Inte alla tillverkare som har spårmedel i från ny tyvärr men normalt när man gör något ingrepp i systemet så lägger man till lite spårmedel för att i framtiden enklare kunna hitta läckor.

Om det finns spårmedel i systemet brukar det vara angivet på dekal i motorrummet antingen original eller från den som fyllt på det
 
Ett enkelt sätt att kolla om AC fungerar är att känna med handen på de två rören som går in till förångaren.
Förångaren är det som sitter i intagsluften till kupen. Det ena röret ska vara kylskåpskallt och det andra ljummet. Är det så fungerar kompressor och det finns köldmedia i systemet.
Man når rören från motorrummet och sitter i överkant mot kupeutrymmet på passagerarsida
Bilden är från en Iveco men ska se snarlikt ut på andra fordon.

20190528_142556.jpg
 
Då en rem till gått av är det dags att kolla remskivorna. Även de slits så remmen inte greppar utan slirar med överhettning som följd.
 
Tillbaka
Toppen