• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Bodel

F

F.d. 30085

Guest
Hej på er alla.

Vi funderar på att montera in ett Dometic B2200 ac i våran husbil, den ska vara på 950/1200 watt i effekt och strömbehovet 4,1/5,2 ampere.

Är det någon som har någon erfarenhet av dessa AC:n när det gäller att kyla och att värma och är det något problem att köra kyl och frys samtidigt ?
 
F

F.d. 30085

Guest
Sv: AC Bodel

Tack för svaret. Vi har vattenvärme nu, men på bilen vi funderar att byta till oss så är det luftvärme som drivs på gasol, då funderade jag på om man står vid en elstolpe så kanske man kan värma lite genom AC:n istället för gasol.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel

Alt. köp till el-tillskott för luftvärmaren. Annars fungerar AC precis som ni tänkt, som värme tillskott.

Mvh. Magnus

Tack för svaret. Vi har vattenvärme nu, men på bilen vi funderar att byta till oss så är det luftvärme som drivs på gasol, då funderade jag på om man står vid en elstolpe så kanske man kan värma lite genom AC:n istället för gasol.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel

Tack för svaret. Vi har vattenvärme nu, men på bilen vi funderar att byta till oss så är det luftvärme som drivs på gasol, då funderade jag på om man står vid en elstolpe så kanske man kan värma lite genom AC:n istället för gasol.

Jo visst kan man värma bilen lite med Dometicen men är den bilen "the one and only" eller finns det en likadan bil som har elpatron ?
Elpatronen i pannan värmer ju även varmvattnet och går tystare än Dometicen .

Vi har gjort så att när det är riktigt kallt så har vi en tystgående värmefläkt på 1000w i fram och sen går trumapannan ibak på 1000w+gas .

Är det för "enbart värmen" så rekomenderar jag istället en Wilfafläkt , den kyler ju dock inget på sommaren .
 
J

Jimbo

Guest
Sv: AC Bodel

Att värma en stor bodel med gör Domneticen med beröm undermåligt.
Att kyla en stor bodel gör den med beröm bra. +21-22 grader inne vid +38-40 grader ute =) billängd= 820 cm

Det enda negativa är ljudnivån, men kyler man under dagtid och stänger av när man lägger sig så passade den våra behov ypperligt.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel

Instämmer när det gäller ljudnivån, svårt att sova och störande för ev. grannar om man kör den nattetid. Nyttan beror självklart på hur man använder husbilen. För min del är frågan är om jag kommer att åka ner i Europa under den riktigt varma årstiden någon mer gång, isåfall får den sitta kvar. Har inte använt den i Sverige ännu under 5 säsonger eftersom vi oftast fricampar så större delen av tiden är det mest en onödig vikt att släpa på.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: AC Bodel

Sen skall man kanske tillägga för den oinvigde att skall man köra AC:n när man står så gäller det att vara ansluten till 230V nätet. (Om man inte har ett rejält elverk som står och brummar)
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: AC Bodel

Sen skall man kanske tillägga för den oinvigde att skall man köra AC:n när man står så gäller det att vara ansluten till 230V nätet. (Om man inte har ett rejält elverk som står och brummar)

eller en 12 till 220v omformare samt en väldigt bastant batteribank ;)

naturligtvis fint med 12-220 omformaren för att få kyla medan man kör men ett vanligt batteri räcker väll knappa timmen utan att få laddningsstöd från generatorn när man väl står stilla.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel

HEJ. Har en Burstner i 710-08 importerad från Tyskland,där sitter 4st 105 amp batterier i bodelen ock en kraftig omvandlare vi kan köra AC + TV å lampor i många timmar utan 220v. OBS inga problen med överlass tot vikt 5000 kg. Å det funkar bra.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: AC Bodel

Får du det att räcka en timme har du rejäla batterier =)

nja det vet jag inte, en timme går nog fint men det blir jobbigt (och tungt) sedan

Dometic 2200 ska dra 4A vid 220V = 880watt
880watt vid 12volt borde bli ~73A

Har man då ett ganska vanligt fritidsbatteri så är dom på någonstans mellan 75 och 100Ah varför AC borde gå att köra ca 1 h.
Till det kommer en del förluster i omformaren förståss som också ska ha sin del av batteriet... :rolleyes:

Som mekanist var det länge sedan (typ på gymnasiet) man gav sig i kast med detta så ni som kan det här bättre får väll "såga mig" och räkna rätt :D
 
Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest
Sv: AC Bodel

Invertern vi hade, Waeco 1800W, och en batteribank på 180Ah så bröt då invertern ganska omgående pga underspänning. 15-20 min .Men har man som tidigare talare en maffig batteribank så går såklart längre!

Nja, min slutsats var, utifrån mina förutsättningar, att prylarna mår nog bäst av att få 230V direkt från stolpen. Mindre slitage på batterier och att inte det slutar kyla när temperaturen blivit behaglig.

Och tilläggas bör att i Italien under slutet på Juli var ACn värd varenda krona....inbillar att den hjälpte kylen/frysen på traven att hålla tempen då vi aldrig hade problem med denna trots dagstemperaturer på mellan 35 och 42 grader.

Vagnarna och bilarna runt omkring skruvade loss kylgaller och körde fläktar....de hade ändå problem att hålla kylan i kyl/frys.
 

turri

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel

Jag har också funderingar på att montera in en Dometic B2200 i husbilen men vart drar man elkabeln från AC, drar man den inuti taket eller...

Peter
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: AC Bodel

har själv en 2200 liggande i garaget och väntar på att våren ska få lite grepp om läget så husbilen får komma hem på gården.

ja det verkar som om det är genom taket och ner i lämplig garderob som är tricket.

Jag hittade lite bilder från en som monterat själv och dom gjorde ett lite större hål, för att ha lättare att träffa sedan, i från garderoben/skåpet upp i mellantaket och sedan långborr genom frigoliten (eller vad det nu är i alla olika bilars tak) från takluckan och mot garderoben/skåpet.

Det går säkert fin-fint så länge det inte ligger någon regel eller annat i taket någonstans på hållet som gör att borren driver av......... :rolleyes:
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: AC Bodel

HEJ. Har en Burstner i 710-08 importerad från Tyskland,där sitter 4st 105 amp batterier i bodelen ock en kraftig omvandlare vi kan köra AC + TV å lampor i många timmar utan 220v. OBS inga problen med överlass tot vikt 5000 kg. Å det funkar bra.

OT, men det skulle vara intressant att se hur de lyckades klämma in 4 batterier?

Byggde själv om från 2 (original) till 3 batterier och det var en hel del jobb med nya golvfästen, och det var tight med utrymmet under golvet för att kunna koppla in alla 3, luckan är inte speciellt stor.
 
Toppen