• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-Abstinensbesvär!

F

F.d. 11514

Guest
Hej!
Vi har ställt undan vår husbil för vinterförvaring....och jag har abstinensbesvär!
Vårt första sommar med husbil har varit så roligt så nu känns det jättejobbigt att behöva vänta sex månader tills vi får hämta ut vår pärla igen.
År det någon som känner som Jag?
Siv.:confused:
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej igen!
Våran husbil är en FiatFenth 510 och det känns inte som att den är anpassad för vintercamping (lite för liten) så den får nog stå inne i vinter. Det känns också som att vi inte är säkra på att värmen räcker till så vi får vänta på våren, även om det just nu känns som att den är långt borta.
-Nästa år ska vi ta tjänstledigt hela september för en resa söderut så då känns det kanske bättre när vi ställer av för vintern!
Hälsningar Siv
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej. Inga och jag dras med samma vånda. Efter en första härlig sommar med husbil så närmar sig "stalla in" för vintern. Vi är inga vintersportare och har inte lagt upp något på sydlig kurs i år så det blir till att vänta på våren. Tur att detta forum finns så man kan följa med lite i vad andra gör. Ha det gott allihop. Hälsning Olle o Inga.
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

stil ikke husbilen væk om vinteren !
vi dyrker heller ikke vintersport og den husbil vi havde sidste vinter var en hymer Exsis bare 5.45 m lang men vi havde så mange dejlige vinter ture i Skåne, gik lange ture og bare nød friheden.
nu håber vi bare på at vi kan holde varmen i "nye " Dethleff som ikke er helt så vinterisoleret som hymeren,
for vintercamping det blir det uanset hvad :wink: :wink: :wink:
hilsen Marianne 788
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej

Gissa om vi har abstinens!!!
Vi har lämnat vår gamla bil till försäljning och väntar på en ny, som vi eventuellt måste köra direkt in i ladan för förvaring.
Jag brukar räkna dagarna på våren, innan vi kan få ut vår älskade husbil igen.
Tur att det är jul, på vintern, så får man något annat att tänka på ett tag.

Visst vore det roligt att åka året om, men då krävs det vinterdäck, och det är ju inte heller gratis...........

Men någon gång i framtiden, kanske......

MvH
Smålänning
 
M

mikkis

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

men men.... det är ju många fina och vackra helger ännu vi har framför oss innan vintern kommer.. nästan lite tidigt att ställa in bilen för vintern..

men alla vi är ju olika..
Vi har inte bestämt oss om vi skall ställa in eller åka i vinter.. det är ju lockande att vintercampa oxå, men sen kommer ju alla julhelger och dylikt som är lika roliga så det är ett svårt beslut!
/
Mikkis
 

Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
494
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
480
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej hopp..

Vi åker med husbilen tills snön kommer, skulle visst bli himla fint i Oktober så dåå kan man fortf ut o åka..många gånger..hoppas vi..

Dalahälsningar från Lotta & Stefan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: -Abstinensbesvär!

Håller med Pettersson, ställer in turerna vid första snö-oväder.
Nästa bil får bli med allvädersdäck.
PS I Göteborg är det aldrig snöväder, kommer det en flinga så är det snö-oväder och kaos i trafiken DS
 

Brittis

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Smedjebacken
HBK-Nr
455
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej, vi ställer snart av våran ochså sedan får den komma ut i slutet på april igen. Nu iår är det lite svårare bara för att vi har haft en härlig sommar med husbilen och träffat flera av er hos "Ragges" . Så det är bara att kämpa sig igenom vintern och se fram emot flera träffar med er . :wub: Mvh Brittis 455
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Jo nog skall vi försöka att suga ut det sista av hösten. Vi har bara sommardäck och det blir lurigare o lurigare med frosthalka. Frosthalkan ser man inte, man känner den och då kan det vare rejält för sent. Men men det blir sommar igen och då skall vi ut med "hjulhuset". Vi hoppas att få träffa så många som möjligt av er andra i klubben, 927 är vårt nummer så det är bara till å vinka åt oss. Ha de bra hälsar Inga o Olle.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej på Er kamrater.

Jag har läst alla Era inlägg och jag bara ställer mig frågan:
Varför ställer Ni av bilen ????

En sa att dom inte var säkra om värmen var bra O.S.V.

Nej, nu tycker jag att Ni måste tänka annorlunda. Vi går ju mot en UNDERBAR Höst.

Några av livets toppögonblick är ju när man kommer till en bra plats, där det är många höstfärger och att det är lugnt utanför (Kanske med havsutsikt) -- Ingen fastighetsskatt--
och man sitter med en god Konjak eller något annat som man tycker om.

Då tycker jag att livet leker. Abstinensen är fullständigt bortblåst och Du tittar in i Din Kärestas ögon och "Drunknar".

Livet kan inte bli bättre och Du bara önskar att ögonblicket inte skall ta slut.

Tänk på detta nästa gång som Du funderar på att ställa av bilen.
Hälsningar från kurt.b som aldrig ställer av bilen.

:music-icon::confused: ;) :D
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Härligt skrivet Kurt B. Kunde inte sagt det bättre själv.

Vi kommer att åka ett tag till. Hösten är en härlig tid med husbilen.
Till helgen ska vi till Säffle på kalas. Givetvis med husbilen.
Däremot blir det inget åkande av i vinter. Ställer av den någon gång i november.

mvh - Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9153

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

:wink: Hej alla !
Men vad är det jag läser ?? Ställa av husbilen ??
Jamen vad då , det är väl inte en trädgårdsgrupp eller liknande som behöver skyddas för vatten och vind( vatten fick den nog av denna sommar ) tål inte bilen svenskt klimat ?
Jag håller med Kurt B , använd bilen året om !
Jag ska säga att några av de häftigaste upplevelser med husbil som vi upplevt har faktiskt varit om vintern.
Glömmer aldrig för två år sedan då vi var på Jylland och skulle hem men storabältsbron blev avstängd pga dåligt väder (isklumpar regnade ner från brovajrarna) Jaha bara att vänta (ett dygn) , gissa om vi var glada att åka husbil , tusentals i stopp på motorvägen , vi med det rullande huset , vinkällare , tv , varmt , toalett skön säng.... eller den gången i värmland , 25 grader kallt(ute) allt var bara svinkallt(ute) sitta inne i värme och läsa en god bok ...
Nej tänk om kära husbilsåkare , att åka husbil är inte en sommar grej utan en åretrunt upplevelse där man upplever naturens alla sidor !
/mvh palle50 som inte ställer in sin bil!
:wink:
 
F

F.d. 11514

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Oj....vad kul med så många svar på mina "abstinensbesvär". Jag förstår att ni som är mer husbilsvana tycker att det är konstigt att ställa in över vintern. Av era svar blir man onekligen frestad att prova på hur det är att vara ute under senhösten, så vi får nog förlänga säsongen nästa höst.
Men en liten "dum" fråga.... vår husbil är en 98:a med luftvärme, räcker värmen till när det blir minus tio eller mer?
Hälsningar Siv.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej på Dig igen.

Det är som Roberth skriver. Det finns inga dumma frågor utan dom som aldrig blir ställda.

Jag hade luftburen värme i min förra Husbil och jag var ute på vintern och det var över 20 gr kallt ute och cirka 20 varmt inne och då hade jag bara värmen på till cirka 60% så det är inga problem.

Trevlig Helg på Er hälsar kurt
:music-icon: ;) :D
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: -Abstinensbesvär!

Vi åker hela året - började med en 89 som hade luftvärme. Därefter bytte vi till en bil från 00 men också med luftvärme. Med denna bil har vi åkt i både Svenska och Norska fjällen - den kallaste natten var i Sälenjällen 01 då var det minus 36 grader på natten. Men i bilen hade vi behaglig temperatur. Så tveka inte - årets alla årstider har sin tjusning.

Kurt & Margot
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Måste fråga hur gasolen funkade när det var -36?
Har för mig att den slutar förgasas vid den temperaturen.
Ni kanske hade el och elpatron?
:confused:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: -Abstinensbesvär!

Hej!
Än vet jag inte..men nog blir det att man äker året runt..hittils har jag bara en ganska bra uppfatning om luftvärme..väldigt positivt dom gångerna som jag använde det.Helt utan värmefläkten hade underbart gott inne i bilen.I husvagnen så var jag tvungen att ha Trumafläkten på för att få god cirkulation av luften inne i vagnen.Här i bilen så verkar att Alkoven gör detta så jag är helt nöjd.Så nog blir det som jag sa..hella året!
Hälsningar/Zlatko:)
 
Toppen