• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

80km/t Danmark

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.130
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Husbil över 3500kg max fart i Danmark 80kmt,är jag skyldig att ta reda på specialregler i dom länder jag passerar?
Någon som blivit stoppad? Polisen måste ju titta på registreringsbeviset för att reda ut max fart.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: 80km/t Danmark

Tur att man (vår lilla familj) håller sig inom gränserna (PB2 upp till 3,5 t), fast det förutsätter att man inte har klaustrofobi och har en tålig hustru, he, he... Nej 80 km/h är lite "för" klent, tycker jag...
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: 80km/t Danmark

Husbil över 3500kg max fart i Danmark 80kmt,är jag skyldig att ta reda på specialregler i dom länder jag passerar?
Någon som blivit stoppad? Polisen måste ju titta på registreringsbeviset för att reda ut max fart.
Motormännen har en väldigt bra sammanställning uppdelade landsvis. Smidigt sätt att få reda på olika regler för varje land för det ligger på var och en att ta reda på vilka regler som gäller.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
682
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: 80km/t Danmark

Självklart så måste man följa de trafikregler som gäller i olika länder.

Har de en viktgräns för hastighet så måste den följas oavsett om fordonet i Sverige är personbilsklassat.
I en del länder kan de vara ganska hårda med böter på plats, vilket jag önskar att svenska polisen även skulle tillämpa mot utländska förare ibland.

EU har information och även app för olika länders regler.

Trafiksäkerhet

Webbsida med info i olika länder och länkar till apparna.
Åka utomlands - Europeiska kommissionen
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.389
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: 80km/t Danmark

De som har katalogerna CC CampingCard ACSI (för campingar i Europa med rabatter i lågsäsong).
För varje land, innan innan infon om campingarna, så finns på de första sidorna viktiga uppgifter om trafik m.m.
Här kan ni få fram det ni behöver i trafiken när ni reser.
Detta är bland de mest kompletta uppgifterna jag har hittat.

Var man kan köpa dessa.
ACSI Eurocampings den största campingsökmaskinen

Krister
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 80km/t Danmark

Er bilen over 3500 kg så er hovedregelen i Europa 80 kmh, fra dette kommer det noe få unntak: Sverige for PB2 som får følge p-bilene og tomme lastbiler som får kjøre 90, Tyskland 100 på Autobahn og Frankrike 120 på betalveier - i begge land for husbiler opp til 7500 kg. Finland har og et unntak 70 kmh for husbiler ute ABS bremser. (dette var de unntak jeg husker ).
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: 80km/t Danmark

Polisen i Danmark er online i mer 50 år og kan få alle informationer om registrerede fordon,
og ser mellem fingre om du kør 80 km/t + ca 10% for 3,5 t +.
Samme fart som i Tyskland m.m.

Men bliver du indblandet i et uheld eller måling på landevej ( max. + 5%) så får du bøde for at have kørt mere end 80 km/t.

Danske polisen synes mer omgængelige end omtale af den svenske polisens nitig-het eller nidkærhed.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: 80km/t Danmark

Typisk dansk polis, hendelsen skjedde på 50 tallet en gang. En nordmann ble stoppet på en dansk landevei for å ha kjørt for fort, polis fråger: Må jeg se jers flycertificat. Hvorpå mannen drar fram et slik, polisen svarer på dett: Må jeg be dem fly litt høyere.

Historien er bekreftet av nordmannen, en bekjent av min familie.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: 80km/t Danmark

För c:a 50 år sedan råkade jag ut för en hastighetskontroll i Tappernöje i Danmark. Två ganska bryska politibetjenter (?) tog med mig till polisstationen och där började ett förhör. Vi dryftade allt möjligt, drack kaffe och hade det trevligt. Cigarrer och cigaretter röktes och vi skildes som bästa vänner.

Eftersom jag inte hade några danske penge så sa poliserna: Vi skickar räkning. Se till att ha danske penge nästa gång du åker genom Tappernöje, ha ha. Den räkningen har inte kommit än!

Jappe
 
Toppen