• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

abs acr problem

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hej jag var i södra delen av Norges kust och åkte bla till lysebotnen,på vägen ner ca 1000meter serpentinväg vad händer då, har legat på tvåans växel och småbromsat ner halva vägen helt plötsligt tänder abs och acr lampan jag märker att det börjar vibrera i bromsen och dra i ratten jag vågar knappt röra bromsen men kommer ner, bromsarna är då ganska varma, men min kompis bromsar är lika varma men funkar bra jag väntar ca 20minuter och prövar dom funkar bra vi kann fortsätta, men nästa nedförbacke tänder sig lampan igen ..jag lämnar in bilen när jag kommer hem dom hittar inget fel.men skall titta mer på det när jag lämnar bilen på servise till hösten ..nu till saken jag har retat mig hela sommaren på att min handbromsspak tar så långt upp att förar stolen tar i när man vänder sig, så jag spände hand bromsvajern ett par varv och justerade bort glappet i lederna, kände att hjulet gick lätt så när jag senare i dag åker ut inför hälgen vad händer då.jo abs ,acr tänds då visar det sej att vajern kärvar när man dragit i spaken lite hårt och släpper den så det blir att släppa på spännaren så nu är jag tillbaka till ruta ett men nu har jag hittat felet varför abs tänder sig bilen är en 2010 ca 600mil så det blir att smörja leder o vajer
mvh håkan
:twitcy::twitcy:
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: abs acr problem

hej jag var i södra delen av Norges kust och åkte bla till lysebotnen,på vägen ner ca 1000meter serpentinväg vad händer då, har legat på tvåans växel och småbromsat ner halva vägen helt plötsligt tänder abs och acr lampan jag märker att det börjar vibrera i bromsen och dra i ratten jag vågar knappt röra bromsen men kommer ner, bromsarna är då ganska varma, men min kompis bromsar är lika varma men funkar bra jag väntar ca 20minuter och prövar dom funkar bra vi kann fortsätta, men nästa nedförbacke tänder sig lampan igen ..jag lämnar in bilen när jag kommer hem dom hittar inget fel.men skall titta mer på det när jag lämnar bilen på servise till hösten ..nu till saken jag har retat mig hela sommaren på att min handbromsspak tar så långt upp att förar stolen tar i när man vänder sig, så jag spände hand bromsvajern ett par varv och justerade bort glappet i lederna, kände att hjulet gick lätt så när jag senare i dag åker ut inför hälgen vad händer då.jo abs ,acr tänds då visar det sej att vajern kärvar när man dragit i spaken lite hårt och släpper den så det blir att släppa på spännaren så nu är jag tillbaka till ruta ett men nu har jag hittat felet varför abs tänder sig bilen är en 2010 ca 600mil så det blir att smörja leder o vajer
mvh håkan
:twitcy::twitcy:

Hej!
Har du en Lloyd??? Eller.
Mvh.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: abs acr problem

nu har jag upptäkt felet det är en hävarm mellan vajrana den är fast skruvad med en genomgående bult som var för hårt dragen så det var för lite spel,så lite olja så nu rör sej armen lätt.så jag spände vajern igen. sen har jag ett glapp eller kortis i en givare bak för jag får lampan till abs att blinka när jag rör kabeln till bak bromsarna så det får bli ett garanti fall detta fel finns säkert i flera alco chassi mvh håkan
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.666
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: abs acr problem

Generellt om handbromsspaken tar för högt upp, börja inte med att spänna wirenjusteringen. Kontrollera först att självjusteringsmekanismen för bromsbackarna fungerar som den ska och inte kärvar så att backarna inte justerar ut sig mot trumman. Enda anledningen att röra wirejusteringen är om man bytt wire eller att den gamla sträckt sig!
// Göte J
 
Senast ändrad:
Toppen