• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 Bältade stolar bara 4 i regbevis, Burstner i684

Cjohman

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Vännäs
Nu har äntligen blivit husbilsägare igen, när vi fick tillökning funkade inte den gamla kärran. Dock så är det bitter sweet, när man inte kan använda det sista sätet.

Vi köpte en Burstner Aviano i684 Nordic 2009 med fem bältade platser (4+1) Totalvikt 4000kg, tjänstevikt 3175kg
När väl registreringsbeviset kom på brevlådan, står det 4st inkl förare. :oops:
i684 är utrustad med en obältad soffa eller den femte pilotstolen från fabrik. Vår har pilotstolen med inbyggt bälte.
Om någon skulle bytt från soffa till stol, i vår husbil skulle det finnas hål i golvmattan för soffan.

Jag har försökt prata med Burstner (Tyskland, på knackig engelska) men dom vill inte kännas vid den femte stolen.

Någon som har några tips?
Hade tänkt åka till besiktningen för att höra efter om det går att registreringsbesikta den sista stolen.
Förstått det som att det möjligt, om man får ett intyg från tillverkaren. Men om dom inte vill hjälpa till verkar man sitta lite i klistret.
Känns surt när man vet att stolen suttit där från fabrik, misstänker att man inte tagit med den i papprena för att få högre lastvikt eller dylikt.

Skulle kännas skönt att ha lite mer på fötterna när man åker till besiktningen.

Har inte hittat något svenskt telefon nr till Burstner Sverige, hade nog varit lättare att prata med dom. Någon som vet vem man kan kontakta där.

Mycket tacksam för hjälp.
//Kalle med familj
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej Seppo!
Har försökt med det, men dom har tyvärr gått i konkurs.
Då blir det väl svårt. Du borde försöka få tag på någon tysktalande och be hen skriva/mejla ditt spörsmål till tyskarna. Ifall det inte fungerar så brukar ett samtal hjälpa. Men det ska vara en som kan beskriva problemet på tyska.
Min hustru talar flytande tyska och jag anlitar henne till att få hem prylar från tyska leverantörer när jag vill undvika svenska mellanhänder typ KAMA. Det har fungerat till 100%.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det brukar alltid stå antal passagerare, alltså föraren räknas inte in i det antalet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har haft en bil där det stod på det viset. Minns tyvärr inte vilken det var men jag minns att jag reagerade på just den ordalydelsen.

//Michael, medlem
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
@Cjohman, jag kan ta det med Bürstner på tyska om du vill. Parallellt borde du jämföra registreringsbeviset med CoC dokumentet. Din bil är från 2009, sa du, och då måste det finnas ett sånt överensstämmelse-intyg (Certificate of Conformance, CoC). Om du inte har det så kan Bürstner säkert utfärda en kopia (mot insättning av många slantar....). Antal platser framgår av CoC:et.

Oavsett intyget - är du säkert på att stolen och bältet är bra förankrade på bilens chassis? Detta är ju en förutsättning för att övertyga transportstyrelsen att anpassa reg beviset.
 

Cjohman

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Vännäs
@Cjohman, jag kan ta det med Bürstner på tyska om du vill. Parallellt borde du jämföra registreringsbeviset med CoC dokumentet. Din bil är från 2009, sa du, och då måste det finnas ett sånt överensstämmelse-intyg (Certificate of Conformance, CoC). Om du inte har det så kan Bürstner säkert utfärda en kopia (mot insättning av många slantar....). Antal platser framgår av CoC:et.

Oavsett intyget - är du säkert på att stolen och bältet är bra förankrade på bilens chassis? Detta är ju en förutsättning för att övertyga transportstyrelsen att anpassa reg beviset.
Tack för erbjudandet!
Jag har fått en kontakt till en som jobbar på Burstner Sverige.
Kollar om han kan hjälpa mig, om så vore det jättebra med lite tyskahjälp.

Jag har tagit loss skyddet runt stolsunderredet och kontrollerat ser ut som det ska. Hittade lite info och data på underredet.

Hittade inget sätt att ladda upp bilder här på forumet. Ska försöka lösa det under morgondagen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Registreringsnumret gav den här gången inte någon vägledning.

Jag har därför tittat i Bürstner-katalogen från 2009, och där framgår tydligt att din bil är avsedd för fyra personer (se bilaga).

Jag har även tittat på filmer som visar sådana bilar, och har inte kunnat hitta mer än 4 bälten.

Antar att ditt femte bälte sitter vid sidosoffan innanför dörren. I så fall är det ditsatt i av någon tidigare ägare, och den som gjort ombyggnationen har inte brytt sig om att registreringsbesiktiga bilen efter detta. (Det hade dessutom förmodligen inte varit möjligt, eftersom det ställs stora krav på en bältesinfästning.)

Eftersom ingen vet hur detta femte bälte är fastsatt, skulle jag råda dig att inte låta någon färdas på den platsen – vare sig med eller utan bälte.

Pålle
 

Bilagor

  • Aviano.pdf
    1,1 MB · Visningar: 62

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.275
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack för erbjudandet!
Jag har fått en kontakt till en som jobbar på Burstner Sverige.
Kollar om han kan hjälpa mig, om så vore det jättebra med lite tyskahjälp.

Jag har tagit loss skyddet runt stolsunderredet och kontrollerat ser ut som det ska. Hittade lite info och data på underredet.

Hittade inget sätt att ladda upp bilder här på forumet. Ska försöka lösa det under morgondagen.
Du måste vara medlem för att kunna ladda upp bilder.
 

Cjohman

HBK Intresserad
Inlägg
6
Kommun
Vännäs
Registreringsnumret gav den här gången inte någon vägledning.

Jag har därför tittat i Bürstner-katalogen från 2009, och där framgår tydligt att din bil är avsedd för fyra personer (se bilaga).

Jag har även tittat på filmer som visar sådana bilar, och har inte kunnat hitta mer än 4 bälten.

Antar att ditt femte bälte sitter vid sidosoffan innanför dörren. I så fall är det ditsatt i av någon tidigare ägare, och den som gjort ombyggnationen har inte brytt sig om att registreringsbesiktiga bilen efter detta. (Det hade dessutom förmodligen inte varit möjligt, eftersom det ställs stora krav på en bältesinfästning.)

Eftersom ingen vet hur detta femte bälte är fastsatt, skulle jag råda dig att inte låta någon färdas på den platsen – vare sig med eller utan bälte.

Pålle
Hej Pålle!

Det femte sättet finns, kanske är något tillval som inte finns med i din broschyr. Alla bilar med femte sätet har ett större fönster.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den varianten har jag inte sett i något officiellt Bürstner-material (och ändå trodde jag att jag sett det mesta).

Min kontaktperson på Bürstner är på väg till Caravan Salon i Düsseldorf, så honom kan jag inte rådfråga.

Pålle
 
Toppen