• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växellåda 5ans växel synkringarna? - knaus 2018

Qhrille

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
25450
Medlemskap
2021
Hej

Har en Knaus plåtis street 5,99 byggd på Fiat ducato med manuell 6 växlad låda både bodelen och bilen är tillverkade 2018.

Jag har läst mycket om problemen med 5ans växel förstår att Fiat byggt bort dessa problem men...

När växellådan är kall så funkar inte synknigen helt utan det skrapar i kuggarna när jag lägger i 5an. Ingen annan växel. Det är samma oavsett om jag växlar från 4an till 5an eller från 6an till 5an. När lådan blivit varm så är det inga problem alls. Det började för någon månad sen men bara då och då. Nu är det varje gång lådan är kall.

Garanti finns givetvis kvar så när jag är tillbaka i Sverige (Spanien just nu) så ska jag lämna in den.

Min undran är om detta är normalt och lådan kommer hålla eller om detta är något som måste fixas? Tänker att det är en transportbil i botten så man kanske får acceptera att den inte är som personbilen.

Hoppas någon vet mer än mig.

/christer
 
Toppen