• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-Abstinensbesvär!

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

I gasolboxen var det nog inte 36 grader - men visst var det problem att tömma tuberna helt. Bilen hade elkasett + 230 V golvvärme. För att slippa kallraset från hytten hade vi en kupefläkt stående i där.

Kurt
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Ja en husbil är väl en husbil och inte en tältbil som bara går att använda under sommarmånaderna här i vårt land? Utan att någon nu tar illa upp så undrar jag hur man resonerar när man har köpt sig en ny bil för en "djälva massa pengar" och ställer in den i ladan för att vinterhjulen inte är gratis.. Man kanske skulle ha skippat förtältet och tagit vinterhjul istället tex? Det är som en sommarstuga för mej, när jag var liten så var det en massonitbyggnad utan värme och isolering som man bara kunde bo i när det var varmt, det var en bra ersättning för ett tält! Husbilarna har precis som sommarstugorna blivit ställen där man kan bo året om, om man bara har däck på bilen så man kan ta sig dit!
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Jag tycker att det är lite onödigt att "dissa" en nying som mej. Vi har haft husvagn i 15 år och blivit vana med att ställa undan för vintern, nu har jag fattat att ni "gamlingar" tycker att det är lite löjligt...det är väl klart att jag fattar att husbilen tål regn och rusk samt en och annan minusgrad men det handlar väl om komfort också! När man som oss har en liten husbil så behövs det mer förvaringsutrymmen för varma kläder och skor, samt att det blir färre kvadratmeter när man blir av med "uteplatsen" under markisen.
-Det handlar inte om att vi inte vill lägga pengar på vinterdäck. Det kanske är ovana, men vi kommer även fortsättningsvis att hyra oss en fjällstuga med bastu när vi ska på fjällsemester i mars.
Hälsningar Siv.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Jag ber om ursäkt för att jag i dina ögon har dissat dej, det var absolut inte meningen och jag borde ha fattat bättre redan när jag skrev det hela kanske. Men personligen så skulle jag definitivt lagt pengarna på ett par vinterhjul istället för en hyrd stuga med bastu.
 

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Än känns det skönt att få ta sin husbil och åka ,hela oktober åker vi
men det börjar ju bli kallare i den redan..fast man har värme..:)

kallras både från förarhytten och sen under kylskåpet blåser det kall luft in..

så inte skulle vi vilja åka under vintern med den..så sista okt ställs den av ..sen kommer abstinensbevären...man saknar ju friheten som husbils livet ger..men månaderna går ju fort..och desto roligare när man får ta ut den till våren

Det kanske är mera kallras i våran "gammla" 98:a !

.:mcride: Country
 
Senast ändrad:

Delfin

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Ja håller med Enghem!

Visst känns det tråkigt när h-bilen ställs in den siste okt. men på samma gång känns det skönt å planera inför 1 april då den ska fram igen. kanske är vi lite överkänsliga men vi som bor på västkusten där vinter är lika med regn å en j.... massa salt på vägarna. Å har man inte tillgång till spolhal där saltet kan spolas av, känns det allt bra å inte utsätta vår ögonsten för den frätande skiten. För att göra väntan lättare brukar vi spara någon vecka av semestern till en höst tripp. I år har vi sparat två veckor, så kommande lördag bär det av till Frankrike och Chamonix där vi ska hälsa på sonen. Färden fortsätter sen genom Moseldalen å sen hemåt. Förhoppningsvis fulltankad med minne som ska räcka till april. Där nästa säsong tar vid.............

Hälsningar från Bill å Ann-Britt.

Förresten vi kom just hem ifrån Alingsås där vi beskådat deras ljus show. Rekommenderas. Vi värvade ett par nya och mycket trevliga medlemmar också.
 
Senast ändrad:

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej alla! Igår fick vi äntligen hämta husbilen som vår egen.
Åkte ut till Skokloster för en provövernattning.
Ingen TV....men god mat,lite vin,korsord och tända ljus.
Så mysigt!
Kolsvart utanför,himlen stjärnklar och ....jag bara njöt.
När vi åkte hem idag diskuterade vi våra splitternya vinterdäck som medföljde bilen.
Frågade maken om vi skulle behålla dem eller sälja.
Han är nämligen den som påstått att husbilssäsongen tar slut så här års.
Är du galen, frågade han.Så klart vi behåller dem!
Så nu ser jag framför mig fler helger.:wink:

Sollentunamässan åker vi till.Bor nära så det blir pendeltåget dit.
Knappar var får man tag på dem?
Trevligt ge sig till känna om det är fler från klubben där.
Marina o Urban med medlemsnr. 817
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

För egen del så har jag ställt av vissa vintrar medan den har fått rulla andra,men det är ju så här på västkusten att vägarna mest är fulla av saltmodd vintertid,så den lilla glädjen man har av att ha bilen igång står inte i relation till eländet att att tvätta den ren,för man vill ju inte ha modden hängade som kjolar runt bilen. Så vintertid blir det att åka golf.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej Engham

För min del ställer jag av husbilen över vintern(min första säsong) jag har ett antal år kvar att jobba tycker inte att helgerna räcker till Barn barnban med mera. Var nu i helgen på kiviks äppelmarknad som jag tycker är en bra avslutning på husbilsåret.
Kanske längre fram när barnbarnen har vuxit upp och man har blivit pensionär att vi använder husbilen året runt.
fast får man ett ryck och vill åka en sväng är det ju bara att ta in den i registret:D
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej, och tack för alla tänkvärda svar!
Jag/vi hämtar in och "värderar" alla synpunkter, vi lär oss hela tiden av hur ni tänker runomkring det här med husbilslivet.
Efter de första svaren trodde jag att vi var de enda som ställde in över vintern men nu vet jag att det är fler än vi som tycker att det är ganska skönt att kura innomhus den kalla årstiden.
Ha det bra alla ni som ställer in och alla ni som inte gör det!!!!
Hälsningar från Siv:) :) :) :) :)
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Visst har man Abstinensbesvär....kom hemm i torsdags från Europa...och redan är jag sugen på att sticka ut igen..tala om abstinensbesvär:)
Hälsningar/Zlatko
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej!
För att lindra våra abstinensbesvär planerar vi för september nästa år då vi ska göra vår första Europaresa, har ni några tips,eller guldkorn från er resa? Vi har tänkt oss till Italien eller Kroatsien med "mellanlandninagar"i Tyskland och Österrike.
Hälsningar Siv.
 
Toppen