• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

508

F

F.d. 2108

Guest
Hej på er,vi blev i dag medlem i eran klubb.
vi har en veteran husbil MB508.1970.Är intreserad
av om det är fler medlemmar som har MB husbil.
Har ju mött en hel MBhusbilar här uppe i norrland.
Ha enTrevlig husbils sommar på er.
MVH
Lars-G o Ivonne
 
F

F.d. 7997

Guest
Sv: 508

Hej och välkomna till klubben , vi har ingen mercedes husbil men önskar Er lycka till med Er bil
Stigo siw
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: 508

Vi har ingen mb men vi hoppas att Ni skall känna Er välkommen till en myckt tre;) ;) ;) ;) :D :D :D :D vlig klubb där alla är välkmna hälsar Monica o Kurt
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: 508

Har haft en 508 som är en rejäl och robust bil även om den är trött så att klockorna stannar.. Då vi är 08or så fick vi sälja bilen till slut, miljözoonerna gjorde så att vi inte kunde använda bilen här i stan där alla från landet har flyttat in och betsämmer i..
 
F

F.d. 25031

Guest
Sv: 508

HEJ
vi kör oxå med Mb 508 som har påbyggd bodel i glasfibersandwich
inget fartmonster men grymt stabil på vägen marchfart ca:90-95km/h :cool:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: 508

Har haft en 508 som är en rejäl och robust bil även om den är trött så att klockorna stannar.. Då vi är 08or så fick vi sälja bilen till slut, miljözoonerna gjorde så att vi inte kunde använda bilen här i stan där alla från landet har flyttat in och betsämmer i..
Nja...inte har jag flyttat in....och det lär dröja:p
 
F

F.d. 16068

Guest
Sv: 508

Vi har en mb 508 -72 och är helnöjda med den.
vi bor i Arvika.
Här i värmland finns det otroligt många 508:eek:
Vore kul med en 508 träff nästa sommar
ha en bra sommar:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: 508

Hej Doris.
Här har Du en till som bara rullar och vägrar att ge upp.
Mvh

Perrovski


Ps.

Just nu pågår en liten ansiktslyftning på min Amanda bla en extra lås monterad i passagerarens dör.


M

DSC00161.JPG

DSC00152.jpg
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: 508

Åh vad jag blir glad över er 508-ägare!!! Blir så nostalgisk. Köpte själv ett gammalt rostigt vrak 1989 och slet med rostlagning och fick så småningom ihop en väl fungerande husbil för frugan och mig och våra fyra ungar. Premiärturen gjordes 1992 ner till franska rivieran med en rejäl tur genom franska landskapet.
Egentligen var det ingen 508, utan en Hanomag Henchel F45. Men de två är faktiskt samma sak med undantag av emblemen. Under 10 år gjorde vi 4 resor genom Europa med den. Saknar faktiskt charmen hos något man byggt själv, men har fallit till föga och äger idag en Ci Mizar 180 som dock är pålitligare men inte lika charmfull.

Hälsn. Erling
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 508

Ja, visst kan man sakna den gamla 508:an!
22 år sedan vi sålde vår bil till en skåning. Vid koll på vv.se så framgår att bilen fortfarande är i tjänst (uppe i Luleå).
Bilen hade sina förtjänster; rymlig och med en enastående aktionsradie på dryga 200 mil på full tank. Jag bytte tidigt drev i slutväxeln, vilket gav en behaglig marschfart runt 90 km/h. Bromsarna var klent dimensionerade och till betydande del tur att vi inte råkade ut för någon olycka under de år och runt 15.000 mil vi körde bilen.
Den stora nackdelen med bilen hängde samman med rymligheten, runt 8,7 m lång, vilket gjorde att det inte gick vända på fjällvägarna, i vilket fall inte vintertid; man fick åka runt sjöarna.
Inredningen var byggd av en professionell köksbyggare: Massiv ek, böjträ, snurrfåtöljer,
separat barnsovrum med våningssängar, kök med hemmastandard etc. Själv lät jag tillverka en PU-isolerad mellanvägg med stalldörrar till förarhuset och installerade värmeväxlare.
Det är inte omöjligt att jag satsar på en 508 även i nästa liv.
aake

img641.jpg
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: 508

Jepp

Här är en till som saknar sin gamla 508:a. Massor av charm med dessa hembyggda husbilar.
I många fall var det bättre förr. Ju förr dess bättre, kan man säga.
Bidrar gärna med en bild till samlingen.

Kåre

BMU292KL.jpg
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: 508

Den röda bilen tycker jag mej känna igen. Har jag inte sett den för ca 10 år sedan på Högsta motorstadion?
 
F

F.d. 15011

Guest
Sv: 508

Här är en till med en 508:a.
Våran är från -78 och vi har haft den i lite mer än en månad nu.
Än så länge så gillar vi den men vi har inte hunnit övernatt i den ännu.

När jag ändå är inne på forumet så kanske jag kan passa på att fråga om det finns någon som har en handbok till denna bil? Fanns ingen med i köpet och skulle så gärna vilja ha en för att lära känna bilen bättre. Finns det någon som kan kopiera så skulle jag bli glad.
 
F

F.d. 5098

Guest
Sv: 508

Hejsan vi har ochså 508 med bromsproblem som har löst sig , tar lite tid att få fram delar , mem Malte -Månsson Wäxjö har delar till dessa gamlar bilar ! Ang fråga i tidigare inlägg om någon bok till 508 så har jag en hel pärm !! Vi får bilda en fil 508 här på klubben !!
 
F

F.d. 15011

Guest
Sv: 508

Hej Lasse och Marion

Finns det någon möjlighet för dig att maila denna info till mig?
Skulle bli så tacksam.
 
F

F.d. 3306

Guest
Sv: 508

hej, hittade en gammal tråd där det frågades efter "gamla" MB husbilar. Vår känns inte gammal, men det är klart, den har ju fyllt 30.. ;) Vi gick precis med här också, kanonforum! Vi har en 309 som mina svärföräldrar byggt om 1986, men som vi nu tagit över. kanonfin om jag får säga det själv. Bifogar en bild. Hans och Åsa
 

Bilagor

  • DSC00046.jpg
    DSC00046.jpg
    587,3 KB · Visningar: 11
F

F.d. 7716

Guest
Sv: 508

Hej!
Lite sent att svara på denna tråd kanske :)
Men Jag och frugan har också en 508D-70a, Och en 12 meters Scania husbuss
en oldtimer från 1966 :)

Bästa hälsningar Kjell,,
 
Toppen