• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

5 - 2 metoden

D

Deleted member 11118

Guest
Inget fotbollsresultat utan ät som vanligt i 5 dagar och ät 600 kcal (män) 500 för kvinnor under 2 dagar. I mitt fall måndag och torsdag. Jag går ner mellan 0,7 0ch 0,5 kg i veckan. Metoden funkar hur bra som helst för mej. Minskning sedan 1 juli 6 kg. Jag upplever det inte som "svält" de dagar man äter 600 kcal. Målet är att se hur mycket jag går ner under ett år. Väger lite för mycket just nu.

Den enda metoden jag gillat av de jag försökt med. Jag mår bra och det är huvudsaken vad sen andra tycker "skiter" jag i.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: 5 - 2 metoden

Vi äter också enl 5:2 och tycker det fungerar bra. Vi äter så för att säkra hälsan, fastän vi inte har övervikt eller några sjukdomar nu. Det svåra är framför teven på kvällen när suget efter något är som starkast, då fuskar jag lite.
Vi har provat lchf men fann att det inte passade oss så bra. Bröd, potatis och bulgur är så gott.
Men jag har bytt frukost till två lingongrova med bregott och ost tillsammans med ett kokt ägg. Tidigare var det musli och frukt, vilket verkar vara en tämligen dålig frukost eftersom den innehåller nästan bara kolhydrater. Lättmargarin har vi bytt till bregott och ris till bulgur som har lägre gi.
 
Senast ändrad:

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Hörde i en intervju med Leif GW P att han funderade på 2-5-metoden inför en operation. :)
Han hade provat 5-2 men det funka visst inte riktigt för han - undrar varför? :D
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Vilken metod som helst där man drar ner på kolhydrater och lämnar lättprodukter och hitte-på-fetter kvar i affären ger hälsofördelar.

Att inte bli särskilt hungrig när man går ner i vikt med 0.5-0.7 kg i veckan är lätt att förklara om man inser att det bidrar med ungefär 3750 - 5250 kcal från (naturlig animalisk) fettväv.

Gissar att det krävs lite mer viljestyrka när fettförrådet normaliseras. Den som lever får se, jag ser fram mot vidare rapporter.

/ Erik
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 - 2 metoden

GöranH

Utmärkt gott, men under söckendagarna håller jag mig till Spendrup Norrlands Guld 2,1%. Men lite sovel behövs allt till för att man skall lyckas hålla vikten uppe.

aake
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Vilken metod som helst där man drar ner på kolhydrater och lämnar lättprodukter och hitte-på-fetter kvar i affären ger hälsofördelar.

Att inte bli särskilt hungrig när man går ner i vikt med 0.5-0.7 kg i veckan är lätt att förklara om man inser att det bidrar med ungefär 3750 - 5250 kcal från (naturlig animalisk) fettväv.

Gissar att det krävs lite mer viljestyrka när fettförrådet normaliseras. Den som lever får se, jag ser fram mot vidare rapporter.

/ Erik

Jag återkommer om några månader och rapportera hur det går. Själv intresserad av om viktnedgången på o,5 kan hållas varje vecka.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Jag äter när jag bli hungrig, helst något gött. Avstår gärna sötsaker men har inte följt några son helst "predikningar" men har ändå lyckats uppnå 72. (åldern, kanske något kilo tillgodo, ifall.)
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Inget fotbollsresultat utan ät som vanligt i 5 dagar och ät 600 kcal (män) 500 för kvinnor under 2 dagar. I mitt fall måndag och torsdag. Jag går ner mellan 0,7 0ch 0,5 kg i veckan. Metoden funkar hur bra som helst för mej. Minskning sedan 1 juli 6 kg. Jag upplever det inte som "svält" de dagar man äter 600 kcal. Målet är att se hur mycket jag går ner under ett år. Väger lite för mycket just nu.edg

Den enda metoden jag gillat av de jag försökt med. Jag mår bra och det är huvudsaken vad sen andra tycker "skiter" jag i.
Hej

Var på vårdcentralen igår för koll av mitt långtidssockervärde, och frågade min diabetessköterska vad hon ansåg om 5:2 metoden.
Hon berättade då att dom flesta som jobbar på VCentralen hade börjat med denna, inklusive läkarna.

Hon hade patienter som på bara några månader hade förbättrat sina värden, inte bara sockervärdena, utan även blodtryck, blodfetter, viktnedgång.

Hon höll med om att jag absolut ska testa detta, behöver bla gå ner i vikt, inte bra med tresiffrig vikt (0,1ton).

Ska börja med detta på Måndag, och har fått en återbesökstid extra i November bara för att få se vilken effekt detta har på mig.

Återkommer i ämnet.

Hejs
Claes 105
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: 5 - 2 metoden

Om man kör 5:2 och börjar på en måndag så blir ju dag 6 och 7 på helgen :twitcy:

Jag fattar ju förstås att man kan köra 2 dagar fasta efter 3 dagar och sedan rulla igen...
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Om man kör 5:2 och börjar på en måndag så blir ju dag 6 och 7 på helgen :twitcy:

Jag fattar ju förstås att man kan köra 2 dagar fasta efter 3 dagar och sedan rulla igen...

Av veckans sju dagar, äter man som vanligt fem och halvfastar två. Vilka dagar du väljer för halvfastan kvittar, det enda är att de inte bör ligga ihop. Så om man fastar måndag, så fortsätter du med måndag så länge det passar. Skall man göra något speciellt den dan en vecka, byter man till en annnan dag. Man skall inte krångla till det...
Nu var nog ditt inlägg ett skämt, men det kan missuppfattas som allvar, så jag förtydligar lite. :)

Jag gillar metoden för att det är ett enkelt sätt att minska energiintaget över veckan. Vilket man gör så länge man inte kompencerar genom att äta mer övriga dagar.

//Stefan
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 5 - 2 metoden

Läs Lena Andersson i dagens DN (s.5). Knivskarpt och underhållande.

aake
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: 5 - 2 metoden

Vi som inte har DN, någon som kan länka. Ja "skiter" i vad folk tycker, metoden hjälper mej o jag gillar den. Finns så många experter men de vet väl inte hur jag mår o vad som passar för mej.
 
Toppen