• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC Bodel högt eller lågt monterad

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag funderar på att montera en bodels AC för 220VAC och då infinner sig genast frågan om man ska skaffa en som sitter uppe på taket eller en som sitter nere i något lastutrymme.

Jag tänker montera ett riktigt husbilsanpassat aggregat och eftersom bilen är 7.40 lång så behövs nog minst 2kW kyleffekt eller?
Det finns inget behov att köra aggregatet annat än när det finns tillgång till fast 220VAC.

Jag har läst en massa runt tidigare diskussioner i forumet om bodels AC men inte fått tillräckligt med kunskap i ämnet ännu för att kunna bestämma mig eller så kanske jag inte hittat alla bra inlägg ännu.

Så jag skulle gärna önska att några som haft takaggregat och/eller lågt monterat aggregat med slangar kunde ge sina fördelar och nackdelar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Jag har monterat en Truma Saphir Comfort i garaget. Jag är mycket nöjd. Valde tidigt bort takmonterat pga att jag då inte klarar av att köra in i min carport. Hade tidigare också en Saphir i husvagn med samma goda resultat.

Fördelar: Ganska tyst inne men framförallt tyst ute. Kan köra på natten utan att störa någon. Låg tyngdpunkt ger god väghållning, fast med din "buss" går det väl ändå inte så fort! :) Bygger inte på höjden, slipper kondensvatten över karossen.

Nackdelar: Mer omständlig montering. Håltagning i interiör, tar en del utrymme i garage eller mellangolv.

Väljer du en invändig så satsa på de tjockare pappklädda rören, som tillsammans med de inre ljuddämparna reducerar luftsuset. De yttre ljuddämparna, under bilen, dämpar ljudet utomhus.

Du har väl sett Fuzzys tråd? Där beskriver jag också min montering:

http://www.husbilsklubben.se/forums/t41489/?highlight=Saphir

Krister N
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Jo jag har studerat din o Fuzzy's utmärkta inbyggnad och fått info från HåkanJ och då känns en takmonterad mycket enklare men fördelarna med golvmonterad överväger ändå.
Mycket jobb att få det bra med golvmonterad men det är ju en hobby det också.
För mig är det höjden som är problemet, klarar mig under 3 m med 10 cm marginal och det vill jag ogärna ändra.
Är just nu ute i husbilen och försöker mäta o kolla hur jag ska få fram slangar och hämta returluften.
HåkanJ hade bra ideer om att låta såväl garage som dubbelgolv ingå och istället öppna upp längre fram i bilen så det blir cirkulation genom bilen.
2 av utsläppen hamnar i bak och det 3:e i mitten någonstans.
Fortsättning följer och då får jag väl ha kameran med mig.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Sv: AC Bodel högt eller lågt monterad

Håkan.
Jag låter både garaget och dubbelgolvet ingå i den kylda kretsen.Och ända går det att ha en mycket rimlig temperatur invändigt ner till +40grader ute.Lite av den elektronik som finns i dubbelgolvet kyls ju då också vilket är bra.
Satsa på ljuddämpare på alla slangar och utblås ljuddämparen under bilen.Det är viktigt att aggregaten går tyst på en camping tycker jag.
//Lars
 
Toppen