• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

4.600 husbilar på blocket...

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

En handlare har visat mej en lista lik den som finns för personbilar för bilförsäljarnas gröna lista, detta var för två år sedan. Men då var den ganska omfattande.

Sen finns ytterligare en orsak att handla hos en del av de svenska handlarna och det är de som är duktiga på eftermarknaden. De som månar om kunderna även efter köpet och då ser till att man får mycket bra service hela tiden.
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

När vi då är inne på avvikelser i länders ekonomi/förutsättningar... ;)

Det skiljer 7.17% efter lön/genomsnitts månatliga utgifter till Sveriges fördel, genomsnitts Svensk har således den summan mer över än vår Tyske kompis.
//Källa Okt. 2014: Cost of Living

Med det till hands och då hänsyn till 6% lägre mervärdesskatt i Tyskland, ger detta en del i förklaring till prisskillnad.
= Ett lägre (pressat) pris i Tyskland på likvärdig produkt!

Men är den skillnaden så avvikande att det på en beg. bil -08/-09 byggd på Ford chassis skiljer över 100.000 - 150.000Kr? (~ 30-40%)

Visst, det skiljer 3-4000mil på mätaren, dock full Tysk servicebok, är dessa mindre körda milen på det Svenska fordonet värda den summan?
Tyskt fordon är dessutom utrustat med Oyster 85 parabol och dieseldriven motorvärmare & vinterhjul... (ytterligare 30-40")

Ekonomiska olikheter till trots, det skiljer så mycket på likvärdiga bilar; blocket/mobile.de att det är svårt att rättfärdiga ett köp i Sverige...
Dock inte Alla, men i det stora hela, de flesta.

Helst av allt köper jag, när det går trots kostnadspåslag, av lokala handlare! (service)
Skall vi se Sverige i helhet får blocket ses som vår "lokal" handlare med såpass avvikande högre prisbild att storköpet (Tyskland) "några" mil ifrån (tyvärr) får affären...

Vänl. Magnus
Personbilar
Ok där är 124351 personbilar till försäljning på blocket det 2,6 % av alla personbilar i Sverige är till försäljning
Säljas av private 42452
Säljas av Företag 81885
Husbilar
Där 6,5 % av alla husbilar i Sverige är till försäljning
Säljas av private 1011
Säljas av Företag 3651
Husvagnar
Säljas av private 2181
Säljas av Företag 4577
Där 3,7 % av alla husvagnar i Sverige är till försäljning

Kanske det sätter lite perspektiv på att det inte är private som säljer, men återförsäljare som säljer på blocket och om man kollar så runt 10-15 % nya husbilar som är för salu.

Tråkigt att där användas så mycket tid i att skrämma nya ägare av husbilar. Istället för att ta hand om dom på ett sätt så de känner välkommen till ett fritt liv i naturen.


Där finns i Södersverige företag som nästen har byggt upp deras affär upp, på import av Tyska husbilar om de med i statistiken så är det inte svenska begagna husbilar.

Ledsen men jag tror inte på din svart vita bild som du ritar här. dela iställat av det nöje det är att äga en husbil :spinny:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Kära Dahl...

Dina åsikt kring både statistik, svart/vitt m.m får du självklart ha, den är helt och hållet upp till dig, din tolkning likaså.... :wub:

Glädje med husbilslivet och delaktighet i att delge och hjälpa andra med husbilar
både gällande kompetens, rent fysiskt med montering, har skett under många år & vid hundratals tillfällen från min sida!

Prisbilden i Sverige är det som diskuteras, huruvida jag med fler i detta inte sprider glädjen med att äga en husbil, får även det stå för dig... :wink:

Vet du vad Dahl, med kanske bortåt 15.000 personer på forumet, finns det självklart olika åsikter,
men för guds skull försök om möjligt att hålla dig till ämnet och själv diskutera husbilspriser och inte personbilar, husvagnar! :rolleyes:

//MS
 

Dahl

HBK Medlem
Inlägg
348
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Ok jag skall slutta med att argumentera mot din siffror jag tycker bara att man skall se det i relation till annat som säljas.

:spinny:
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

En handlare har visat mej en lista lik den som finns för personbilar för bilförsäljarnas gröna lista, detta var för två år sedan. Men då var den ganska omfattande.

Sen finns ytterligare en orsak att handla hos en del av de svenska handlarna och det är de som är duktiga på eftermarknaden. De som månar om kunderna även efter köpet och då ser till att man får mycket bra service hela tiden.

Jag har undrat över den där listan förut vet jag men ingen har kunnat ta fram någon information om den. Inte ens vem som eventuellt tar fram den??
Jag har fortfarande svårt att tro att det kan vara något annat än en grov lista med olika bilars nypriser som man sen bara använder som underlag för att räkna någon slags egen generell procentuell värdeminskning per år med.

Ett verkligt underlag för att visa det verkliga marknadspriset likt personbilarnas gröna lista kan det aldrig bli om inte alla husbilshandlare rapporterar in vad de verkligen säljer bilarna för till någon central funktion som sen sammanställer allt.

Jag är så nyfiken så jag blir gärna överbevisad här
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Jag har undrat över den där listan förut vet jag men ingen har kunnat ta fram någon information om den. Inte ens vem som eventuellt tar fram den??
Jag har fortfarande svårt att tro att det kan vara något annat än en grov lista med olika bilars nypriser som man sen bara använder som underlag för att räkna någon slags egen generell procentuell värdeminskning per år med.

Ett verkligt underlag för att visa det verkliga marknadspriset likt personbilarnas gröna lista kan det aldrig bli om inte alla husbilshandlare rapporterar in vad de verkligen säljer bilarna för till någon central funktion som sen sammanställer allt.

Jag är så nyfiken så jag blir gärna överbevisad här

Som sagt så var det två-tre år sedan jag såg den. Det som visades mej liknade mycket det gröna för personbilar. Vi diskuterade för tillfället hur mycket en HB rasar pga av körda mil och konstaterade att enligt listan så var 5 eller 10.000 mil inte så stor skillnad som årsmodellen på fordonet. Det handlade då om en Solifer husbil som vi kikade på.
 
F

F.d. 26004

Guest
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Hej nybliven medlem som är på väg att köpa husbil och kan bara hålla med.
Varför köpa husbil i Sverige när det är så lätt att köpa en från Tyskland
har hitta 3nya bilar som är intressanta och ca 200kr billigare samt fullt utrustade.

Nu till en fundering angående Svenska handlare, har besökt 4 stycken och ingen verkar vara intresserad av att sälja då man kommer in till dessa blir man knappt bemött av ett Hej o välkommen,
Ett exempel
jag var i Varberg och tog C1 kort, samma dag som körkortet blev avklarat klev vi in hos en handlare och tittade på en ny Kabe efter en stund kom handlaren fram och frågade lite lojt om vi var intresserade av en husbil vi svarade ja men att vi i stort sett hade bestämt oss för en bil i Tyskland då slutade försäljningen från hans sida, hade det varit en vaken försäljare så lovar jag att vi kunnat köpa en ny bil av honom där och direkt, jag med ett nytaget körkoret och pengar till en bil ordnade men nej då inte en smula intresse att fortsätta införsäljningen av en ny husbil så nu blir det Tyskland och pengar kvar på kontot
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Jag förundras när man läser lite här o där på forumet att medlemmar har bytt bil igen, kanske nr. 2 eller 3, eller 4:e husbilen, och är sååå nöjda, med tanke på det urusla andrahandsvärdet, varför byter man man bil ifall man är nöjd?
En tanke, man skulle kunna maxutrusta istället för att byta för dessa enorma summor i prisras.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Ja det ligger väl i människans natur att aldrig vara nöjd, vad vi än säger.
Ibland är det kanske också resan som är det roliga och inte målet. D.v.s. att drömma, leta, beställa, vänta och längta.
Sen när man väl får hem bilen och några månader har gått så börjar man att snegla på gräset på andra sidan igen och drömma…:oops:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Jag förundras när man läser lite här o där på forumet att medlemmar har bytt bil igen, kanske nr. 2 eller 3, eller 4:e husbilen, och är sååå nöjda, med tanke på det urusla andrahandsvärdet, varför byter man man bil ifall man är nöjd?
En tanke, man skulle kunna maxutrusta istället för att byta för dessa enorma summor i prisras.

Och jag är inne på min 10:e, men har inte varit 100% nöjd med någon av dem. Den första var nog den som jag kände mest för, sannolikt för att jag byggde själv. Men jag är mycket tillfreds med att jag inte idag tvingas underhålla en vid ombyggnaden 5 år och idag 40 år gammal bil! Det skulle nog ha ruinerat mig.

Jag vet inte vilket bytesintervall som är det ekonomiskt optimala. Kanske att köra till dess bilen tar slut? Men för många blir det nog då ett alltför högt pris att köpa nytt.

aake
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Hej larsemil

Kan detta bero på utgångspriset, antar att du satt ut en annons på blocket?

Med internet till förfogande, det som driver bl.a. HBK,
är det ju endast några knapptryckningar till en jämförelse på bl.a. mobile.de.

Idag kan vi nog inte sitta still och anta att blocket skall göra jobbet åt oss!
Jag köpte tex. flera internet siter med egen annons gällande min Crescendo.

Dessutom låg jag i paritet med vad motsvarande fordon kostade i Tyskland. = Såld!
Vänl. Magnus

Kan hålla med att man får inte vara för girig och tro att man ska försöka ta ut vad handlarna tar för då tillhör man de som ej får sålt.Lägger man sig i en attraktiv prisklass så är det för det mesta inga problem.För mig tog det ca. 3 veckor att få den såld, jag hade dessutom fler intressenter. Prisklass 700000kr
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

De höga priserna på begagnat är nog mest till för att de som har en bil att byta med inte skall känna sig för blåsta. Vid köp utan inbytesbil går det nog bra att erbjuda lite drygt vad motsvarande bil kostar i Tyskland. Det kan vara värt en del att ha handlaren i närheten om bilen krånglar, men inte hur mycket som helst.

När du sedan skall sälja din bil är plötsligt Tyskt pris ett takpris.

Även när man handlar i Tyskland så är priset förhandlingsbart, dock inte så mycket som i Sverige
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Ni som köpt husbil i Tyskland,
hur mycket (%) har ni lyckats pruta?

på pb-sidan brukar 10% prut vara svårt, men inte omöjligt.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

150.000 på en bil som utgick med 1.300.000

Kändes helt ok!
Bilen såldes för några veckor sedan, 2½ år senare...

Ingen vinst, men jag hade en riktigt fin bil under denna period för runt "50"-lappen i värde minskning. :)

Nu verkar det bli en Svenskt, (affär pågående) lämplig bil till ok pris.... Återkommer... ;)

Vänl. Magnus
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

Bra du köper Svenskt så antalet till salu kan minska till 4599 och vi har en lycklig säljare!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: 4.600 husbilar på blocket...

En gör så gött en kan... ;)

Men kan endast ta åt mig äran för 1 av de 95 i antal som minskat på blocket senaste veckan...
(omsättningen kan vara 1000 husbilar, det vet vi inget om)

Säljaren kan jag inte svara för, men det verkar du kunna, hälsa & tacka!

Bra du köper Svenskt så antalet till salu kan minska till 4599 och vi har en lycklig säljare!
 
Toppen