• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor 9 växlade automaten

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
981
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025
Fiat har ju numera en 9 växlad konventionell automatlåda som tillval. Vad finns det för erfarenheter av denna tydligen ganska nya låda, positiva eller negativa
 
Fiat har ju numera en 9 växlad konventionell automatlåda som tillval. Vad finns det för erfarenheter av denna tydligen ganska nya låda, positiva eller negativa
Bara positivt!
Har denna med 180 hästars motor och totalvikt 4,5 ton. Går väldigt fint, växlar mjukt och nästan omärkligt.
Den har tre olika körprogram men jag använder oftast "normalprogrammet".
Med det programmet varvar den ca 1500 rpm vid 90 på åttans växel. Nian går inte in förrän över 100 km/h. Min bränsleförbrukning efter 700 mil ligger på ganska precis 1 liter per mil vid relativt lugn körning.
 
Har kört 16000 km med lådan sen i påsken, den är underbar :), hade 3 liters motor 177 hk och robot låda före denna, där kände man en liten "nick" varje gång den växlade den tog 11,5 - 13,5 l / 100 km 5 tons bil. Nuvarande bil 2,3 l motor 177 hk 5 tons bil tar 12 -15,5l /100 så den tar lite mera, men ingen "nick" använder gaspedalen
 
Jag förstår inte varför det ska vara en 9-växlad automat till en tung husbil som oftast som oftast går i 80-90 hastigheter. Det känns som ett trick från reklammakare. Den 6-växlade robotlådan på Kabe/Fiat tycker jag fungerade alldeles utmärkt. 1600-1700 varv på sexan i 80-90km/h.
Vår beställda Nordic har en MB original 7G-Tronic låda (inte Renaultlådan) och det var tillräckligt med växlar som det kändes under en testkörning.
 
Jag förstår inte varför det ska vara en 9-växlad automat till en tung husbil som oftast som oftast går i 80-90 hastigheter. Det känns som ett trick från reklammakare. Den 6-växlade robotlådan på Kabe/Fiat tycker jag fungerade alldeles utmärkt. 1600-1700 varv på sexan i 80-90km/h.
Vår beställda Nordic har en MB original 7G-Tronic låda (inte Renaultlådan) och det var tillräckligt med växlar som det kändes under en testkörning.

För att det blir för många med 10 växlar ;)

"Nio växlar kan räcka"
 
Vi som har kört den gamla 75-hästars bensinmotorn på 1980-talet vet, att 3 växlar räcker:

1:an för att komma igång
3:an vid normal körning
5:an vid långkörning på Autobahn

2:an och 4:an gick inte att få i, eftersom rattväxelspaken tog i höger knä.

Att gaspedalen gjorde att man kunde variera varvtalet var ganska onödigt – det hade räckt med 2 lägen: "Tomgång" och "Fullgas".

Pålle
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen