• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC knapp på instrumentbrädan sönder

pegosa59

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
24749
Medlemskap
2021
Har en Fiat Dethleff årsmodell 05, helintegrerad, modell I 6501 B.
Knappen till AC:n har lossnat ur panelen, har försökt få hjälp av vår lokala firma, Holmgrens Fritid i Värnamo, men dom har fått besked av sina kontakter att det inte går att fixa?! Se bilder.
De påstår att den är eftermonterad av leverantör.....
Någon som har ett tips hur man kan fixa detta.
Det är ju inget man bara kapar av hur som helst.......

Tacksam för tips och svar!
Göran S
 

Bilagor

  • 20210524_162300.jpg
    20210524_162300.jpg
    1,4 MB · Visningar: 76
  • 20210524_162312.jpg
    20210524_162312.jpg
    1,2 MB · Visningar: 76

pegosa59

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
24749
Medlemskap
2021
Jag skulle förslå litet lim, cyanoakrylat, och limma fast knappen i panelen igen. Ta bara så mycket lim att den precis sitter så du kan få loss knappen ifall det skulle behövas.

MVH
Hans
Det är ju tyvärr så att själva "fästringen" har gått i tusen bitar, så knappen trillar in i panelen genom hålet. Har inte lyckats hitta nåt som kan ersätta den....
Jag får hålla emot med sladd-delen när jag skall trycka av och på.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det är ju tyvärr så att själva "fästringen" har gått i tusen bitar, så knappen trillar in i panelen genom hålet. Har inte lyckats hitta nåt som kan ersätta den....
Jag får hålla emot med sladd-delen när jag skall trycka av och på.
Kan det gå med el glasfiberskarnremsa eller något annat som trögar till det och renskära när limmet torkat?
(Aldrig gjort själv, bara spånar lite)
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Borde gå att sätta några "limduttar", kankse epoxy snarare än CA om avståndet är stort, mellan panel och knapp när knappen är "inne" i hålet i panelen. Tryckkraften borde inte vara så stor att det inte skulle hålla.
Alternativen kan ju vara att försöka lista ut hur knappen fungerar (hur många slutande kontakter, belysning etc. den har) och försöka få tag på en som fungerar likadant. Skroten är ju en möjlighet också att leta reda på en Ducato av ungefär samma årsmodell.
MVH
Hans
DSC_1171[1].JPG
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ett annat sätt är ju att ta reda på fabrikatet på den eftermonterade luftkonditioneringen (det bör sitta en skylt någonstans – det kanske finns en bruksanvisning) och efterhöra om strömbrytaren finns som reservdel.

Pålle
 

Peter Fröding

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
28909
Medlemskap
2024
Har en Fiat Dethleff årsmodell 05, helintegrerad, modell I 6501 B.
Knappen till AC:n har lossnat ur panelen, har försökt få hjälp av vår lokala firma, Holmgrens Fritid i Värnamo, men dom har fått besked av sina kontakter att det inte går att fixa?! Se bilder.
De påstår att den är eftermonterad av leverantör.....
Någon som har ett tips hur man kan fixa detta.
Det är ju inget man bara kapar av hur som helst.......

Tacksam för tips och svar!
Göran S
Prova med bondic det är plast som härdas med ultraviolett ljus. Man kan bygga upp plasten så att det passar. Fanns för hos bauhaus.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Lättast är kanske att skära ut en akrylplats på 40x40 och göra ett fyrkantingt hål anpassat till själva kopplingen. Limma sedan fast kopplingen i akrylskivan, och sedan den lilla skivan på instrumentbrädan.

Jag tycker mig ana att det syns en liten klack på den fyrkantiga kontakten. Om du gör det fyrkantiga hålet med lite precision kanske du kan "snäppa" in kontakten. Då slipper du kanske att limma fast det hele, vilket underlättar för framtida losstagning.

Tips på svart akryl:

Lycka till!

//Jocke
 
Toppen