• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

4G Kontant...

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Hej.

Nu när jag är åter i Sverige så skaffade jag mig ett Tele2/Comviq kontantkort och modem för 4G...

Visserligen bara första dagen i dag, men jäklar vad det går undan :)
Skall ut o testa detta i Husbilen i nästa vecka när jag ställt på den och installerat en router..

Finns det fler som skaffat detta kontant kort? Vad är era upplevelser om funktion?

MvH

Dj Freddy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Sv: 4G Kontant...

Troligen inte mycket ;)

Den går över till 3G, gprs osv om jag är ute i obygden..
Men jag skall testa nästa vecka när jag skall ut och åka i bilen.

/Freddy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Det är ett Huawei E398.
Jag tänkte låsa upp det så man kan köra andra leverantörer till det med..
Men det får bli när jag har tid..

/Freddy

F

F.d. 28368

Guest

E398 ser ut att vara ett intressant modem. Utifrån vad jag kan se så bör modemet växla automatiskt mellan 4G, 3G och GPRS.

Modemet verkar ha med uttag för extern antenn. En tidig modell verkar ha uttag för en antenn medans senare modell lär ha uttag för två antenner. Nedan följer en länk till test av modemet med en respektive två externa antenner. Två externa antenner verkar göra markant skillnad.

lohelectronics.se - extern-antenn-till-huawei-e398

Jag är medveten om att antenntestet inte är gjort med rundstrålande antenner för fordonsbruk, men det vore intressant att veta vad två rundstrålande antenner skulle göra någon skillnad. Där respektive antenn är monterad i mitten av en stålplåt (min. 20x20 cm), vilket utgör "ground plane". Följande magnetfotsantenn verkar intressant.

lohelectronics.se - magnetfotsantenn-5dbi-med-huawei-e398-kontakt

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Det stämmer att det finns två antennuttag. Skall testa att leka lite med det i nästa vecka. Men det borde ju ge maximal mottagning i bilen med två externa antenner.

Dock verkar det lite lurigt att låsa upp det, men jag skall fila lite på det med i veckan. Det är tydligen bara en imi-baserad kod som behövs.

/Freddy

F

F.d. 28368

Guest

Jag ser fram emot att ta del av dina tester.

Är själv lite sugen på att skaffa 4G hos Comviq och prova modemet. Det får dock vänta tills min nyinköpta 3G Router har stöd för E398 modemet.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Sitter nu utanför mullsjö, mitt i skogen...
här får jag 3,5 ned och 1 upp på 3G. Det finns inte ens 4G här, så det känns helt ok. Skall skaffa antenner och montera på utsidan.. sen får vi se igen ;)

/Freddy

F

F.d. 28368

Guest

Är lite nyfiken på dina fortsatta erfarenheter av 4G-modemet. Har du fått tag på några externa antenner?

F

F.d. 29841

Guest

hej
Jag har ett också det modemet,Funkar bra i det stora hela,men går ner till 3 G ,på platser långt från masten.
I Göteborg fungede det perfekt.
Lycka till
/Vidhem

F

F.d. 52920

Guest

Dock verkar det lite lurigt att låsa upp det, men jag skall fila lite på det med i veckan. Det är tydligen bara en imi-baserad kod som behövs.
/Freddy[/quote]

Hej Freddy.Undrar hur det gått med att låsas upp modemet?Har ett Huawei E398. som är låst till Tele2 men skulle gärna vilja få det upplåst för att använda en annan operatör.Finns det nånstans man kan köpa en upplösningskod?

Mvh.Folke m.forsen@hotmail.se

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hej.

Jag har faktiskt inte hittat något bra sätt att låsa upp mitt modem på ännu.
Men jag skall ta en titt på länkarna o se om det finns en lösning där. Dessutom har jag ej haft tid att pilla med det, service och underhåll av bilen har gått före ;) Just nu har jag rast i från polering och vaxning ;)

Återkommer om när jag löst problemet..

/Freddy

F

F.d. 28368

Guest

Hej.

Jag har faktiskt inte hittat något bra sätt att låsa upp mitt modem på ännu.
Men jag skall ta en titt på länkarna o se om det finns en lösning där. Dessutom har jag ej haft tid att pilla med det, service och underhåll av bilen har gått före ;) Just nu har jag rast i från polering och vaxning ;)

Återkommer om när jag löst problemet..

/Freddy

Tittade just i klienten för DC-Unlocker och Huawei E398 finns med, vilket gör att den borde kunna gå att använda för att låsa upp ditt modem. Betänk att modemets garantin inte gäller när du har låst upp det. Om du inte är i desperat behov av att använda annan operatör än Comviq/Tele2, så kan du altid vänta att låsa upp det tills behov föreligger.

Toppen