• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC förebyggande service

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Efter många år i bil/maskinbranschen vet jag att AC kylmedlet R134a läcker ut med tiden.
Gasen diffunderar genom slangarna, samt att axeltätningen i kompressorn släpper ut gas, speciellt om bilen står oanvänd länge.

Jag lever efter bästa förmåga som jag lär.
Nyss hemkommen från AC service, alltså tömma, vacuumsuga på köldmedel och olja.
Fylla på olja och gas i rätt mängd.

Döm om min förvåning, utav ca ett kilo gas var det kvar 160 gram.:oops:
ACn funkade, men var något svag, speciellt när det var +25 grader och jag kört någon timma.

Tipset är alltså:
  • Gör en AC service om din bil är 10+ år gammal, eller efter eget tycke.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Jo det tycker jag allt.
Med tanke på att även oljan byttes.
Jag vet ju inte när det är gjort sist. Bilen är från 09 och gått 15000 mil.
Men däremot byta ut delar som funkar skulle jag inte göra förän det börjar läcka ut.
Det är väl nog aldrig bytt men det vet jag inte om det rekommenderas att man ska göra? Menar ni att man får ut oljan utan att montera av kompressorn och tömma den, alltså bara med vakum?
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Ja, dom suger ut den och tillsätter ny olja.
Exakt hur det går till vet jag inte
Ok, kan någon fördjupa detta? Jag har fattat det som att mycket av oljan stannar i kompressorn och endast en del följer med köldmediet runt och ut vid vakuumsugning, och att man ersätter endast den delen vid en vakuumsugning. Är det fel, eller kan man dränera kompressorn på olja utan att montera ur den? Nu börjar vi ju eventuellt komma någonstans i att det kan ge någon fördel att serva acn förutom baserat på att de som säljer tjänsten givetvis tenderar att förespråkar det. Inte utan att jag undrar om folk är lika omsorgsfulla om kylskåpet eller luftluftvärmepumpem hemma och byter olja ibland. Men är det så att kompressorn håller bättre med oljebyten så kan det vara väldigt relevant.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Oljan i AC systemet förgasas vid tilräckligt mycket vacuum/lågt specifikt tryck och den förgasade oljan sugs in i AC-service maskinen.
Det är så jag tolkat det jag läst om ämnet på nätet.

Här är data på ett fabrikat av AC-service
Vet att vakuumsuga tar lång tid om man vill ha bort fukt och det kan vara att olja kan ta sig ur kompressorn, och givetvis behöver inte all olja bytas. Nu stod inget om oljebyte i trådstarten. Frågan är om oljebyte i sig hjälper mot slitage i systemet. Jag uppfattar det som att oljan stannar vid små läckor så för lite köldmedium borde inte göra något så länge kyleffekten är så hög som den ska? Helt klart diffunderar det ur slangar och förmodligen är olika slangar olika täta. En utmaning är att kontrollera att verkstaden bara gör vad som behövs eftersom det är så dyrt att byta komponenter på verkstad.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Min poäng är att man kan ha en fungerande AC, men inte nödvändigvis märka/veta om att ACn inte kyler som när bilen var ny.
(På grund av kylmedieförlust)

Om det blir olja bytt vid Vacuum sugning/fyllning är det en fördel, men inte min poäng.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Min poäng är att man kan ha en fungerande AC, men inte nödvändigvis märka/veta om att ACn inte kyler som när bilen var ny.
(På grund av kylmedieförlust)

Om det blir olja bytt vid Vacuum sugning/fyllning är det en fördel, men inte min poäng.
Och min poäng är väl att visst, det är ju ingen skada och förmodligen bra dessutom, speciellt eftersom en del olja byts, men man kan ju mäta hur det kyler med en termometer, vilket man bör göra och få åtgärd gjord om det fattas effekt. Och risken finns att man får en verkstad som luras och då byter saker i onödan. Har en känsla av att verkstäder kan tycka att eftersom det fattas köldmedium så läcker det och då måste man byta något även om det inte läcker mer än rimligt i ett system med axlar, kopplingar och gummislangar. Förhoppningsvis är det ovanligt. Frågan är vilken temperatur man ska ha på luften om det funkar som det ska. Jag brukar ha någon plusgrad vid medelfart på kupéfläkten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Verkstaden tar mellanskillnaden. Jag lämnade in min för ett par år sedan och det kostade något sådant för kondensorbyte. Läste någon tråd här där det var rätt tydligt att man inte skulle göra jobbet själv.

Då skall du nog byta verkstad, eller gör själva bytet själv om du kan och har lite kontakt med en sådan verkstad.
Låt dom suga ur systemet, byt kondensor och torkfilter och låt dom vakuumsuga och fylla på.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Då skall du nog byta verkstad, eller gör själva bytet själv om du kan och har lite kontakt med en sådan verkstad.
Låt dom suga ur systemet, byt kondensor och torkfilter och låt dom vakuumsuga och fylla på.
Jo, visst, jag gillar idén, men det ger väl sig inte de flesta på, kanske. Då kan prisoptimeringen bli lite annorlunda. Fast hela fronten måste bort och jag har många extraljus.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Nu när vi vet mer om ac service...
Då undrar jag hur rengör man ac:ns kondensator.... Det tillhör ju också förebyggande åtgärder.. ;)
Kondensor. Den andra har man i elsammanhang. Nog med petigheter. Tryckluft med måtta? Mjuk borste? Fram för fler goda idéer! Detta är ju en väsentlig sak. Fläkten till kondensorn måste också funka.
 

BoP

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västervik
HBK-Nr
29428
Medlemskap
2024
En liten reflektion, hur många tömmer och fyller om sina luft-luft värmepumpar, kylskåp, frysar mm utan att de märkbart förlorat i kapacitet och förresten hur ofta gör ni rent kondensorn på kylar o frysar?
Rengöring av ac kondensorn tror jag sker bäst med lågt tryck på vattenslangen då den sitter utsatt för vägsmuts.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En liten reflektion, hur många tömmer och fyller om sina luft-luft värmepumpar, kylskåp, frysar mm utan att de märkbart förlorat i kapacitet
Ingen!

Det beror på den helt olika konstruktionen, mobil AC VS stationär AC/värmepump.
  • Mobil AC har öppen axeltätning mot atmosfären och gummislangar.
  • Luftvärmepump har kapslad kompressor samt kopparrör, inte gummislangar.
Det finns ingen naturlig förslust av kylmedel i en stationär anläggning.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Ingen!

Det beror på den helt olika konstruktionen, mobil AC VS stationär AC/värmepump.
  • Mobil AC har öppen axeltätning mot atmosfären och gummislangar.
  • Luftvärmepump har kapslad kompressor samt kopparrör, inte gummislangar.
Det finns ingen naturlig förslust av kylmedel i en stationär anläggning.
Men oljan blir gammal ändå. Kanske borde den bytas.
 
Toppen