• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3-axlar...

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Hej,har en bil med totalvikt 5ton å 3axlar,har hittat fälgar som" tål" 1012kg pallar de trycket?
Mvh Göran
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlar...

Hej

Framaxelbelastning är säkerligen 2100kg, vilket betyder att fälgarna INTE klarar sig på framaxeln, däremot helt OK på bakaxlarna ( 1500+ 1500kg) per axel.

Hälsningar från ett lugnt Spiken

Hejs

Claes 105
Det kommer ann på alderen på bobilen. Før 07, har vel jeg rett? Etter 07 har du rett.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 3-axlar...

Det kommer ann på alderen på bobilen. Før 07, har vel jeg rett? Etter 07 har du rett.

Hej igen

Om jag inte är felunderättad så fanns inte 5tons chassiet före 07 (4500kg tot vikt upp till 07) tog därför för givet att det var detta chassie det gällde.Detta chassie har 2100 kg max framaxelbelastnig.
Tycker därför att man ska ta reda på vad som gäller innan man skriver att det är OK, eftersom du inte heller visste vilket chassie det gällde, har man otur kan man ju " lura" frågeställaren.

Hejs

Claes 105
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: 3-axlar...

Hej igen

Om jag inte är felunderättad så fanns inte 5tons chassiet före 07 (4500kg tot vikt upp till 07) tog därför för givet att det var detta chassie det gällde.Detta chassie har 2100 kg max framaxelbelastnig.
Tycker därför att man ska ta reda på vad som gäller innan man skriver att det är OK, eftersom du inte heller visste vilket chassie det gällde, har man otur kan man ju " lura" frågeställaren.

Hejs

Claes 105
Du er nok feil underettet.:yes: Her er 2 eksempel
Bürstner HUSBIL I 821,AUTOMAT,ALDE,2xAC -05 | Älvsborg | Blocket
Dethleffs HUSBIL 7870,DRAGKROK,2xAC -04 | Älvsborg | Blocket
Prøver ikke å lure noen og derfor skrev jeg også akselvektene som gjelder.

Derimot syns jeg din drittslenging (påhopp) mot meg var unødvendig.

For som du ser er det mulig du nå lurer noen som har riktige felger å kjøpe nye.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: 3-axlar...

Du er nok feil underettet.:yes: Her er 2 eksempel
Bürstner HUSBIL I 821,AUTOMAT,ALDE,2xAC -05 | Älvsborg | Blocket
Dethleffs HUSBIL 7870,DRAGKROK,2xAC -04 | Älvsborg | Blocket
Prøver ikke å lure noen og derfor skrev jeg også akselvektene som gjelder.

Derimot syns jeg din drittslenging (påhopp) mot meg var unødvendig.

For som du ser er det mulig du nå lurer noen som har riktige felger å kjøpe nye.

Jösses...........

Inte visste jag att jag åstakom nån " drittslenging" för att jag kommenterade inlägget.
Kan mycket väl va att jag fått fel info ang tot-vikt på 244 chassiet, men framaxelvikten vet vi inte ändå, även om dom nyimporterade bilarna du referar tll har 5 tons tot-vikt, eller hur.
Chassiet som frågeställaren har är ett 250chassie 09. Så där råder ingen tvekan om framaxelvikten dvs 2100 kg, vilket innebär att ditt " = OK" inte stämmer, eller hur.
Fälgarna klarar INTE belastningen till det chassiet!
Att jag dessutom skulle lura nån ang fälgköp kan ja inte över huvud taget begripa vad du menar med, o tänker inte kommentera .

Får se om man vågar svara på fler inlägg...................

Signing offf

Claes 105
 
Toppen