• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC dometic b 2200 värmeläge?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej står i begrepp att inhandla en ac till vår hb haft det förut men en mindre utan värmefunktion. Min fråga är när vi är ute på vår och höst då det bara är ett par plusgrader funkar värmefunktionen då i dag saknar vi elpatron på vår bil. Det brukar vi lösa med en värmefläkt som vi kör på 1000 watt ac:n ska ge 1200 watt! Erfarenheter av denna ac mottages tacksamt innan köp. Med vänlig hälsning, Ulf
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Hej Ulf!
Har en sådan som jag använder vid uppvärmning,fungerar utmärkt men låter ganska mycket.(Risk att störa nattsömnen)
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Men den funkar att värma bodelen med vid några plusgrader då. Jag löste bruksanvisningen att den värmer men inte är för o värma bodelen med knepigt. Stör den grannar på natten vid värmedrift kyler den vet jag att den lever rövare. Med vänlig hälsning, Ulf
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Vi har en sådan men våran lilla kupevärmare som vi har i fram för att minska kallraset värmer extremt mycket mer på 750w än tak ac´n när den står på värme samt går lillefläkten mycket tystare .

Vi har även elpatron på pannan men elpatron i pannan som är på 1000w+800w är också sämre än kupefläkten , dock när det är kallt (5- och lägre) måste pannan gå för att värma dom vitala delarna i dubbelgolvet .
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Har också en sådan men är inte nöjd med värmedriften, räcker knappt till att hålla normal temperatur en vanlig höstkväll. Så kan inte rekommendera den som värmekälla. Som Bengt Åke skriver, en kupévärmare är bättre....
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

hej jag tänkte väl mer att om man kan ha den och den elektriska golvärmen på sen vår och tidig höst då inte mycket värme krävs nära noll och minus då brukar jag vara hemma. Men om det är 6-7 plus ute vore det bra om det funkade med den.


Gott nytt år på er!
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Har precis införskaffat Nya Dometic FreshJet 2200 som också har värmefunktion.

En bekant till mig har samma modell och är jättenöjd, förvånansvärt tyst och effektiv. Skall montera våran i Tyskland nästa vecka så det blir intressant.

Jag var också inne på att införskaffa en B2200 men när jag jämförde så var FreshJet 2200 storleksmässigt mindre, lättare, hade samma prestanda och dessutom mjukstart vilket är fördelaktigt på ställplatser med svagare säkringar.

Prismässigt så var det ingen skillnad på de bägge. (18 695:)

Med vänlig hälsning,//SkyWave:)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Det är ju bara en värmefläkt och ingen avfuktare men det blir ju inte fuktigt i bilen då den är på men luftfuktigheten kan ju vara hög för det.
Det är ju samma med takACn att men får ju köra den på avfuktningsprogrammet för den skall avfukta men då går den nog inte på uppvärmning.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Hej jag tackar för erbjudandet men en kompis som har husvagn har en sådan tydligen och jag ska titta på den i dag men stort tack för erbjudandet jag säger som man brukar tack! detta forum är underbart med hb blir det problem i bland och man lägger ut en fråga vips så har man lösningar underbart. Med vänlig hälsning, Ulf
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Vore det inte bäst att komplettera befintlig värmepanna med elpatron ?
Antar att du har en Truma som fördelar värmen i bilen.
Blir en mycket bättre lösning än lösa värmefläktar.
 

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
483
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Sv: AC dometic b 2200 värmeläge?

Hej vi använder bilen mest i Europa på långresor då det är varmt sällan ute vår höst då större mängder värme behövs men visst har sneglat på detta dock då montera en heat 1500 på befintligt truma system.
 
Toppen