• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Bodel

F

F.d. 30085

Guest
Hej på er alla.

Vi funderar på att montera in ett Dometic B2200 ac i våran husbil, den ska vara på 950/1200 watt i effekt och strömbehovet 4,1/5,2 ampere.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa AC:n när det gäller att kyla och att värma och är det något problem att köra kyl och frys samtidigt ?
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel

Skall själv prova ljudnivån på vår takmonterade klimatanl. gällande som värme tillskott framöver...
Tips i all ära, men ljud är subjektivt, går liksom inte att ta på, det är högst personligt.
__________________________________________________________________

Gällande citat:
Kopplar man samman startbatteriet med 3st bodelsbatteri; hipsvips blir det 4st! ;)
Alles klar, Keine problem! (~2h ac-körning/kväll fricamp. Agm tål +50% uttag)

Energitillskott kan vara; solceller, en bra bilgenerator, en 35-50A flerstegladdare mot 230v/elverk.
Ursäkta OT! :oops:

OT, men det skulle vara intressant att se hur de lyckades klämma in 4 batterier?

Byggde själv om från 2 (original) till 3 batterier och det var en hel del jobb med nya golvfästen, och det var tight med utrymmet under golvet för att kunna koppla in alla 3, luckan är inte speciellt stor.
 
F

F.d. 30085

Guest
Sv: AC Bodel

Nu har vi fått hem bilen och kunnat testat AC:n på värme under några kalla nätter nu i maj månad, och vi är väldigt nöjda med den värme som AC:n hade i värmeläge, vi hade tagit med en kupevärmare ifall det inte skulle räcka men den behövde vi inte använda. Den var även så tyst att vi bägge sov hela nätterna utan problem. Tack till er alla som svarat på denna tråd.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: AC Bodel

Nu har vi fått hem bilen och kunnat testat AC:n på värme under några kalla nätter nu i maj månad, och vi är väldigt nöjda med den värme som AC:n hade i värmeläge

Nyfiken, men hur kallt hade ni det (ute alltså) när ni körde värmedelen ?

Själv har jag nyligen monterat en 2200 och nog tyckte jag det var i fjuttigaste laget den värme den producerade när det var någon enstaka plusgrad utanför.
Bara testat hemma på gården och bara på värme....långt kvar till AC läge i Norr ;)

det blir årets premiärtur i långhelgen och då provar vi väll lite längre och ser om det ger något
 
F

F.d. 30085

Guest
Sv: AC Bodel

Det låter mera att kyla än att värma med AC:n. Men det är så stora fördelar att ha en AC i bodelen när det heta dagar, man sover så mycket bättre på nätterna och det är en stor fördel om man tänker åka långa sträckor.
Så jag tycker att det var en av de bättre investeringar vi gjort på länge.
 
Toppen