• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

25 500 mil

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
0669519D-46C8-4C58-9803-6C8BF0435BD2.png Hej på er alla. Har idag då det var sol tagit en tur till Österlen med min andra pensionär Ghian -60 innan det var dax att packa in den för vintern. Fick göra ett litet uppehåll i packningen. Det mesta är nu packat. På tisdag är det dax. Lennart o Ninni när kommer ni till Greven ? Åhus Absolut
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Tycker inte det är någon synd med dessa mil. Trevligt att sådana skatter är ute på rull så
vi har en chans att få se dessa. Står många guldkorn som bara samlar damm runt om
i Sverige. Häggen i Umeå
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
Hej på er ! Trevligt att läsa om era strapatser. Ghian har inte gått mer än ca 10 000 mil. Det jag tänkte var , att göra som Bengtic m.fl att plita ner lite under resan till Spanien med utgång till Solifer 88:ans 25 500 mil, så vi får se hur långt allt funkar och vad mätaren hamnar på till slut. Barn o barnbarn kom hem o okuperade huset, så det var till att känna på boendet för oss som vi ska göra en tid framåt. Vi hörs.
Kenneth o Lena
 
F

F.d. 22252

Guest
Min kusins 88 har gått minst 30000 men någonstans på vägen har bensinaren blivit bytt mot en turbodiesel är nog samma motor som sitter i er bil. Den går jättebra och drar ganska lite bränsle det är en betydligt morderna konstruktion med överliggande kamaxel och förvärmning i insuget av brinnande diesel, jag har ju en förkammardiesel som konstruktionsmässigt är väldigt gammal med stötstänger.
Antar att du bytt kamremmen, verkstäderna här har mycket lägre timpenning så man kan få en del gjort här, går bra att beställa delar från tyskland till campingen.
Finns inte många ghia kvar de rostade ganska mycket tittade på ett par på 60-talet. Dyrare trängre och sportbil med 34hk din där var jag ense med teknikens värld som skrev ner dom. 10000mil mycket längre gick dom ju inte innan motorn var slut inget oljefilter bara en sil och täta oljebyten gjorde att de som inte skötte servicen fick motorras. Dagens oljor får ju dessa att gå betydligt längre
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
D847F64D-6D86-46D3-8320-C317CD3444EC.jpeg Lämnat Åhus ........ Ikväll skulle vi lämnat Malmö med färjan men fick ett tel samtal från Finnlines att färjan var inställd. Så det blev till att ändra resan, Malmö , genom Danmark och Rödby- Puttgarden, så nu står vi strax utanför Reinfeld på en gratis ställplats. 25 542 mil.
Kenneth o Lena
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
25 628 mil. Lämnade Kamen och drog vidare mot södern och tack för info om bron (240cm bred med speglar). Efter att tankat och fortsätt genom Luxemburg och in i Frankrike och kört 30 min kom det upp jämsides med oss en civil bil med blåljus och bad oss med en skylt i deras bakruta att "follow me" att köra av till nästa parkering. Då vi stannat kom det ut 3 poliser och i en ytterligare bil 4 poliser och 2 mc poliser , alla kom mot oss och undrade om vi hade sprit ,cigaretter eller vapen. Sedan sökte de igenom vår bil lite hastigt och önskade oss en trevlig semester. Så kan det gå när man kommer från Åhus Absolut, de visste nog inte att Absolut numera ägs av Richard Pernod som är franskt. Står nu i Pont a Mousson 10€ inkl allt Mao 5*. Bilder ligger på telefonen, vet ej hur jag får över dom. Ha de, alla där ute. Kenneth o Lena
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
B27028F1-B89D-4001-AFA8-2D2F24F01172.jpeg 25 705 mil. Blev en kall natt -2 men med el i priset så gick värmaren på full speed. Tack än en gång med förslagen om att köra betalvägar, Solifer 88 spinner som en katt ( ok dönar som vet ej vad) men den förflyttar sig mot varmare breddgrader. Övernattade i Vienne gratis, där var marknad få vi kom men de slog igen efter 1 timme och det bästa var att de glömde låsa elskåpet så det blev varmt inatt också. Har nu anlänt till Villeneuve-les-Maguelone och precis varit och tittat på flamingos, blev en skön promenad. Se upp för terroristbilen Vi hörs Kenneth o Lena
 
F

F.d. 22252

Guest
La volta finns ju det är många som stannar där men ingen restaurang på vintern så det är flera kilometer till strnden sen måste man gå till höger innan restaurangerna dyker upp. Jag säjer som salig Jappe att vädret är sämre innan man kommit nedanför "näsan " på spanien. Jag stod ju på en restaurang med egen ställplats men de har bara el och mat den heter fritz någon ting jag har skrivit om den tidigare när jag åkte ner. Helt acceptabelt för en natt när man ska vidare. därifrån körde jag direkt till santa pola där jag stått i en månad nu fast jag bara skulle stanna två dagar.
 

twins

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Åhus
HBK-Nr
18446
Medlemskap
2025
25 756 mil. Gårdagen då vi betalade avfarten in till Barcelona och ca 300 m kom en bil upp bredvid oss och jestikulerade om att det var nåt bak som fladdrade och slog, eftersom vi inte lämnat betalområdet så stannade vi och de också. En kom ut och pekade på nåt bak och på spanskt snack gick bak o pekade. Jag trodde att det var nåt med cyklarna då det inte kändes i ratten eller bilen. Sa till min hustru att stanna kvar då den andre kom ut o pekade också bak och liksom att hon skulle komma ut. Gick in i bilen igen, med förmodligen en massa svordomar då vi inte lämnade bilen båda. Tji fick dom. Gjorde Barcelona en snabbtur då vi varit där imman. Tack för alla tipsen om Peniscola blev Pinos.
Åhus Absolut Kenneth o Lena
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Hej om jag ser rätt är reg nr NBU 029 ? Det var våran andra husbil som vi köpte för många år sedan , kul att den rullar än , Sitter Elverket kvar i bak som jag monterade ?Sevallbo
 
F

F.d. 22252

Guest
Din beskrivning är samma som andra återgett och i mitt fall blev det handgemäng.
Man ska undvika Barcelona med omnejd säjer alla.
De brukar ha tillfälliga platser som man kan vänta på. Men det stod fullt för första gången idag. Åker vidare någon gång i slutet på veckan, bir ju ensam på torsdag. På onsdag har jag tid hos verkstaden.
 
Toppen