• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 - 2 metoden

F

F.d. 53198

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Knivskarpt och underhållande.
"Jag har prövat alla dieter utom den eftersom jag vet att jag inte klarar hunger. Inte för att jag klarar någon annan diet heller mer än några dagar men det är ju inget skäl att låta bli."

Författarinnan, Lena Andersson, skriver i frustration över att ständigt misslyckas i sin relation till mat. På annat sätt kan jag inte tolka när hon, enligt egen utsago, har prövat alla dieter.

I andra sammanhang, idrott t.ex., brukar man intervjua framgångsrika, segrare och medaljörer. Att ta rygg på de som misslyckas är ingen väg till framgång.

Kan någon utkristallisera det knivskarpa i hennes text?

/ Erik
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: 5 - 2 metoden

Jag kan inte heller se det skarpa i hennes text, utan bara ett försök att briljera inför sina läsare med sin verbala förmåga. Endast fånigt och nedlåtande mot de som försöker något annat än vad socialstyrelsen påstår är det enda riktiga.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 - 2 metoden

Läser ni inte texten med något förutfattade meningar? Häng inte upp er på att hon nämner en viss diet. Nog tycker jag att det framgår att hon har egna erfarenheter av ätstörning och de psykologiska mekanismerna bakom sådant har jag hört skildrade på liknande sätt tidigare, om än inte så klart och redigt.

Eller försöker ni möjligen locka mig att återigen debattera kostfrågor? Det nappar jag inte på.

aake
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

"...hon har egna erfarenheter av ätstörning och de psykologiska mekanismerna bakom sådant har jag hört skildrade på liknande sätt tidigare, om än inte så klart och redigt.
Som ständig förlorare så är det klart att hon är bitter, inte tu tal om annat. Men redigt? Näää...

/ Erik
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Hej alla HBK:are...

Visst är kriget mot fettet jobbigt. I mitt fall 34kg när det var som värst, har jobbat med detta sedan 30-år tillbaka utan framgång. Allt har varit som en aktiekurs, upp och ner men i långa loppet alltid upp!!

Men nu har jag äntligen lite seger vitring. Fick nog under våren då övervikten började sätta stopp för allt för mycket aktiviteter. Tre veckor före semestern tänkte jag, nu får det vara nog! Kämpade på och gick ner tre kilo före semestern, sedan var det mycket cykel på Öland nästan varje dag eller promenad. Fortsatte att tappa vikt, sedan plötsligt stillestånd fem veckor trots samma kost hållning och motion. Sedan satte det fart igen... nu har jag tappat 13kg. Det är så himla skönt!

Skriver detta bara för att uppmuntra dig som kämpar, det går om du bara kämpar på och hittar något som passar just dig! I mitt fall har jag inte följt någon speciell diet, började med LCHF men detta har jag inte följt men upptäckte att kolhydrater har ingen bra inverkan på mig. Det jag tagit bort är socker(och allt med socker), pasta, ris, potatis, bröd, fikabröd, inte helt lätt men nu har suget lämnat mig. Det är så skönt att inte få fullständig lust att anfalla kylskåpet, vilket tidigare hände mer eller mindre varje kväll.

Det blir mycket ägg, kött, grönsaker och alltid vatten att dricka.

Önskar dig som kämpar lycka till, mvh Torbjörn
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 - 2 metoden

Här behövs lite självkritik från ett och annat håll.

Att kalla Lena Andersson ”förlorare” känns mer än fel. Vilka anspråk och förväntningar har ni på era egna barn då en så extremt framgångsrik ung kvinna inte får godkänt?
Lena Andersson har flera år bakom sig som litteraturkritiker i SvD och som krönikör i DN vid sidan om sin gärning som författare. Jag har inte hunnit läsa hennes senaste bok, men jag följer hennes krönikor i DN och i SANS med största intresse. Hon är en mycket skärpt, klar och redig skribent. Vad krävs för godkänt i Umeå, ett Nobelpris?
Är det hennes idrottsresultat i ungdomen som inte duger? Hon vann visserligen ungdoms SM som längdåkare, men det kanske krävs OS-guld för att inte bli kallad loser?

Jag trodde att även den som inte läser kultursidorna brukar förstå att den som flera gånger får agera värd i radions sommarprogram inte är en alldeles vanlig loser. Jag brukar sällan lyssna på detta och vet iofs inte hur bra hon gjorde ifrån sig.

Under hela våra yrkesliv har både jag och min hustru träffat alltför många unga kvinnor som halkat in i ett mönster av destruktiv självsvält efter att ha börjat ”banta”. Detta fenomen torde vara välbekant, vare sig det yttrar sig som anorexi eller bulemi och att en (uppenbart normalviktig) idrottsflicka lyckas ta sig ur anorexins onda cirkel är verkligen inget misslyckande.

Den aktuella dieten med inslag av självsvält bör inte rekommenderas till ungdomar. Det är alltför lätt att sårbara individer halkar in i ett anorektiskt beteende.

Nu skall ni få skriva precis vad ni vill i denna tråd, även litteraturkritik och personangrepp, utan att behöva riskera inlägg från mig.

aake
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Att kalla Lena Andersson ”förlorare” känns mer än fel.

Enligt hennes egen text har hon provat alla dieter utan att kunna följa någon fler än några dagar och 5-2 har hon inte ens provat då hon anser sig inte tåla hunger. Det var i den kontexten jag jämförde henne med en förlorare när man istället borde fråga de framgångsrika istället.

Alla människor blir under livet förlorare i ett eller annat avseende men beteckningen "loser" brukar förbehållas de som gör ett betydligt gedignare jobb än att skriva en bitter artikel i DN.

/ Erik
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Liten rapport från mej. Till dags dato från 1/8 = 6 kg ner. Mellan midsommar och 1/8 tappade jag 2 kg använde ingen metod så jag har gåt ner 8 kg.

Mår bra och är inte hungrig lågkalori dagarna, kommer fortsätta med 5-2 till 2014-08-01 för att se hur mycket jag går ner på ett år. Metoden passar mej väldigt bra och är enkel.

Kanske kan jag äntligen går ner minst 20 kg. Sen nya byxor. :twitcy:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Började med 5-2 metoden efter det mycket informativa TV programmet av Maiekel Morsby.
Börjad med att fasta i 2 dagar efter varandra men man blir väldigt hungrig dag 2.
Kör nu 1-3 istället det är mycket lättare att fasta bara en dag.
Väger nu 66 kilo och gamla kostymer går på igen. Motion är också viktigt, daglig promenad med vovven.
Det skall också minska risken för några canserformer.

Jägarn
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Började med 5-2 metoden efter det mycket informativa TV programmet av Maiekel Morsby.
Börjad med att fasta i 2 dagar efter varandra men man blir väldigt hungrig dag 2.
Kör nu 1-3 istället det är mycket lättare att fasta bara en dag.
Väger nu 66 kilo och gamla kostymer går på igen. Motion är också viktigt, daglig promenad med vovven.
Det skall också minska risken för några canserformer.

Jägarn

Jag kör måndag o torsdag, provade som du 2 dagar efter varandra men det funkade inte för mej. Fasta är fel benämning, för har man bara koll på 600 kacl, så är det inga problem. Jag är inte hungrig, men kan ibland bli sugen på sötsaker. Då tänker jag på hur jag gjorde när jag slutade röka. Kastade asken med cigg i för 22 år sedan och aldrig dragit ett bloss sen dessa, klarade jag det kan jag väl överleva lite sötsug ibland lågkaloridagarna.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Liten lägesrapport, det går sakta neråt, inte haft några problem alls. Nu kan hustrun lasta ytterligare 10 kg i husbilen.

Till dags dato från 1/8 = 8 kg ner. Mellan midsommar och 1/8 tappade jag 2 kg använde ingen metod så jag har gåt ner totalt 10 kg.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: 5 - 2 metoden

Vi började äta enl 5:2 i våras. Inte för att gå ner i vikt utan för den framtida hälsans skull. Jag har minskat bara 3 kg under den tiden, troligen för att jag stoppar i mig mer under de vanliga dagarna.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Vi började äta enl 5:2 i våras. Inte för att gå ner i vikt utan för den framtida hälsans skull. Jag har minskat bara 3 kg under den tiden, troligen för att jag stoppar i mig mer under de vanliga dagarna.

Förmodligen är det som du säger man försöker på något sätt kompensera. Men det gör inte jag en effekt som jag inte trodde skulle drabba mej, är att jag kollar mer nu än tidigare vad jag stoppar i mej och hur många kcal det är. Ibland undrar jag om jag är normal, har under mina 65 år aldrig kollat kcal tidigare utan ätit och druckit vad som bjuds och lite till.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Alla är vi olika. Min metabolism gör att jag går upp 2 kg på en helg med fest, lite öl och god mat.
Har en kompis som har motsatt problematik - han äter som besatt för att hålla vikten. Får han en lätt förkylning tappar han 5 kg (mager som en sticka från början) och får sedan kämpa för att återfå sin (låga) matchvikt. Vi är båda pensionärer, så vi talar inte om en tonåring (där gäller helt andra regler).
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: 5 - 2 metoden

Roland
Det är nog bara mängden maginnehåll som visar sig på vågen efter en helgfest. Och om man är förkyld så äter man mindre och får därigenom mindre maginnehåll som gör att vågen visar lägre vikt.
 

coja99

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Västerås
HBK-Nr
14184
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Först ett stort TACK till er alla som skriver på forumet.
Detta blir min debut med mina erfarenheter av 5-2 metoden som jag "gick igång" på den 2-a apr.

Det var inte för att jag läst en massa om övervikt i husbilar även om vi då ännu inte hade bestämt om och i så fall vilken husbil som vi ville/kunde köpa.
För första gången så har jag blivit medveten om vad olika mat innehåller (vissa saker tar lång tid att fatta för oss killar/gubbar, i alla fall för mig).

En positiv effekt på hälsan är att mitt kolesterolvärde inte tidigare har varit så lågt under de 20 år som jag har mätvärden! Metoden passar mig väldigt bra. Det är enkelt att ha någorlunda koll på kcal och en 5-dag värdesättar jag mycket mer än en tidigare matdagar!

Jag lägger med min viktutveckling som nu planar ut och tur är väl det!
 

Bilagor

  • Viktutv_130402_131114.pdf
    26,6 KB · Visningar: 57

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Kul att se ditt diagram, började själv med denna metod för drygt en mån sedan tillsammans med hustrun, har gått ner drygt ett kg o hustrun tre( orättvist) men sant.

Detta är nog den enda metod som jag kommer att klara på lång sikt, därför mycket inspirerande att se din vikttabell. Tack för den.

Tycker inte att det är speciellt svårt att minska kaloriintaget till 600kcal två valfria dar i veckan.

Har igår lämnat prover som jag får svar på i nästa vecka, för att se om mina blodfetter och sockervärden har ändrats (sjunkit) , återkommer.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 53308

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Kan ni ge exempel på vad ni äter de 2 dagar när kalorierna skall hållas på 500 resp. 600 kcal.
 
Toppen