• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC/DC omvandlarproblem ?

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Hej !
När jag kopplade in 220V senast tändes inte kontroll-lampan för "laddning" på kontrollpanelen däremot fick jag in 220V i bilen så det verkar OK. Har TV-n kopplad mot 12V o den brukar alltid brumma lite (50Hz) när 220 är inkopplad, så inte nu. Aggregatet en CBC HO 14 art. 7829 från Cramer GmbH var varmt o jag förstår inte vad som är fel. Säkringarna som verkar sitta på 12V-utgången är hela.
Bilen är en Hobby 96 importerad från tyskland så det finns väldigt lite data. Svår att komma åt utan demontering av stol.

Finns det någon som kan tipsa om problemlösning, verkstad-reparation (sthlm) , eller ev nytt AC/DC ???
Aggregat data:
Input 220V AC 50Hz, Output 12V DC/max 15A, IP30 *, T40/E *, Batt Pb min 30A/h
*= vet inte vad detta står för
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Om jag förstått din fråga rätt så har du 230VAC in i bilen men 12V-laddaren
vill iNte vara med enligt kontrollampan.

misstänker att en ingångssäkring på 230VAC-sidan i laddaren har löst ut.
För följande behöver du en vanlig universalmätare och försiktigfhet.

OK, koppla loss laddaren från bilen och kolla om det sitter någon säkrings-
hållare på utsidan av laddaren, öppna och kolla säkringen med mätarrens
ohm-mätområde. Använd 10k-ohms-området, med högre mätområde kan
du faktiskt mäta motståndet mellan tummarna = hela dig!
Hel säkring = 0 ohm = kortslutning mellan mätsladdarna.

Om ingen yttre säkringshållare, "skruva isär" laddaren och sök inuti,
kolla samtidigt att transformator och likriktarklossen ser normala ut.
Luktar allting OK? Ingen skogsbrand?

OK så långt?

Då ger vi oss på transformatorens ingångsida = 230VAC.
Koppla en V-meter, inställd för U<400VAC (!) till ledningarna mellan
likriktaren och transformatorn.
Koppla sedan in laddaren mot elnätet.
AKTA fingrarna, för nu borde mätaren visa 325 V!!!

Gör den inte det är likriktarklossen död. Koppla loss aLLTING och Byt "liket"!

Får du spänning så verkar transformatorn död. Byt "liket"!

Men se till att du inte köper "för svag" transformator!
Fråga i affären om du är minsta osäker.

Glöm inte att kontrollmäta innan du stoppar tillbaka laddaren i bilen.

Lycka till!
 

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Tack !
Låter bra som en bra första åtgärd ! AC/DC sitter under passagerarstolen som måste demonteras för att komma åt. På 12V sidan finns 2 säkringar båda hela o där finns ju 12V förmodligen från batteriet. På den andra kan jag bara se en brytare som lyser (På/av o aggregatet blir varmt så det verkar finnas ström in) Skall demontera stol o se hur det ser ut. Det är en mängd kablar som jag inte har koll på vart dom går.
En fråga : Med 220V inkopplat tas då 12V direkt från AC/DC eller enbart från batteriet ?

Vi tittade på TV'n och stördes inte av 50hz brum (batteriet höll några timmar innan spänningen sjönk o det var godnatt dax)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Tack !

En fråga : Med 220V inkopplat tas då 12V direkt från AC/DC eller enbart från batteriet ?

Vi tittade på TV'n och stördes inte av 50hz brum (batteriet höll några timmar innan spänningen sjönk o det var godnatt dax)
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, när du har 230V inkopplat så att laddaren skall vara igång så kan man säga att 12V tas från båda, för förbrukaren (ex. TV'n) är ju kopplad till batteriet men samtidigt är ju laddaren också kopplad till batteriet och försörjer förbrukningen, och laddar den mer än förbrukarna tar så går överskottet till uppladdning av batteriet.
Dessutom så funkar nog inte laddaren enbart som trafo, utan behöver säkert vara kopplad mot ett batteri för att ge ström.
Men om du har haft brum från laddaren och den nu är trasig så vore det nog lika bra att lägga den i soptunnan och koppla in en modern laddare typ Ctek eller liknande, så vårdar den batteriet bättre och du slipper brum när du ser på TV.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Lisbo

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
8290
Medlemskap
2024
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Tack för tipsen !
Var o demonterade stolen som tog sin lilla tid. Torx med bultar som satt som f-n.
Väl borta kopplade jag in 220V för att mäta men hör o häpna ... Laddningslampan på panelen tänds o allt ser OK ut !!!!!!!!!!!!!!

Låter förnuftigt med en vettig laddare. Har en CTEK3600 (3,6A/0,8A) till det vanliga bilbatteriet men den är väl för klen att ha i husbilen och hur kopplar man alla sladdar ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Hej igen, ja det kan nog vara vettigt att sätta in en ny laddare som inte minst vårdar batteriet/batterierna lite bättre.
Ja, din lilla 3,6 är för liten och har dessutom inte minne för inställning utan måste startas man. vid varje 230V inkoppling.
En vettig laddare om man vill ha en "halvstor" verkar vara Ctek M200 som är en marinladdare som laddar 15A och klarar att ladda en batteribank på 300A/h om du vill koppla in flera bodelsbatterier.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Blir "lite smålömsk" när du skriver att "allt fungerade som det ska" när du kopplade
in nätet efter demonterad stol.
Misstänker att du omedvetet kommit år kontaktkoppling med dålig kontakt.

Kolla alla kontakter och kläm ihop de som inte sitter stadigt.
Där kan du ha felet.
Lycka till!
 
F

F.d. 53149

Guest
Sv: AC/DC omvandlarproblem ?

Håller med Hans -5003.

Kolla upp kopplingar. Jag råkade själv ut för samma sak och efter mycket sökande
hittade jag en koppling under golvet, som lossnat. Sök på rubriken "Elförsörjning",
där jag lagt in vad jag hittade (bilder).


Vänliga hälsningar från
/Mariarne
 
Toppen