• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5G 2018

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Förarlösa tåg åkte jag i någon gång i slutet av 80-talet i Docklands, London. Men de går på egen bana utan risk att stöta på oförutsedda medtrafikanter så de är kanske inte jämförbara med självgående bilar i allmän trafik tillsammans med förarstyrda fordon.
Och det är just den invändningen jag kan tänka mig ha med förarlösa husbilar. De kommer högst sannolikt bara att få köras på större vägar (motorvägar?) och inte på mindre vägar genom byar och städer. Hur kul är det?
I princip kan jag redan resa så med buss/flyg/tåg och ta in på hotell. Mycket bekvämare också att komma till "dukat bord", inget söl med kassetter, gråvatten, sopor och vatten. :) Julian
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
En bil utrustad med ett nivå 3 system , dvs där föraren skall vara beredd att ta över inom 10 sekunder skulle jag gärna vilja ha. Vore skönt om tekniken kunde köra i milslånga Tyska vägarbeten där det ibland krävs att man långa stunder kör väldigt nära "skyddande" betongblock. Min personbil har några hjälpsystem, men så fort det snöar kraftigt och är nedsatt sikt, så kommer ett meddelande att det lägger av.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Eftersom jag alltid kör då min fru inte har körkort väntar jag otåligt på den första självkörande husbilen.
Alla säger att resan är målet, det är lätt att säga när man reser som passagerare och kan ta in alla intryck från omgivningen!
Jag är nog raka motsatsen till dig eftersom jag gillar att köra & njuter fantastiskt av att kunna göra detta. Några "robotspektakel" är inget för mej. Om det inte fanns något annat än dessa så fick det bli charter istället.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag är lyckligt lottad med min nuvarande autopilot (min bättre halva). Saken är den att Marianne mår bättre av att koncentrerar sig och håller i ratten medan det är ljust ute. När hon väl blir trött eller det mörknar, eller vill titta på omgivningen, då byter vi plats. Så även om det fanns förarlöst alternativ, det kanske inte skulle passa alla...
 
Toppen