• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4500mil och kopplingen har börjat slira!

F

F.d. 55717

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Tack, ska naturligtvis kolla upp detta noga.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Hur är det för oss med fiat automatväxel kan den också slira
Om jag förstått rätt är det en manuell växellåda med en robot som växlar

Ja det kan den, märks rätt tydligt under acceleration vid uppväxling om man kollar på varvräknaren.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Pratade med försäljaren idag och vi kom överens ang nya fjäderben, så nu blir det kompletta AL-CO fjäderben.
Känns kanon
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Bilen är klar och ska hämtas i morgon. Nya Al-CO fjäderben är monterade som återförsäljaren tog halva kostnaden på. Ny koppling med allt vad det innebär och som dessutom gick på motorskadeförsäkringen, så för tillfället känns livet ganska rättvist.Tydligen var det solfjädern som var försvagad och inte tryckte som den skulle.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Ska kolla med verkstan om det finns någon extra förstärkt koppling/lamell att sätta i.
Vill ju inte att det här kommer om 4000 mil igen, även om jag kanske inte är ägare till den då.
Lite beroende på vad som ska bytas så kommer kalaset att hamna på ca 20-25 tusen enl Vala bil i Kba.
Och när bilen ändå är där så byter vi fjäderben fram eftersom fjädringen är i stort sett obefintlig. Jag påpekade detta för firman jag köpte bilen av innan garantitiden gick ut i April,men det var ingenting de ville göra någonting åt förutom att de tappa varje framdäck på ett kilo luft. Visst den går ju mjukare men det är väl inte bara däcken som ska fjädra.
Nå väl, nu har jag brutit ihop och kommit igen och ser framemot en trevlig bobilsäsong
Har du en effektbox eller bytt mjukvara i styrboxen?
Då får man vara försiktig med att köra på hög växel och lågt varv.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Visst har jag en box och det är som du säger, man får tänka sig för!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.281
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!


Men som alltid finns undantag.
Vissa märken har kombinationer som tål större effektuttag än andra, inget konstigt med det.
Är man orolig att transmission, eller resten av fordonet inte kommer att klara t.ex. mer effekt, så ska man vara försiktig.
(Nu är jag ingen spec. av den aktuella kopplingen, utan det lilla jag lärt mej om Fiat är just i detta forum)

Finns aktuell transmission monterad på motorstarkare fordon så finns oftast marginal.
Ifall nu Fiat använder samma bestyckning efter motorn i 150hk och 180hk så kan man nog vara lugn med en "lagom optimerad 150hk" dock kanske man ska vara försiktigare ifall man redan sitter med den starkaste motorn.
Kanske har Fiat små marginaler i just detta fallet.
 

Ulla & Claes

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
8024
Medlemskap
2025
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Fick byta kopplingen på vår -10 med 157 hk motor och robotautomat. Precis som sagts började varvräknarnålen "skena" vid gaspådrag. Verkstaden sa att det var något oljerör/bromsvätskeledning som tydligen går inuti växellådan som börjat läcka med oljestänk på lamellerna som följd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.799
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Det finns ju ett skäl till att Fiat trots effektökning på 3,0 motorn inte har ökat vridmomentet, det är fortfarande 400 Nm. Detta är förmodligen för att skydda transmissionen. Jag såg någonstans att en chiptillverkare angav 530Nm efter chipning, en ökning på ca 30% och förmodligen i många fall skälet till problem med växellådor, kopplingar, drivaxlar m.m.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: 4500mil och kopplingen har börjat slira!

Har du en effektbox eller bytt mjukvara i styrboxen?
Då får man vara försiktig med att köra på hög växel och lågt varv.

Man ska ha klart för sig att Fiat har tillverkat dessa bilar för lätta lastbilar och husbilsbranchen har anammat dessa chassien till olika husbilar med olika totalvikt och i vissa fall är totalvikten vida överstigande vad kopplingen klarar av om man ej är försiktig.
Har man dessutom höjt effekten så får vi nog själva ta konsekvenserna av detta.
 
Toppen