• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

5 Bältade stolar bara 4 i regbevis, Burstner i684

Nyfiken, hur gick det så här i efterhand. Löste det sig?
Det är det som är det värsta med en del HBK Intresserade. De är tyvärr bara intresserade tills det löser sig. De enda inlägg som gjordes var de sex st. i den här tråden och det sista ovan skedde i Augusti 2023 och sedan har personen inte syns till efter Augusti 2024 och utan någon återkoppling tyvärr.

Skärmbild 2025-10-31 150039.webp

Så tyvärr uteblir nog resultatet.

M.v.h. JANKRO.

Hej, ja det brukar vara besvärligt att ändra, men skulle varit lite intressant för det borde ju inte ha varit den extra stolen med bälte som var problemet och inte godkänd som ägaren verkade tro, utan att sidosoffan med flera platser saknades i den här bilen.
Det är ju lite dåligt med passagerarplatser i "nyare" bilar. I många äldre finns det ju rätt ofta fem passagerare inskrivna med de alldeles för simpla kraven på säkerhet som fanns då, och även om det då fortfarande är lagligt även i nutid så är det ju ingen bra grej om det händer något.

Jag satt mig i en sådandär bil på Östgöta Camping i Mantorp när de kom, och tänkte att det var en rätt trevlig extra passagerarplats med stora fönstret bredvid och riktig skaplig sikt framåt.

M.v.h. JANKRO.

Problemet kan vara (dock knappast inte i det nu aktuella fallet) att lastvikten inte räcker till.

Minimikravet på lastförmåga är ju 10 kg per längdmeter och 10 kg per person. Till detta kommer passagerarnas vikt.

I vissa länder vägs husbilen vid varje kontrollbesiktning, och skulle det då konstateras att lastförmågan inte räcker till antalet passagerare (t.ex. p.g.a. eftermonterad markis/cykelställ), minskas antalet godkända passagerarplatser.

Pålle

Problemet kan vara (dock knappast inte i det nu aktuella fallet) att lastvikten inte räcker till.

Minimikravet på lastförmåga är ju 10 kg per längdmeter och 10 kg per person. Till detta kommer passagerarnas vikt.

I vissa länder vägs husbilen vid varje kontrollbesiktning, och skulle det då konstateras att lastförmågan inte räcker till antalet passagerare (t.ex. p.g.a. eftermonterad markis/cykelställ), minskas antalet godkända passagerarplatser.

Pålle
Det råkade jag ut för många år sedan.
Efter montering av dragkrok och efterföljande reg.besiktning inkl. vägning"försvann" en av passagerarplatserna i reg.beviset.

Tillbaka
Toppen