• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

-9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sitter i bilen o ser att det är -9 utanför. Jag har inte startat gasolpannan ännu då jag just nu har el. Jag startade en vanlig värmefläkt på 1000W den går cirka 30 minuter per timma, och håller 22 grader i bilen. Ingen golvvärme eller annat som värmer.

Det är ganska imponerande då bilen är 6,7 Lång och 3,2 hög. Här snackar vi välisolerad Eura ;) Då det troligen blir kallare under natten så skall det bli spännande att i morgon läsa av elförbrukningen ;)


//Freddy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Sitter i bilen o ser att det är -9 utanför. Jag har inte startat gasolpannan ännu då jag just nu har el. Jag startade en vanlig värmefläkt på 1000W den går cirka 30 minuter per timma, och håller 22 grader i bilen. Ingen golvvärme eller annat som värmer.

Det är ganska imponerande då bilen är 6,7 Lång och 3,2 hög. Här snackar vi välisolerad Eura ;) Då det troligen blir kallare under natten så skall det bli spännande att i morgon läsa av elförbrukningen ;)


//Freddy

Detta låter nästan litet för bra för att jag skall tro på det. Att värma upp en 7m bil med 1000w fläkt som bara går på halvtid nja...... Jag har en 8,8m bil som jag värmde upp för en stund sedan med en Webasto på 5kw samt elfläkt på 1000w. Det tog 3 timmar från minus 4 till plus 16. Att du fixat samma sak med ca 10% av energin låter litet som om din bil är mycket unik.
Även om min bil är litet större så borde det inte skilja tiofalt.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Tycker också det låter optimistiskt.
Jag testade häromdagen vid minus 10 ute. Bilen höll 0 och det tog 1,5 tim till 20 plus. Då skickade jag på allt som fanns, gas och el. Men 1 grad per 5 min måste nog vara helt OK på en jänkare.
Gasolen på en amerikanare är extremt effektiv. Å andra sidan låter den en hel del, typ reaplan...

Hoppas det är varmt på årsträffen, annars åker man väl ut.

/M
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Jag startade alltså inte från -9. jag hade kört en bit och således fått upp temperaturen genom körningen. Sedan höll jag värmen med el fläkten. Annars hade det nog tagit tid för att få upp värmen ;)

Senaste dygnet så har jag förbrukat 14 Kw för att hålla 22 grader inne.
då har dags temperaturen legat på -4 och natt på -11.


helt ok enligt mig.


//Freddy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Fortfarande fantastiska siffror. 24 kw/t räcker precis till 5 grader vid samma tempraturer på utsidan i min bil. Med 9 minus ute får jag bara 15-16 grader inne med 2kw läget på aldepannan. Pannan går då hela tiden och samma gör cirkulationspumpen men effekten räcker inte till mera värme. Kör jag gasol eller 3 kw el blir det upp mot 25 krader. Bilen är ju av samma typ men litet större. Isoleringen är av samma sort och ungefär lika tjock så det låter som det är något annat som skiljer. Du har tydligen en vinterbil som borde göra Vidhem grön av avund. 14 kw/t och plus 22 i en sjumetersbil med den yttertempen är otroligt bra, så bra att man knappt tror det.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Ja jag kan inget annat säga än att jag är mycket nöjd. Det har jag även vart efter tidigare vinter då jag bara körde gas. Gas förbrukningen har varit mycket låg vid ungefär samma temperaturer som nu.

Jag har visserligen en laptop och belysning igång på kvällen. Men dessa ger minimal värme. Jag har även isolering mot förarhytten, när det var -9 i går kväll så var det -5,7 i förarhytten och 22 grader varmt på andra sidan isoleringsväggen. :)

Det kan ju ha något med att jag är ganska "Het" som jag är ;)


//Freddy
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Att det var en alkovbil med isolerad mellanvägg förklarar en del av skillnaden.
Det gör att du värmer upp litet drygt 4m av bilen och inte 8,8 m som i min integerade bil.
Du värmer inte en förarhytt med en svårisolerad torpedvägg mm. Det kostar mycket energi:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Med isolasjon mellom fører-rom og resten av husbilen så ser jeg årsaken til det lave energiforgruket. Isolasjon i tak, vegger og undergolv er litt tykkere enn på en Nordic og det finnes ikke kuldebroer eller regler noen steder.

Uten bruk av bilens eget varmesystem så bør en holde litt kontroll på temperaturen i "kjelleren", det blir ikke like varmt der som i resten av bilen.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: -9 ute, snart dags att starta vämen i bilen...

Helt sant att isoleringen mot förarhytten gör mycket. Sant är också att det välisolerade dubbelgolvet gör mycket till värmen. Som Knut säger så får man ha lite koll på "källaren" så att det inte blir för kallt där när man bara kör en fläkt. När man kör bilens värmesystem så blir det varmare i källaren än nu, men jag håller ändå 10 -12 grader där just nu.

Jag har ju även varmvattenberedare igång, den ger en del strålningsvärme ockå, den sitter under garderoben och i garderoben är det varmare än i övriga bilen...

Men nöjd är jag, en tur till alperna och lite skidåkning står på önskelistan nu när man vet att bilen klarar vintern ganska bra :)

//Freddy
 
Toppen