• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4011 nya husbilsregistreringar 2020

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
HRF har publicerat nyregistreringarna för december, samt för helåret 2020.

Ett alldeles speciellt år, då försäljningssiffrorna i övriga marknader visat på stark tillväxt i nybilsregistreringen på grund av den pågående coronapandemin, som skapat ett ökat intresse för mobil fritid. Tyvärr går Sverige mot strömmen och visar på minskad försäljning av nya miljövänligare fordon. Det blev 148 nyregistreringar i december, totalt 4011 för hela året 2020, vilket är 3,47% färre nyregistreringar mot 2019 och inte mindre än drygt 3000 färre bilar, 43% mot försäljningen 2018.

E763A988-57A7-473A-8C54-FCB324804216.jpeg
Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Undrar just om inte priserna för nya husbilar ”gått i taket” och att det nu straffar sig för våra husbilsföretag i Sverige både på kort och på lång sikt - jag har svårt att tro att vi ska nå upp till tidigare försäljningsnivåer och det bara delvis beroende på de nya avgifterna för vägskatt !
Om en husbil i t.ex. Tyskland kostar 1,0-2,0 miljoner kronor betyder det ju att den för oss svenskar kostar betydligt mer än så och det beroende på att vår köpkraft försämrats avsevärt under många år bl.a. beroende på ett flertal devalveringar av den svenska kronan.
Framtiden ser dock betydligt ljusare ut avseende försäljning av begagnade fordon med (tror jag) en kraftigt ökat import av just begagnade husbilar på sikt !
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
När jag 2017 jämförde priser på nya bilar i Tyskland och här hemma så var nästan hela skillnaden beroende på skillnaden i moms. Utöver det så vad det litet extra, några procent tror jag det var, som jag nog tyckte var en rimlig kostnad för den längre transporten från fabrik till Sverige.

Orsaken till nedgången i försäljningen skulle jag säga är Bonus-Malus.

MVH
Hans
 

Bojan Rakose

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
17222
Medlemskap
2024
Tror inte att det gäller bara husbilar ser man på hela tillväxten i Sverige så får man en känsla att regeringen kväver tillväxten i samhället med skatter och momser det gör att svensk kronan faller och importerade av saker blir mycket dyrare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tror inte att det gäller bara husbilar ser man på hela tillväxten i Sverige så får man en känsla att regeringen kväver tillväxten i samhället med skatter och momser det gör att svensk kronan faller och importerade av saker blir mycket dyrare.

Vi har den regering som en majoritet av det svenska folket vill ha.

Pålle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tror inte att det gäller bara husbilar ser man på hela tillväxten i Sverige så får man en känsla att regeringen kväver tillväxten i samhället med skatter och momser det gör att svensk kronan faller och importerade av saker blir mycket dyrare.
Rätt ska vara rätt, valutakursen just nu:
15A7179E-9C28-4BA5-9F32-919E5A0DEA38.png
Det var länge sedan vi såg så billig Euro och enligt experterna blir den ännu billigare längre fram i år.

Tommy
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Samtliga av våra portugisiska och spanska vänner (och dom är många) klagade bittert över prisstegringarna som blev fallet när Euron ersatte Escudos resp. Pesetas...!
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
HRF har publicerat nyregistreringarna för december, samt för helåret 2020.

Ett alldeles speciellt år, då försäljningssiffrorna i övriga marknader visat på stark tillväxt i nybilsregistreringen på grund av den pågående coronapandemin, som skapat ett ökat intresse för mobil fritid. Tyvärr går Sverige mot strömmen och visar på minskad försäljning av nya miljövänligare fordon. Det blev 148 nyregistreringar i december, totalt 4011 för hela året 2020, vilket är 3,47% färre nyregistreringar mot 2019 och inte mindre än drygt 3000 färre bilar, 43% mot försäljningen 2018.

Visa bilaga 204362
Tommy
Nog var det väl så att 2018 års försäljningssiffror inte borde finnas med i jämförelsebilden då det var ett extremt "konstgjort" år, eller hur...?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nog var det väl så att 2018 års försäljningssiffror inte borde finnas med i jämförelsebilden då det var ett extremt "konstgjort" år, eller hur...?
Hur tänker du då? Ja, marknaden visste att det skulle bli dyrare året efter, men om du tittar på försäljningsutvecklingen 2015 - 2016 - 2017 och 2018, är det en stadig likvärdig ökning de tre tidigare åren, för att sedan dramatiskt falla 2019..... Som jag påstår beror på den kontraproduktiva och orättvisa beskattningen av våra husbilar. Om den inte fanns, så tror jag att vi precis som resten av den Europeiska marknaden haft positiv försäljningsutveckling även under 2019 och 2020.

Tommy
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Vi brukar ju rätt snabbt komma till den sunda insikten att väldigt få saker växer till månen. Det mesta brukar stabilisera sig efter en "house" och sanningen är väl den att Svenska marknaden utvecklade sig långt snabbare och tidigare jämfört med de flesta andra Europeiska marknader under
2015-2017. Att begagnatmarknaden fått sig en rejäl knuff under 2019 är uppenbart med rätt tomma lador på många ställen OCH det är absolut inte negativt för framtiden eftersom det fått många nya intressenter att komma in i husbilslivet. Att nybilsmarknaden påverkas av pålagor från staten kan vi nog alla vara överens om MEN det är sannolikt inte ensamt rådande om prislappen för HB-skatten är 8.000:- om året eller 30.000:- om året med tanke på att avställningsreglerna ser till att kompensera. Kör jag i snitt 45 dagar om året så blir ju effektiva kostnaden knappt 3.700:- om året även med nya reglerna. Avställning och påställning exemplariskt enkelt att göra. Jag håller med om att reglerna kan kännas fyrkantiga MEN vi får se till att inte bli som landstinget så att sjukdom blir vårt enda fokus. Det är väl friskhet vi alla suktar efter (lösningar och positiva tankar).
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi brukar ju rätt snabbt komma till den sunda insikten att väldigt få saker växer till månen. Det mesta brukar stabilisera sig efter en "house" och sanningen är väl den att Svenska marknaden utvecklade sig långt snabbare och tidigare jämfört med de flesta andra Europeiska marknader under
2015-2017. Att begagnatmarknaden fått sig en rejäl knuff under 2019 är uppenbart med rätt tomma lador på många ställen OCH det är absolut inte negativt för framtiden eftersom det fått många nya intressenter att komma in i husbilslivet. Att nybilsmarknaden påverkas av pålagor från staten kan vi nog alla vara överens om MEN det är sannolikt inte ensamt rådande om prislappen för HB-skatten är 8.000:- om året eller 30.000:- om året med tanke på att avställningsreglerna ser till att kompensera. Kör jag i snitt 45 dagar om året så blir ju effektiva kostnaden knappt 3.700:- om året även med nya reglerna. Avställning och påställning exemplariskt enkelt att göra. Jag håller med om att reglerna kan kännas fyrkantiga MEN vi får se till att inte bli som landstinget så att sjukdom blir vårt enda fokus. Det är väl friskhet vi alla suktar efter (lösningar och positiva tankar).
Din förklaring till den vikande nyförsäljningen av husbilar beror alltså på att marknaden helt enkelt är mättad. Ja, kanske det, men det första gången jag ser just det argumentet och förespråkare för branschen är vad jag förstår inte av samma uppfattning. Tvärtom.

Under 2020 har det visat sig att även den svenska marknaden visat ett ökat intresse för den mobila fritiden, det visar sig som du skriver, bl.a. i tomma lador vad gäller begagnade husbilar ute hos husbilsförsäljarna. Enligt uppgift har sidoförsäljningen av importerade begagnade husbilar också haft ett lyckosamt år.

Passar på att presentera Topp 5 i Europa, som har högst ökning av nyregistrering av fritidsfordon, i perioden januari-september 2020:
Husbilar
1. Österrike + 46%
2. Danmark + 44%
3. Tyskland + 33,9%
4. Nederländerna + 16,6%
5. Finland + 15,7%
Totalt i hela Europa har registreringarna ökat med 13%, i Sverige har nyregistreringarna minskat med 1,7% under samma period.
N.B. Finlands ökning på 15,7%, Finland är det land med flest husbilar per capita i Europa och borde därmed vara en mättad marknad före Sverige.

Husvagnar

1. Finland +15,8%
2. Danmark +12,4%
3. Sverige +9,3%
4. Tyskland +3,7%
5. Österrike +1,3%
Totalt har registreringarna i Europa minskat med 5%. Kan inte hitta mera aktuella siffror, men 2015 så var Sverige det husvagnstätaste landet i Europa och eftersom vi i år fortsatt ligger på 3 plats, så talar mycket för att vi fortsatt behåller 1:a platsen.
Källa: EFCO&HPA,ECA

Nej, jag tror inte på att den svenska marknaden är mättad, tvärtom. Tycker de här siffrorna istället visar på den olyckliga skatten som bara drabbat oss i Sverige är orsaken till det negativa resultatet.

Tommy
 
Senast ändrad:

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
EURO/SEK

Om och när den psykologiska 10kr nivån bryts kan vi månne se en resa ner till 9,65, första stopp vid 9,80 utgör 50% korrektion.
Varje stapel motsvarar en månad. Kurs 10,1291 var för någon minut sedan.
 

Bilagor

  • Euro-Sek.PNG
    Euro-Sek.PNG
    153,3 KB · Visningar: 9

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Din förklaring till den vikande nyförsäljningen av husbilar beror alltså på att marknaden helt enkelt är mättad. Ja, kanske det, men det första gången jag ser just det argumentet och förespråkare för branschen är vad jag förstår inte av samma uppfattning. Tvärtom.

Under 2020 har det visat sig att även den svenska marknaden visat ett ökat intresse för den mobila fritiden, det visar sig som du skriver, bl.a. i tomma lador vad gäller begagnade husbilar ute hos husbilsförsäljarna. Enligt uppgift har sidoförsäljningen av importerade begagnade husbilar också haft ett lyckosamt år.

Passar på att presentera Topp 5 i Europa, som har högst ökning av nyregistrering av fritidsfordon, i perioden januari-september 2020:
Husbilar
1. Österrike + 46%
2. Danmark + 44%
3. Tyskland + 33,9%
4. Nederländerna + 16,6%
5. Finland + 15,7%
Totalt i hela Europa har registreringarna ökat med 13%, i Sverige har nyregistreringarna minskat med 1,7% under samma period.
N.B. Finlands ökning på 15,7%, Finland är det land med flest husbilar per capita i Europa och borde därmed vara en mättad marknad före Sverige.

Husvagnar

1. Finland +15,8%
2. Danmark +12,4%
3. Sverige +9,3%
4. Tyskland +3,7%
5. Österrike +1,3%
Totalt har registreringarna i Europa minskat med 5%. Kan inte hitta mera aktuella siffror, men 2015 så var Sverige det husvagnstätaste landet i Europa och eftersom vi i år fortsatt ligger på 3 plats, så talar mycket för att vi fortsatt behåller 1:a platsen.
Källa: EFCO&HPA,ECA

Nej, jag tror inte på att den svenska marknaden är mättad, tvärtom. Tycker de här siffrorna istället visar på den olyckliga skatten som bara drabbat oss i Sverige är orsaken till det negativa resultatet.

Tommy

Är det ett problem att det säljs färre husbilar i Sverige? :wideeyed:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Beror nog på vem du frågar, men frågar du mig så är svaret absolut ett ja. Ja, eftersom det inte bara är en orättvis beskattning som drabbat oss. Det är även en kontraproduktiv beskattning som är dålig för statsfinanserna p.g.a. minskade momsintäkter och sämre för miljön eftersom det premierar en äldre, smutsigare bilpark.

........ och i Sverige har vi plats för flera husbilskollegor. Däremot finns det andra områden i Europa där det under högsäsongen börjar bli fullt.

Tommy
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Beror nog på vem du frågar, men frågar du mig så är svaret absolut ett ja. Ja, eftersom det är inte bara en orättvis beskattning som drabbat oss. Det är även en kontraproduktiv beskattning som är dålig för statsfinanserna p.g.a. minskade momsintäkter och sämre för miljön eftersom det premierar en äldre, smutsigare bilpark.

........ och i Sverige har vi plats för flera husbilsresenärer. Däremot finns det andra områden i Europa där det under högsäsongen börjar bli fullt.

Tommy

Jag ser det egentligen omvänt, ju fler husbilar det säljs ju mindre intressant blir det att ha husbil, all den rörlighet och frihet som det har inneburit
håller snabbt på att kringskäras och vi kommer att se allt hårdare begränsningar var vi kan köra och uppehålla oss ju fler vi blir.
Att det sedan skulle vara så fantastiskt mycket bättre för miljön med nya husbilar är väl mycket tveksamt, husbilar körs ganska lite och förmodligen körs äldre husbilar ännu mindre, det är t.ex. inte många som pendlar till Spanien i sådana (inte riktat mot dej) och att framställa en ny husbil orsakar också stora skador på miljön, det tar förmodligen många år innan man har "kört in" det i förhållande till en äldre bil!
 
Senast ändrad:
Toppen