• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

3002 S

F

F.d. 19582

Guest
Hej
Har problem med att fläkten går bra när det är kall men ju varmare värmaren blir så går fläkten saktare och tillslut stannar helt, detta oavsett om den går på gas eller el.
Testat ändra termostaten, gas, el, bytt kretskortet i fläkten, kopplat fläkten direkt på 12v och den funkar utmärkt.
Den ide jag har kvar är givaren/sensorn som sitter i underkant.

Nån som har några tips?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: 3002 S

Hej
Har problem med att fläkten går bra när det är kall men ju varmare värmaren blir så går fläkten saktare och tillslut stannar helt, detta oavsett om den går på gas eller el.
Testat ändra termostaten, gas, el, bytt kretskortet i fläkten, kopplat fläkten direkt på 12v och den funkar utmärkt.
Den ide jag har kvar är givaren/sensorn som sitter i underkant.

Nån som har några tips?
-------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Frpeon, verkar lite bakvänt. Har du den äldre lilla fläktpanelen som är automat åt ena hållet på brytaren, och full fart åt andra hållet som kan begränsas med vredet.

Om du har fullfartläge på den, går då fläkten med full fart med brytaren åt det hållet, eller bara när du tjuvkopplar den direkt på 12V.

I läget där farten bestäms av hur mycket värme som finns vid brännaren/fläkten så kollar ju en värmeavkännare hur varmt det är och ökar farten på fläkten ju mera värme det finns att blåsa ut i bilen. Det är väl den givaren/sensorn du syftar på.

Jag vet inte om det kan bli galet kopplat så funktionen blir bakvänd som på din bil utan att det är något fel på delarna, men bakvänt verkar det ändå.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag har för mig att det finns några extra kablar till fläkten när 3002 är kompletterad med elpatroner också.

Senast ändrad:
Toppen